کیفیت؛ حلقه مفقوده آموزش‌ و پرورش کنونی
کد خبر: 4113649
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰

کیفیت؛ حلقه مفقوده آموزش‌ و پرورش کنونی

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان کردستان با بیان اینکه عمر مدیریت به قدمت عمر انسان است، گفت: قطار پیشرفت، مدیریت علمی و اقتضایی است و حلقه مفقوده و مغفوله در آموزش و پرورش کنونی فقدان کیفیت آموزشی است.

طالب محمدی، رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، طالب محمدی، رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان کردستان، امروز، 20 دی‌ماه در سومین نشست تخصصی مدیران مدارس استثنایی استان که در بستر فضای مجازی برگزار شد، گفت: در عصر کنونی آموزش‌و‌پرورش رشد کرده و به مرحله توسعه‌یافتگی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه عمر مدیریت به قدمت عمر انسان است، افزود: قطار پیشرفت، مدیریت علمی و اقتضایی است و حلقه مفقوده و مغفوله در آموزش و پرورش کنونی فقدان کیفیت آموزشی است. کیفیت در فرهنگ لغت به معنی صفت، حالت چیزی یا چگونگی و چونی است و کیفیت یعنی توانایی ارائه یک خدمت یا محصول در برآوردن هدف مورد نظر که با حداقل هزینه ممکن تولید شده باشد.

رئیس آموزش‌ و‌ پرورش استثنایی کردستان افزود: کیفیت آموزشی حالت ویژه‌ای از نظام است که این حالت نتیجه یک سلسله اقدامات و عملیات مشخص است که پاسخگوی نیازهای اجتماعی معین در یک نقطه زمانی و مکانی خاص باشد.

محمدی با بیان اینکه کیفیت‌ در آموزش‌‌و‌پرورش‌‌ به‌ تغییراتی‌ گفته‌ می‌شود که‌ در رفتارهای‌دانش‌آموزان‌ بروز می‌کند، تأکید کرد:‌ تنها معیار معتبر کیفیت‌، تغییر مطلوب رفتار دانش‌آموزان‌ است‌. کیفیت‌ به‌معنای‌ داشتن‌ آموزش‌های‌ درست‌، مواد آموزشی‌ بدون‌ عیب‌ و نقص‌ (حداقل‌ عیب‌ و نقص‌) پشتیبانی‌ صحیح‌، دقیق‌ و دوستانه‌ی‌ معلمان‌ و دانش‌آموزان‌، پایدار کردن‌ و افزایش‌ طول‌ عمر یادگیری‌ است‌.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی کردستان بیان کرد: در نظام‌های آموزشی توجه به کیفیت به موازات تأکید بر کمیت، مد نظر قرار نگرفته است و توجه بیش از حد به کمی‌سازی در آموزش منجر به بحرانی به نام کیفیت شده است. میزان تطابق وضعیت موجود با استانداردهای از قبل تعیین شده، رسالت، اهداف و انتظارات مبین کیفیت است.

محمدی کیفیت را تناسب ویژگی‌های عناصر با انتظارات دانست و اظهار کرد: کیفیت عاملی برای تطبیق با شرایط جدید وحدی قابل پیش‌بینی است که بتوان با حداقل هزینه به آن رسید.

وی گفت: رعایت چهار مورد تطبیق با استاندارد، تطبیق برای کاربرد، تطبیق با هزینه و تطبیق با آخرین نیاز نشان از تکامل کیفیت آموزشی است.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان افزود: افراد علاقمند به کیفیت، از افراد آشنا به اصول فنی کنترل کیفیت در بهبود کیفیت مؤثرترند و انسان با کیفیت انسانی است که کار را از روی علاقه انجام می‌دهد، نه صرفاً تکلیف، انسان با کیفیت، مدیریت فردی یا خودکنترلی دارد، هم کار را خوب انجام می‌دهد، هم به بهبود کار می‌اندیشد.

وی با اشاره به اینکه سیر آینده کیفیت به دو سمت تطبیق با فرهنگ و تطبیق با محیط اجتماعی و جهانی در حال حرکت است، گفت: عناصر مهم کیفیت‌بخشی لذت بردن، غرور استادی و پاداش معنوی است.

محمدی با برشمردن 15 نکته اجرایی مهم واهمیت اجرایی شدن و توجه ویژه به آن‌ها خواستار پیگیری مجددانه مدیران مدارس استثنایی در تحقق شاخص‌ها شد.

انتهای پیام
captcha