الگوگیری مسئولان از سبک مدیریت شهید سلیمانی
کد خبر: 4111218
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
یادداشت

الگوگیری مسئولان از سبک مدیریت شهید سلیمانی

مکتب سلیمانی همیشه زنده است و خواهد بود. بیایید برای رفع مشکلات، مقبول و محبوب شدن، مدیریت بر دلها و حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری و بهره‌مندی از تأییدات الهی، شمه‌ای از مکتب سلیمانی را در سبک مدیریتی خود دخیل کنید.

مکتب سلیمانیسیدعلی اصغر حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و معاون فرهنگی ستاد امر به معروف‌ و‌ نهی از منکر استان کردستان در یادداشتی با عنوان «مدیران! اجرای شمه‌ای از سبک مدیریت شهید سلیمانی، معقولیت، مقبولیت و محبوبیت شما را تضمین می‌کند» به بررسی جایگاه مدیران پرداخته است که در ادامه آمده است:

امروز بعد از گذشت سه سال از شهادت سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی و تأکید مقام معظم رهبری بر بزرگداشت آن شهید والامقام در قالب مکتب شهید سلیمانی به عنوان مکتب و منشوری ماندگار جهت تمامی اقشار جامعه اعم از مدیران، نظامیان، کارکنان، معلمان واساتید اصناف و بازاریان، جامعه پزشکان و مهندسان و. . . قابل استفاده و الگوبرداری می‌باشد.

آنچه در این مطلب کوتاه و مختصر مورد نظر است سبک مدیریتی شهید سلیمانی است که به عنوان یکی از برترین الگوهای مدیریتی و مبتنی بر سیره نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه هدی علیهم السلام بوده و در جذب قلوب مردم و حاکمیت بر دل‌ها که برترین نوع مدیریت است، نمونه‌ای گرانقدر وارزشمند است.

جا دارد که جامعه مدیریتی ما که امروز در قضاوت مردم در بسیاری موارد با ناکارآمدی‌های جدی روبرو است، به سبک سردار دل‌ها تمسک بجویند زیرا اگر مدیران ما بتوانند بخش کوچکی از این سبک مدیریتی را بکار برده و در اخلاق حرفه‌ای مدیریتی خود به نحواحسن اجرا نمایند. بی‌شک تمامی مشکلات جامعه و بخصوص مردم استان مرتفع خواهد شد.

در یک واکاوی و پژوهش از سوی اساتید دانشگاه (مزروعی، وحیدی، همایش گام دوم بهمن 1400) سبک مدیریت سردار سلیمانی از دیدگاه مقام معظم رهبری، همرزمان شهید، صاحب‌نظران فرهنگی وسیاسی مورد بررسی دقیق قرار گرفته است که به استناد آن می‌توان گفت شهید سلیمانی در حوزه مدیریتی دارای شش ویژگی اصلی بودکه به اختصار عبارتند از:

1. ویژگی‌های شخصیتی: شجاعت، جسارت، ولایتمداری، سخت‌كوشی، اعتدال، مردمی بودن، توجه به اصل كمال‌طلبی، تواضع، مجاهدت، ولایت‌افزایی، توجه به مسائل كلان و جزئی، بصیرت، آینده‌نگری، انعطاف‌پذیری، جانشین‌پرور چه می‌شد که مدیران امروز در انجام وظایف مدیریتی خود از این صفات ارزنده بهره‌مند بودند، از ولایتمداری می‌گویند ولی در شعار و سخنان مجلسی، هیچ التزامی به ولایت ندارند نه تنها به توصیه‌ها عمل نمی‌کنند بلکه اسناد ابلاغی را نیز نادیده می‌گیرند. تکبر و استبداد رأی در تصمیم‌گیری‌ها بیداد می‌کند، بیکاری پنهان و عدم کار مفید بلای جان نظام مدیریتی ماست. در میان مردم نیستند تا در دلهای آنان نفوذ کنند. جز عده‌ای منتفع از مدیریت آنان کسی تأییدشان نمی‌کند.

2. ویژگی‌های اخلاقی: اخلاص، صداقت، توجه به حدود شرعی، سادگی و صفا، خوش‌خویی، تمركز بر اهداف، رویكرد افق‌مند
چرا در رفتار بسیاری از مدیران نمی‌توان اخلاصی را دید؟ چرا در گفتار صادق نیستند؟ چرا به تجمل گرایش پیدا کرده‌اند؟ از خانه‌های گرانقیمت گرفته تا اتاق کار پرنقش و نگار با هزینه‌های مصرفی از بیت‌المال؟ چرا مدیران ما دائم به جای تمرکز بر کار، جلسات حاشیه‌ای و سیاسی و جناحی می‌گذارند؟ چرا به حدود شرعی در امر مدیریت پایبند نیستند؟ چرا اکثریت مردم مدیران ما را درست یا نادرست به فساد اداری متهم می‌کنند؟

3.  ویژگی‌های ارتباطی: یك دیپلمات برجسته، بیان تأثیرگذار، فرا جناحی بودن.
امروز شاهدیم که جریان‌های سیاسی چپ و راست در راستای رسیدن به قدرت و اقتدار سیاسی و به تبع آن انتفاع شخصی چه چالش‌های بزرگی برای نظام بوجود آورده‌اند. چرا به انقلابی بودن نمی‌اندیشند؟ تا بتوانند هم اصلاحات قانونی و واقعی را در امر مدیریتی خود انجام دهند و هم از اصول و ارزش‌های نظام و انقلاب کوتاه نیایند. شهید سلیمانی به جنگ قدرت این جناح‌ها پی برده بود که رضایت الهی را در مدیریت آنان نمی‌دید و به خاطر بهره مندی منافع شخصی همه اصول و ارزش‌های نظام را قربانی می‌کردند. چه فتنه‌ها ایجاد شد و نظام را به لبه پرتگاه بردند و خم به ابرو نیاوردند. انقلابی بودن و انقلابی ماندن دو درس اصلی و مهم بود که سردار دل‌ها به مدیران ما از هر طیف وجناحی دادند ولی هیچ‌گاه نیاموختند.

