چرایی توصیه رهبری معظم در ماورایی ننمودن خصوصیات شهید سلیمانی
کد خبر: 4112397
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
یادداشت

چرایی توصیه رهبری معظم در ماورایی ننمودن خصوصیات شهید سلیمانی

مهم‌ترین هدف مقام معظم رهبری از «ماورایی و دست نیافتنی تصور نکردن سردار سلیمانی» این بود که اولاً از غلو و افراط گویی درباره ایشان بپرهیزند و دوم اینکه مدیران، ناکارآمدی و کم کاری و بسیاری از مشکلات موجود در عرصه مدیریت خود را با ماورایی کردن شهید سلیمانی، توجیه نکنند.

سیدعلی اصغر حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان

به گزارش ایکنا از کردستان، دکتر سیدعلی اصغر حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و معاون فرهنگی ستاد امر به معروف‌و‌نهی از منکر استان کردستان در یادداشتی با عنوان «چرایی توصیه رهبری معظم در ماورایی ننمودن خصوصیات شهید سلیمانی» نوشت: امروز در جامعه مدیریتی کلان وقتی از مسئولان به ویژه در سالگرد شهادت سردار دلها از سبک مدیریتی آن سردار سپهبد شهید سؤال می‌شود این سخن مشترک از زبان آنان استخراج شده که ما کجا؟ و شهید سلیمانی کجا؟ چنین کلام و استدلالی به نقل از علما علم منطق، قیاس مع الفارق می‌باشد. اگر چه در برداشت اول، از لحن سخن آنها تواضع و فروتنی نهفته است ولی تبعات این نوع نگرش معمولا محیطی را در حوزه ذهنی و فکری فراهم می‌کند که اساساً شخصیت شهید سلیمانی به واسطه کامل بودن و جامع الاطراف بودن در همه زمینه‌ها، برای مدیران ما دست یافتنی نیست.

خداوند متعال در سوره کهف آیه 110 درباره پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید:« قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» ، بگو: همانا من بشرى همچون شمايم (جز اينكه) به من وحى مى‌شود كه خداى شما خداى يگانه است. پس هر كه به ديدار پروردگارش (در قيامت و به دريافت الطاف او) اميد و ايمان دارد، كارى شايسته انجام دهد. و هيچ كس را در عبادت پروردگارش شريك نسازد. بی‌شک یکی از مهم‌ترین پیام‌های این آیه شریفه آن است که نبايد خود را بيش از آنچه هستيم معرّفى كنيم، پيامبران خود را بشر مى‌دانستند. «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ». اگر چه وجود نورانی و مقدس پیامبر اکرم(ص) به عنوان سید المرسلین وافضل الانبیاء با هیچ فردی قابل قیاس نیست، ولی این آیه و نیز نقش الگوی حسنه آن حضرت(ص) دلالت بر آن دارد که به عنوان یک انسان می‌توان از مشی و سیره وی بهره‌مند شد و در رسیدن به مرحله انسان کامل شدن قدم در صراط مستقیم گذاشت.

ما هم در این مقاله قصد مقایسه شهید سلیمانی را با انبیا و اولیای الهی را نداریم و آنچه در زندگی نامه 63 سال ایشان مشاهده می‌شود نشان از اهتمام فراوان آن شهید والامقام در الگوگیری از سیره و راه و روش انبیا و ائمه هدی(ع) است. آنچه مسلم است امروز گله‌مندی آحاد مردم از ناکارآمدی بسیاری از مسئولان و مدیران ارشد کشور و استان است که در میان افواه مردمان بیان می‌شود و حال این مطالبه درست یا نادرست باشد این حقیقت را به دنبال دارد که شهید سلیمانی در بخش مدیریتی و اخلاق حرفه‌ای مدیریت خویش، ویژگی‌هایی چون ولایت‌پذیری، ساده‌زیستی، شجاعت، تواضع، احقاق حقوق مردم و در خدمت مردم بودن، جهادی عمل کردن، پرهیز از شعار، فراجناحی بودن و در یک کلام معقولیت، مقبولیت و محبوبیت بین همگان را داشتند که بسیاری از مدیران ما ندارند. رهبری معظم در این کلام صریح به مدیران و مسئولان به زبانی ساده و صریح عنوان کرد که سلیمانی شدن کار پیچیده‌ایی نیست که در جامعه اسلامی و مبتنی بر ارزش‌های گرانقدر اسلام می‌توان به آن دست یافت.

قطعا مهم‌ترین هدف رهبر معظم انقلاب از این بیان صریح گوشزد به مسئولان کشور است که آنان نیز در عرصه مدیریت جهادی می‌توانند رفتار مدیریتی خود را اصلاح کنند و اینکه از سر فروتنی بخواهند بگویند که فاصله ما با شهید سلیمانی آنچنان که در کلام مسئولان ارشد و وزراء نیز بود که فاصله ما با سردار سلیمانی از زمین تا ثریاست، پذیرفتنی نیست.

بنابراین پیام حاوی این نکته اساسی است که مدیران برای اصلاح همه جانبه جامعه از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و جناحی، دینی و مذهبی، تلاش کنند. مکتب تربیتی شهید سلیمانی در ساختار مدیریت، مکتبی جامع و کامل است و مسیر آن نیز مشخص، وقتی یک انسان در عصر کنونی توانست از الگوی حسنه خداوند هدایتگرانش بهره مند شود و به کمال برسد، یعنی همه ما می‌توانیم، کار جهادی می‌خواهد و دل کندن از زخارف دنیایی، دوری کردن از تکبر و استبداد در رأی، رفتن میان مردم پای صحبتشان نشستن و در شادی با آنان خندیدن و در غم با آنان همنوایی کردن، خانه‌ای ساده با دیوارهای ترک خورده داشتن، فرزندانی منتفع از جایگاه پدر نداشتن و آقازاده نبودن، در میان تپه‌ها و دشت‌های سوریه و عراق به دنبال شهادت گشتن و از پی پست و مقام نبودن، شهید شدن تا به مقام شهادت رسیدن، عکس شهدا را دائم مقابل دیدگان گذاشتن و با آنان سخن گفتن، مطیع کامل ولایت بودن، دختران و پسران نسل امروز را فرزند خود دانستن، چهره‌ای همیشه با لبخند داشتن، مقاوم بودن و پایه اصلی مقاومت بودن، غرب‌ستیز بودن و غرب‌پرست نبودن و بسیاری که در این مکتب حاج قاسم بود و خیلی از مدیران نبودند. پس می‌توان همچون قاسم سلیمانی بود. کمی همت می خواهد و توکّل و این گوی میدان یا علی بگویید و فتوکل علی الله.

انتهای پیام
captcha