حمایت صنعت گردشگری انسجام ملی را تقویت می‌کند
کد خبر: 4113748
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹
شالبافان:

حمایت صنعت گردشگری انسجام ملی را تقویت می‌کند

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به نقش صنعت گردشگری در ایجاد نشاط اجتماعی و وفاق و همدلی گفت: چه حوزه‌ای مانند گردشگری می‌تواند انسجام ملی را تقویت کند و ظرفیت‌های بکر میراث ملموس و ناملموس ما که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد را رخ نمایی کند.

علی‌اصغر شالبافان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریبه گزارش ایکنا از فارس، علی‌اصغر شالبافان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز، 20 دی‌ماه در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، هتل‌داری و تجهیزات وابسته و سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی که در هتل شیراز برگزار شد، گفت: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس یکی از باقدمت‌ترین و باسابقه‌ترین نمایشگاه‌هایی است که در کشور برگزار می‌شود و بعد از نمایشگاه تهران منظم‌ترین نمایشگاهی بوده است که در طول سالیان اخیر برگزار می‌شده است که به دلیل شیوع کرونا وقفه‌ای در برگزاری آن داشتیم.

وی ضمن تقدیر از تمام فعالان بخش خصوصی و دولتی که غیرتمندانه همت کرده و این نمایشگاه را برپا کردند، نمایشگاه مذکور را ظرفیت بسیار خوبی برای معرفی آنچه که در حوزه گردشگری وجود دارد، دانست و افزود: طبیعتاً اگر عموم مردم و سیاست‌گذاران بدانند که گردشگری چه ظرفیتی دارد، در تصمیم‌گیرها هم بیشتر بدان توجه می‌کنند.

شالبافان با بیان اینکه به نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها به عنوان ابزاری برای معرفی و گفت‌وگو با فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران نگاه می‌کنیم، گفت: یکی از هدف‌ها در نمایشگاه گردشگری تهران  در سال گذشته این بود که بتوانیم آنچه داریم از منظر اشتغالزایی و ایجاد نشاط اجتماعی و ظرفیت ایجاد وفاق و همدلی که امروز بیشتر از هر مقطعی به آن نیاز داریم، نشان دهیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: چه حوزه‌ای مانند گردشگری می‌تواند انسجام ملی را تقویت کند و ظرفیت‌های بکر میراث ملموس و ناملموس ما که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد را رخ نمایی کند.

وی در همین راستا نمایشگاه را یک ظرفیت دانست و گفت: به همین دلیل هرچقدر که برای برگزاری نمایشگاه‌ها هزینه کنیم، به اصل حوزه گردشگری توجه کرده‌ایم و امیدواریم روزی برسد که بتوانیم نمایشگاه سالانه کشور را در خارج از تهران برگزار کنیم.

شالبافان زمان برگزاری نمایشگاه ملی گردشگری تهران را 18 تا 21 بهمن‌ماه اعلام کرد و افزود: این نمایشگاه با مشارکت همه استان‌ها و بخش خصوصی برپا خواهد شد.

معاون وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: ظرفیت فضایی نمایشگاه در روزهای ابتدایی به گونه‌ای بود که متقاضیان زیادی داشت و با تمهید وزیر میراث فرهنگی دو کار برای فعالان گردشگری انجام شد؛ برای اینکه بخش خصوصی امکان گفت‌وگو با شرکای داخلی و خارجی داشته باشد و در فضای مناسب قرار گیرند و همچنین برای تشویق متقاضیان خارجی نیز 2 هزار متر مربع فضای رایگان قابل تهاتر در نمایشگاه مصوب کردیم البته در واگذاری زمین نمایشگاه هم تخفیف 50 درصدی خاص فعالان گردشگری مصوب شد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ظرفیت‌های گردشگری فارس فراوان است و نگاه به آن صرفاً توسعه گردشگری در خود استان نیست بلکه نقش مکمل برای سایر استانها و نقش الگو برای همه کشور است، گفت: ظرفیت‌های متمایز فرهنگی، تاریخی، مذهبی و پزشکی فارس این استان را به یک استان متمایز از منظر جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده است اما چرا فارس و مثل آن در کشور نمی‌تواند به آن‌چیزی که در خور و شأنش است، دست پیدا کند.

