تحولات گسترده در حج 1402؛ زائران راهی طائف می‌شوند
کد خبر: 4115305
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
سیدصادق حسینی:

تحولات گسترده در حج 1402؛ زائران راهی طائف می‌شوند

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه قیمت ارز اختصاص یافته به زائران حج براساس مصوبه هیئت دولت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: در حج آینده زائران از طریق سه فرودگاه وارد عربستان می‌شوند.

تحولات گسترده در حج 1402؛ زائران راهی طائف می‌شوند

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت پس از بازگشت از عربستان به تشریح نتایج مذاکرات و قرارداد حج سال آینده پرداخت و گفت: به دعوت وزارت حج و عمره عربستان که برای ۵۶ کشور اسلامی از جمله ایران ارسال می‌شود، سفری به عربستان داشتیم که با دو هدف بازدید از نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۳ و امضای قرارداد حج تمتع انجام شد.

وی نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۳ را در سطح خوبی ارزیابی کرد و گفت: 700 شرکت عربستانی تمامی امکاناتی که می‌توانند در حج و عمره ارائه کنند را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بودند و این امکان وجود داشت که به صورت مستقیم با شرکت‌ها مذاکره کنیم که با این کار قدرت انتخاب کشورها برای دریافت خدمات افزایش یافته است.  

حسینی ادامه داد: در سال‌های قبل فقط یک شرکت در حج خدمات ارائه می‌کرد، اما اکنون شرکت‌های مختلف سعودی خدمات را عرضه می‌کنند که با ایجاد رقابت بین شرکت‌ها، امکان بالاترین صرفه جویی در قیمت‌ها وجود دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد تفاهم‌نامه حج نیز گفت: تفاهم‌نامه حج 1402 به امضا رسید و سهمیه ایران 87 هزار و 550 نفر معین شده است که بخشی متعلق به زائران و بخش محدودی به کارگزاران اختصاص داده می‌شود.

درخواست سهمیه بیشتر برای حج

وی از درخواست سهمیه بیشتر برای حج از عربستان خبر داد و گفت: عربستان با این درخواست موافقت نکرده و اعلام کرده چون اولین سال بعد از پاندمی کروناست، درخواست اضافه سهمیه هیچ کشوری پذیرفته نشده است.  

حسینی افزود: در خصوص دیه شهدای منا نیز مذاکره شد اما عربستان اعلام کرد حادثه منا حادثه طبیعی بوده و به همین دلیل دیه به هیچ کشوری داده نشده است اما ما همچنان پیگیر هستیم. همچنین در مذاکرات خواستار استفاده از فرودگاه سوم در عربستان شدیم که مسئولان حج عربستان از این مسئله استقبال کردند. قبلاً همیشه از فرودگاه‌های جده و مدینه استفاده می‌کردیم در حالی که شهر طائف به مکه نزدیک است و فقط 70 کیلومتر با مکه فاصله دارد در حالی که فرودگاه مدینه از مکه 450 کیلومتر فاصله دارد و مقرر شد تعدادی از زائران از طریق فرودگاه طائف وارد عربستان شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته برای راه‌اندازی کلینیک‌ها در عربستان و نیز واردات دارو دچار مشکل می‌شدیم، گفت: مسئولان حج عربستان قول دادند موانع را مرتفع و کلینیک‌ها قبل از ورود زائران راه‌اندازی شود. داروهای ایرانی نیز در هر سطحی که مورد نیاز ما باشد وارد عربستان شوند.

حسینی از تغییر نحوه اعزام زائران از مدینه به مکه نیز خبر داد و گفت: همیشه حمل و نقل از مدینه تا مکه با اتوبوس صورت می‌گرفت که فاصله طولانی بود که مقرر شد بخش زیادی از زائران با قطار سریع السیر به مکه اعزام شوند که این اقدام هم قیمت و هم زمان اعزام را کم می‌مند. البته این قطار از مدینه به مکه ایستگاه ندارد و برای بازگشت از اتوبوس استفاده می‌شود.