4. ویژگی‌های فكری: تدبیر، تفكر، تدبر، سنجیدگی و تدبیر در امور، فهم عمیق، آرامش و طمأنینه.
اگر مانند شهید سلیمانی در اداره امور محوله تدبیر می‌نمودند امروز شاهد این همه بی تدبیری‌ها نیز نبودیم. اگرسنجیده عمل می‌کردند، این همه خسارت به نظام نمی‌زدند. بسیاری از مدیران اگر سطحی‌نگری نداشتند و به اصول انقلاب و ارزش‌های نظام اعم از دینی، ملی و بومی می‌پرداختند، امروز شاهد این همه مشکلات نبودیم. از آنجا که گفتار و رفتارشان یکی نبود، مردم هیچ‌گاه سخنشان را باور نمی‌کردند. مردم می فهمیدند که وقتی شهید سلیمانی سخن می‌گفت به اجرایی شدن آن یقین داشتند و این همان دلیلی بود که مستمع را به وجد می آورد و امیدوار. اما سال‌ها بسیاری از مدیران ما شعار دادند و وعده وعیدهای فراوان ولی هیچ‌گاه جامه عمل نپوشید.

5. ویژگی‌های روحی و معنوی: مجاهدت، انقلابی بودن، روحیه شهادت‌طلبی، ارادت و تمسك به اهل بیت، تعبد و معنویت، روحیه انقلابی، روحیه ایثار، خدا ترس بودن، خدایی بودن.

وقتی مدیری چون شهید سلیمانی مجاهدگونه به اهداف نظام وانقلاب فکر می نمود و در مسیر تحقق آن گام برمی داشت به هیچ چیز جز خداوند فکر نمی کرد. آن روز که تحلیل‌گری به ظاهر سیاسی در سال 1395 گفت بهترین گزینه برای انتخابات ریاست جمهوری قاسم سلیمانی است و در رسانه‌ها اعلام شد، در پاسخ فرمود: «من در میان تپه‌ها و دشت‌های عراق وسوریه دنبال شهادت می گردم». این رمز الهی بودن و انسان کامل شدن است. دیدیم که برای رسیدن به عرصه قدرت و کسب رأی مردم چه بی‌اخلاقی‌ها که ننمودند؟ !!! دیدیم که مدیران برای رسیدن به پست‌های مدیریتی چه تملق‌ها و چاپلوسی‌ها که ننمودند؟!!! دیدیم برای رسیدن به جایگاه مدیریتی چه رشوه‌ها که نداده و بده بستان‌هایی که صورت نگرفت؟!!! این افراد هیچگاه با خدا معامله نکردند زیرا که از همان ابتدا نیت الهی نداشتند و جز به کسب مقام و حرص برای بهره‌مندی از لذات مادی وروحی پست و مقام، اندیشه‌ای دیگر نداشتند. بیت‌المال را خوردند، اختلاس نمودن، رانت خواری کردند، رابطه‌مداری را به جای ضابطه‌مداری قرار دادند، فرزندان خود را از منافع مدیریتی متمتع ساخته و به اروپا و آمریکا فرستاند و تا در رفاه متلذذ گردند، در سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها سهیم شدند تا هنر مدیریت خود را نشان دهند و این‌ها ثمره خدا ترس نبودن و معنویت‌گرا نبودن است.

6. ویژگی‌های رزم‌آوری: تسلط به آداب جنگاوری، روحیه سلحشوری و جنگندگی، فرماندهی مبتنی بر انسجام، توجه به كار كارشناسی.
مدیرانی که نه تخصص داشتنند و نه تعهد یا با رابطه به جایگاه مدیریتی دست یافتند و یا در ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری یا نماینده مجلس چای خوردند و مردم را به تخریب رقبا و تحریف منتخب واداشتند. کاردان نبودند ادعای کارشناسی ارشد را داشتند. نه رسم فرماندهی ومدیریت را می‌دانستند و نه کارشناسان خبره و توانمند را به مشاوره گرفتند. نظام مدیریتی کوتوله‌ای (کوتوله به لحاظ توانمندی مدیریتی) سرلوحه کار خود قرار دادند و کوتوله تر از خود را زیرمجموعه خود قرار دادند تا دستشان بر سر آنان باشد و دائم خود برتر بینی در روح و روانشان شکل گرفته باشد.

مدیران عزیز، مکتب سلیمانی همیشه زنده است و خواهد بود. بیایید برای رفع مشکلات مردم، مقبول و محبوب شدن نزد مردم، مدیریت بر دل‌ها و حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری و بهره‌مندی از تأییدات الهی، شمه‌ای از سبک مدیریت شهید سلیمانی را در سبک مدیریتی خود دخیل نمایید.

انتهای پیام
captcha