احیای حس همدلی؛ گرمابخش خانه‌ها در سوز سرمای زمستان
کد خبر: 4115953
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸

احیای حس همدلی؛ گرمابخش خانه‌ها در سوز سرمای زمستان

با توجه به سوز سرما و قطعی گاز در هفته گذشته در برخی استان‌های کشور لازم است مردم با تقویت حس همدلی و در راستای رعایت توصیه‌های قرآن کریم با مصرف بهینه گاز گرمابخش خانه‌های یکدیگر باشیم.

گاز

اصولا نگاه قرآن به مسئله اقتصادی نگاهی در راستای بهره‌وری مناسب و درست از امكانات و وسايلی است كه خداوند در اختيار بشر به طور مستقيم و يا با توليد و كار قرار داده است. از اين‌رو از مردم می‌خواهد كه هر چيزی را درست و به شكل مناسب آن مورد استفاده قرار داده و از اسراف و تبذير و عدم بهره‌مندی از آن خودداری ورزند.

در اسلام همواره سخن از اقتصاد به میان آمده است. اقتصاد كه از واژه قصد گرفته شده به معنای ميانه‌روی و اعتدال است. از اين رو بنياد امور در حوزه توليد و توزيع و مصرف كالادر بينش و نگرش قرآنی ميانه‌روی است. هرگونه رفتارهای بيرون از اين چارچوب از نظر قرآن نه تنها نادرست و ناهنجار بلكه گناه و گاه جرم قانونی تلقی می‌شود. همان گونه كه زياده‌روی و اسراف و تبذير امری مردود و نادرست و گناه شمرده شده است.

همينطور عدم استفاده از نعمت‌های حلال خداوند و عدم بهره‌مندی از آن در راستای آسايش و آرامش و كمال، امری مذموم و ناپسند دانسته شده و شخص مورد نكوهش و توبيخ قرار گرفته است كه چرا حلال خدا را بر خود حرام می‌سازد و از آن‌ها بهره‌مند نمی‌شود؟

خداوند در آياتی چون آيه ۱۴۱ سوره انعام از مردم می خواهد كه از اسراف و تبذير دوری ورزيده و هزينه های خويش را در چارچوب اعتدالی قرار دهند. در آيه ۳۱ سوره اعراف از مردم می خواهد كه از نعمت‌های خداوند استفاده كرده و از آن بخورند و بياشامند ولی اسراف نكنند؛ زيرا اسراف امری ناپسند در نزد خداوند است و اهل اسراف را خداوند دوست نمی‌دارد.

شرایط جوی حاکم بر کشور که به افزایش شدید مصرف گاز منجر شده است، مجموع مصرف گاز در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد. همچنین با ورود سامانه هوای سرد به کشور شاهد افت دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط هستیم. در این راستا رساندن گاز به تمام خانه‌ها در این شرایط جوی نیازمند همدلی و  همراهی مردم است.

ادامه زندگی نیازمند انرژی است

احمد فعله‌گری، مدیرعامل شرکت گاز کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا، گفت: امروزه نه‌تنها توسعه، بلکه ادامه زندگی نیز نیازمند انرژی است. در جهان امروز تأمین انرژی از طریق حامل‌های متنوع چون نفت، گاز، فراورده‌های حاصل آن و انرژی‌های تجدیدپذیر صورت می‌گیردکه در این میان گاز طبیعی که ۷۵ درصد از سبد انرژی کشور را تشکیل می دهد از اهمیت ویژه‌ای برخوردارست.

وی افزود: بنابراین با توجه به نقش مؤثر انرژی در توسعه و رفاه اقتصادی و افزایش مصرف انرژی به‌موازات رشد و توسعه کشور و عنایت به محدود بودن منابع، به‌ویژه گاز طبیعی و به‌منظور پیشگیری از مواجه شدن با بحران در آینده، لزوم مدیریت صحیح مصرف انرژی (گاز) را ضروری کرده است.

فعله‌گری اظهار کرد: همزمان با حاکم شدن سرما در کشور و استان کردستان شاهد افزایش مصرف بخش خانگی و تجاری هستیم و مصرف گاز روزانه حداقل دو تا 3 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: برای ایجاد تعادل بین تولید و مصرف گاز تصمیم به اعمال محدودیت برای واحدهای تولیدی و صنعتی گرفته شد که امکان استفاده از سوخت دوم را دارند و به همین منظور ۹۱ واحد صنعتی برای جلوگیری افت فشار گاز از سوخت دوم یا جایگزین استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان بیان کرد: همچنین محدودیت مصرف برای بخشی از ادارات و فضاهای آموزشی که روزانه حدود یک میلیون متر مکعب گاز مصرف می کنند، اعمال شده است.

وی با بیان اینکه ۷۹ درصد گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود، ادامه داد: اگر مشترکان این بخش، ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند بخش تولید دچار قطعی گاز نمی‌شود.

فعله گری بیان کرد: با دو درجه کاهش دما در منازل روزانه معادل 10 درصد مصرف گاز کاهش می‌یابد و محدودیت های بخش صنعتی و آموزشی نیز کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: توصیه می‌شود شهروندان از گرم کردن فضاهای غیر ضرورری بپرهیزند و از لباس‌های گرم استفاده کرده و با پوشش درزهای در و پنجره از هدر رفت گاز جلوگیری کنند.

با توجه به سوز سرما و قطعی گاز در هفته گذشته در برخی استان‌های کشور لازم است با توجه به توصیه‌های قرآن کریم و داشتن حس همدلی مردم و کاهش مصرف گاز گرمابخش خانه‌های یکدیگر باشیم.

انتهای پیام
captcha