چگونه بر استفاده فرزندان از فضای مجازی نظارت کنیم
کد خبر: 4115106
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
دانستنی‌های سایبری/۱۳

چگونه بر استفاده فرزندان از فضای مجازی نظارت کنیم

پلیس فتا درباره نظارت والدین بر نحوه استفاده فرزندان از فضای مجازی هشدار داد و توصیه‌هایی ارائه کرد تا بیشتر مراقب فرزندان خود باشند.

چگونه بر استفاده فرزندان از فضای مجازی نظارت کنیمبه گزارش ایکنا؛ والدین باید بر نحوه استفاده فرزندان از فضای مجازی نظارت داشته باشند. لازمه چنین نظارتی افزایش اطلاعات و به‌روزرسانی دانش در مورد نحوه و نوع استفاده از فضای مجازی و اپلیکیشن‌های مختلف و یا استفاده از مشاوری امین در این زمینه است.

در این راستا پلیس فتا توصیه‌هایی را به خانواده‌ها داشته است که توجه به آنها ضروری است؛ 

تغییر در رفتار فرزندان می‌تواند زنگ خطری باشد و والدین هوشیار و متعهد باید نسبت به آن حساس باشند. والدین باید نسبت به فرزندی که به تازگی روی گوشی‌اش رمز عبور گذاشته و به والدین اطلاع نداده، یا میزان هزینه تلفن همراهش زیاد شده یا نوجوانی که به دلیل استفاده بیش از حد از فضای مجازی افت تحصیلی، مشکلات جسمی مثل افزایش وزن، ضعف بینایی و ... و رکود عملکرد اجتماعی – ارتباطی داشته است؛ واکنش مناسب و سریع داشته و با ریشه‌یابی مشکلات، مانع خطرات بعدی شوند.

نظارت مستقیم در سنین کودکی مفید است، اما در هنگام نوجوانی گاهی منجر به دورویی و ظاهرسازی از سمت نوجوان می‌شود و حرمت میان والدین و فرزندان را از میان می‌برد. در این دوران لازم است نظارت‌ها شکل غیرمستقیم داشته و بازخورد‌ها هم به صورت ضمنی صورت گیرد.

اگر والدین متوجه شوند که فرزندانشان استفاده نامناسبی از فضای مجازی دارند؛ باید با حفظ خونسردی ابتدا نوع برخورد و زمان مناسب برای بازخورد را متناسب با روحیات فرزندشان مشخص کنند. در اکثر موارد این برخورد نباید در زمان استفاده از امکانات فضای مجازی باشد تا به لجبازی و پرخاشگری او منجر نشود. فقط کافی است در زمان مناسب، محتوای نامناسب را از موبایلش پاک کنند، ولی به رویش نیاورند. بعد سعی کنند در فرصتی که پیش می‌آید با تعریف ماجرا و قصه‌ای به طور غیرمستقیم در مورد تأثیر کار خلافش صحبت کنند. مثلاً با تعریف پرونده‌ای از پلیس فتا؛ به عبارتی به در بگویند و دیوار بشنود. همچنین به فرزندان خود یادآوری کنند که پروردگار شاهد و ناظر اعمال اوست.

البته در برخی موارد پیش می‌آید که لازم است والدین سریع واکنش نشان دهند. در این گونه مواقع بهتر است والدین به جای تذکرات مداوم و برخورد‌های تند، صرفاً بعد از اشاره به توافقنامه، جریمه‌های آن را اعمال کنند.

بهتر است برای آن که این کار تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، ابتدا از او تعریف کنند؛ مثلاً در مورد نقاط قوتش در مدیریت به‌کارگیری ابزار‌ها صحبت کنند، این تشویق باعث می‌شود فرزندان متوجه شوند که والدین رفتارش را زیرنظر دارند و مشخص می‌کند چه رفتاری مورد تأیید والدین است.

بهتر است والدین در فرصت‌های خاص ابزار فرزند را برای استفاده امانت بگیرند و بچه‌ها هم بدانند که هر از چند گاهی چنین اتفاقی خواهد افتاد تا نسبت به ابزار‌های خود احساس خصوصی بودن نداشته باشند.

انتهای پیام
captcha