ارز اختصاص یافته به حج 1402

وی در خصوص ارز اختصاص یافته به حج 1402 نیز گفت: قیمت ارز براساس مصوبه هیئت دولت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. البته هنوز قیمت نهایی حج استخراج نشده و کمیته نرخ گذاری در حال استخراج هزینه‌هاست که در روزهای آینده قیمت حج را اعلام می‌کنیم. امسال پنج گروه قیمتی داریم که این گروه‌های قیمتی براساس کیفیت هتل‌ها ارائه می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه امسال عربستان هیچ سقف سنی برای حج و نیز هیچ محدودیتی اعلام نکرده است، گفت: یکی دیگر از تحولات حج سال آینده این است که مقرر شده به صورت آزمایشی بخشی از پخت غذای زائران در هتل‌های محل استقرار آنها صورت گیرد که این کار کیفیت غذا را افزایش خواهد داد. قبلاً تمام غذای زائران در آشپزخانه‌‌های متمرکز انجام می‌شد اما با پخت غذا در هتل‌ها هم کیفیت غذا افزایش می‌یابد و هم تعداد کارگزاران و قیمت غذا کاهش پیدا می‌کند.

وی همچنین گفت: در سال‌های قبل زائرانی که به صورت زن و شوهری عازم حج می‌شدند در تمام طول سفر در اتاق‌های جدا ساکن می‌شدند که مقرر شد امسال بخشی از هتل‌ها به زوجین اختصاص داده شود. البته این امکان برای همه زائران نیست چراکه اتاق‌ها چهار نفره است و اگر به همه زائران اتاق دو نفره اختصاص دهیم هزینه بالا می‌رود.

حسینی از ارائه اینترنت وای فای در عرفات، مزدلفه و منا برای اولین بار خبر داد و گفت: اپلیکیشنی در حال طراحی است که بر روی تلفن زائران نصب می‌شود تا اگر کاروان خود را گم کردند بتوان به راحتی آنها را پیدا و به کاروان‌ها بازگرداند.

صرفه‌جویی در اجاره هتل‌ها از دیگر اقداماتی بود که رئیس سازمان حج و زیارت از آن خبر داد و گفت: هتل‌های نوساز را در مکه شناسایی کردیم که کمی دورتر از مسجدالحرام است اما قیمت مناسب‌تر و امکانات خوبی دارند و قرار شده ۲۴ ساعته ماشین برای رفتن به حرم‌ها در کنار این هتل‌ها مستقر باشند.

وی در خصوص تعداد کارگزاران حج سال آینده نیز گفت: در گذشته ۶.۴ درصد اعزام‌ها به کارگزاران اختصاص داشت که در حج سال آینده کاهش سرانه کارگزاری انجام و هزار کارگزار کمتر از سال‌های قبل به مکه مشرف می‌شوند تا هم هزینه حج کاهش پیدا کند هم زائران بیشتری اعزام شوند.

میزان رضایت زائران

حسینی ادامه داد: سال‌ گذشته رضایت زائران بالای ۷۰ درصد بود اما زائران از کیفیت غذا ناراضی بودند که برنامه‌ریزی شده بهترین کیفیت غذا در حج ارائه شود. طی روزهای آینده نیز شورای عالی حج با حضور رئیس جمهور تشکیل خواهد شد. همچنین برای اولین بار کتاب فرایندهای حج و زیارت که نقشه راه سازمان برای حج، عمره و عتبات است و وظایف تمام بخش‌ها در آن ذکر شده چاپ شده است.