شالبافان با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص گردشگری اظهار کرد: ایشان از گردشگری به عنوان یک حوزه دارای ظرفیت نام بردند و بر ضرورت استفاده از این ظرفیت در استان فارس تأکید کردند و روز گذشته هم فرمودند حوزه گردشگری یکی از نقاط قوت است اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که این نقطه قوت را چه کسانی ایجاد کردند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی خطاب به تصمیم‌گیران دولت و قوه مقننه ادامه داد: چنین فرصتی را فعالان گردشگری اعم از بخش خصوصی و دولتی ایجاد کردند. اگر بعد از کرونا مجدداً در حوزه گردشگری داخلی و خارجی در کشورمان ایجاد شد به دلیل این نقطه قوت است که توسط فعالان حوزه گردشگری ایجاد شد.

وی با بیان اینکه حوزه گردشگری آسیب‌های زیادی دیده است، گفت: در سال 97 در زمان چند برابر شدن عوارض خروج از کشور، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه توجیه این چند برابر شدن را تقویت حوزه گردشگری داخلی عنوان کردند اما نصیب حوزه گردشگری برای این نقطه قوت مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، یک هفتادم آن چیزی است که 8 ماهه اول سال محقق شده است.

شالبافان تصریح کرد: در ۸ ماهه اول سال یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور اخذ شده است که تا پایان سال به نظر می‌رسد حداقل ۴۰۰ میلیارد دیگر اضافه شود. کل بودجه‌ای که به حوزه گردشگری اختصاص یافته است ۵۰ میلیارد تومان حوزه عمرانی است، پس چگونه حوزه گردشگری از طریق وضع عوارض خروج از کشور مورد حمایت قرار گرفت.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به پیشنهاد این وزارتخانه در خصوص تشکیل صندوق حمایت از فعالان گردشگری، خواستار تأمین منابع مالی آن شد و گفت: یکی از این منابع مالی نیز عوارض خروج کشور است که از نمایندگان مجلس درخواست داریم به این مسئله توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری ۲ هزار ۴۶۱ پروژه در حال اجرا داریم که پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد دارند، این نکته را یادآور شد که دولت تعهد حمایت از زیرساخت‌ها را دارد و سپس افزود: اگر تمامی اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای حوزه گردشگری تقسیم بر این تعداد پروژه کنیم به هر پروژه ۵۰ میلیارد تومان می‌رسد، این در حالی است که در سال گذشته در جذب اعتبارات اشتغال، حوزه گردشگری ظرفیت خود را نشان داد و اولین حوزه جذب‌کننده منابع ۱۸ بود.

شالبافان با ابراز امیدواری از اینکه تخصیص اعتبار این حوزه هم امسال که بیش از ۴ برابر شده است، انجام شود، گفت: در دستور‌العمل ابلاغی هم ظرفیت تحریک تقاضا دیده شده است و هم ظرفیت استفاده از دفاتر خدماتی گردشگری.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: این ۲ هزار و 461 پروژه گردشگری، پتانسیل اشتغالزایی ۱۰۳ هزار شغل مستقیم دارند البته کسب و کاری وابسته و غیرمستقیم این حوزه فراوان است.

وی با بیان اینکه یکی از احکام پیشنهادی ما در برنامه هفتم توسعه این است که 10 درصد اعتبارات تملکی استان‌ها به حوزه گردشگری تخصیص یابد، گفت: وظیفه ما تبیین حداکثری در حوزه گردشگری است و مسلماً اگر مشخص شود که دقیق چه می‌خواهیم نتیجه خواهیم گرفت.

انتهای پیام
captcha