وی در خصوص سهمیه حج 1402 نیز گفت: اولویت اول ۳۷ هزار نفری هستند که سال 99 ثبت‌نام کردند اما به دلیل شیوع کرونا نتوانستند به حج مشرف شوند. ما از این زائران درخواست داریم که سال آینده مشرف شوند، اما اگر نرفتند اولویت آنها محفوظ است. اولویت دوم دارندگان فیش حج سال ۸۵  است اما اگر باز هم ظرفیت بود از دارندگان فیش فروردین ماه سال ۱۳۸۶ دعوت خواهیم کرد. ثبت‌نام حج نیز در یکی از مناسبت‌های معنوی روزهای آینده آغاز می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد مدت سفر نیز گفت: مدت سفر تابع مولفه اصلی تعداد پروازهای بزرگ (پروازهایی با 500 زائر در هر پرواز) اما ما به دلیل تحریم‌ها مجبوریم از هواپیماهای داخلی کوچک (با ظرفیت 250 نفر) استفاده کنیم که همین مسئله مدت اعزام‌ها را افزایش می‌دهد. اگر هواپیمایی بتواند هواپیماهای بزرگ را از کشورهای خارجی اجاره کند می‌توان مدت اعزام‌ها را کاهش داد. 

وی از تداوم تعطیلی عمره به دلیل فعال نبودن کنسولگری ایران در عربستان نیز خبر داد و گفت: در خصوص خرید سوغات نیز با وزارت سمت مذاکره کردیم تا قبل از اعزام فروشگاه‌هایی در ایران با تخفیف تعیین شوند و زائران بتوانند با قیمت کمتر سوغات مناسب را خریداری کنند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح نوین عتبات گفت: قبلا شرکت شمسا انحصاراً اعزام‌ها را انجام می‌داد که پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که انحصار برداشته شود و شرکت‌های دیگر هم حضور داشته باشند تا فضا رقابتی و موجب کاهش هزینه عتبات شود که این کار از سال قبل انجام شد. در نشستی که با نمایندگان کارگزاران عتبات داشتیم از آنها پرسیدیم که خواهان طرح قبلی هستید، یا طرح جدید را مطلوب می‌دانید و یا اینکه ترجیح می‌دهید طرح سوم یعنی اعزام منطقه‌ای اجرایی شود که قریب به اتفاق کارگزاران خواهان تداوم طرح کنونی بودند؛ لذا مقرر شد طرح نوین ادامه پیدا کند.

وی افزود: با این طرح تعداد زائران ۳۸ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است. در طول این یک سال علی رغم وجود کرونا ۳۱۰ هزار نفر از سوی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان حج و زیارت به عتبات اعزام شدند. بسته‌های ارزان قیمت عتبات نیز تا سه ماه پیش دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد که با افزایش نرخ ارز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است. بسته‌های هوایی نیز ۱۱ میلیون تا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ تومان است.

حسینی با اشاره به اینکه زائران اکثرا از خدمات ارائه شده از سوی کارگزاران اعلام رضایت کرده‌اند، گفت: ۱۰ درصد پول زائر به شرکت‌های زیارتی را به عنوان حُسن ارائه خدمات نگه می‌داریم که اگر از شرکت شکایت کردند این پول به زائران پس داده شود.

وام شش میلیون تومانی

وی همچنین اعلام کرد: به دنبال گرفتن وام شش میلیون تومانی برای ۱۰۰ هزار زائر عتبات هستیم که توافق اولیه آن حاصل شده است. همچنین با توجه به اینکه وقتی زائران برای عتبات ثبت‌نام کرده و هزینه را پرداخت می‌کردند، تا زمان اعزام نرخ ارز تغییر کرده و موجب زیان آنها می‌شد. خواستار دریافت خط اعتباری ۳۵ تا ۴۰ میلیون دلاری برای عتبات هستیم که از طریق وزیر ارشاد این درخواست به رئیس جمهور ارائه شده که با تحقق آن قیمت عتبات هر فصل ثابت خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص سفر به سوریه نیز گفت: مقامات سوریه از حضور زائران ایرانی استقبال می‌کنند اما مشکل این است که مسیر سوریه زمینی نیست و هیچ کدام از شرکت‌های هواپیمایی داخلی حاضر نیستند به سوریه پرواز کنند چون نگران هستند تحریم شوند. اگر شرکت‌های هوایی قبول کنند برای سوریه پرواز اختصاص دهند هیچ مشکلی برای اعزام به سوریه نداریم. در حال حاضر فقط شرکت معراج از مشهد به سوریه پرواز دارد.

انتهای پیام
captcha