نشست نقد و بررسی کتاب «مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی» برگزار شد
کد خبر: 4117209
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
در قم

نشست نقد و بررسی کتاب «مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی» برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب «مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی» در راستای برگزاری چهارمین جشنواره ملی مهدویت به همت جهاددانشگاهی واحد قم و با مشارکت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی این استان در کتابخانه عمومی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای برگزار شد.

نشست نقد و بررسی کتاب «مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی»به گزارش ایکنا از قم، نشست نقد و بررسی کتاب «مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی» با حضور نجمه نجم، نویسنده این کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدوقی، کارشناس تربیت مهدوی مرکز تخصصی مهدویت، راضیه سبزواری، عضو کمیته مهدویت جامعة‌الزهرا(س)، فخرالدین یوسف‌پور، مدیر و رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در راستای برگزاری چهارمین جشنواره ملی مهدویت به همت جهاددانشگاهی واحد قم و با مشارکت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی این استان در کتابخانه عمومی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای برگزار شد.

تمرکز کتاب بر مربیان و والدین با تکیه بر فعالیت‌های عملی است

در ابتدای این نشست، نجمه نجم، نویسنده کتاب «مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی» بیان کرد: این کتاب یکی از دغدغه‌های من در حوزه مهدویت بود که خلأ آن را در حوزه نشر احساس کردم، زیرا در حوزه تربیت مهدوی با وجود انتشارات فراوان در حوزه تربیت مهدوی، این حوزه تنها در حوزه نظری باقی مانده و این کتاب به‌صورت عملیاتی و کاربردی به این حوزه ورود کرده است.

وی افزود: نگاه و تمرکز ما در این کتاب بر والدین و مربیان به‌عنوان تربیت‌کنندگان نسل آینده است که باید به مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی تجهیز شوند و شاخص‌های این حوزه را دریابند.

نویسنده کتاب «آثار تربیتی اعتقاد به مهدویت» در تعریف مهارت‌های تربیتی در حوزه مهدویت اظهار کرد: توانایی‌هایی که خانواده‌ها می‌توانند به کمک آن فرزندانشان را بر مبنای سبک زندگی مهدوی تربیت کنند، مهارت‌های تربیت مهدوی هستند که در این کتاب به‌صورت عملیاتی به آن پرداخته شده است.

نجم تصریح کرد: این کتاب علاوه بر والدین و مربیان، پیشنهاداتی نیز در حوزه فرهنگی و هنری برای سیاست‌گذاران و تأثیرگذاران، سازمان‌ها و نهادهای دغدغه‌مند در حوزه مهدویت ارائه کرده است که بدون شک بدون ورود آنها در این عرصه‌ها شاهد اتفاقات مثبت نخواهیم بود.

مهارت‌های تربیت مهدوی؛ کتابی بر پایه مبانی علمی و کاربردی

در ادامه نشست، راضیه سبزواری، عضو کمیته مهدویت جامعةالزهرا(س) ضمن تأکید بر عملیاتی و کاربردی بودن کتاب گفت: مهمترین نکات مثبت این کتاب، عملیاتی و کاربردی بودن آن است که براساس دستورالعمل‌هایی نوشته شده است و همچنین علمی و مستند بودن کتاب که با تکیه بر علم روانشناسی و علوم دیگر نگارش شده است.

عضو کمیته مهدویت جامعةالزهرا(س) اضافه کرد: در عنوان کتاب، عبارت والدین و مربیان ذکر شده است، در حالی که سطح و نوع نگارش کتاب کمی ثقیل است و برای درک برخی از مفاهیم آن باید پیش‌نیازهایی را گذراند که می‌تواند در قالب یک کارگاه آموزشی با محوریت کتاب ارائه شود.

سبزواری ضمن ارائه پیشنهاد ارسال کتاب به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط جهت استفاده از راهکارهای ارائه شده در کتاب گفت: بسیاری از راهکارهای ارائه شده در کتاب می‌تواند با استفاده از زبان هنر مثل نمایشنامه و فیلم جهت آموزش و تربیت کودک و نوجوانان استفاده شود.

وی اظهار کرد: شاید اضافه شدن فصلی با موضوع آسیب‌شناسی عدم استفاده از سبک زندگی مهدوی در تربیت فرزندان بتواند ضرورت و اهمیت این حوزه را بیش از پیش نشان دهد.

این کتاب یک حرکت بنیادی و نقش‌آفرین است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدوقی، کارشناس تربیت مهدوی مرکز تخصصی مهدویت نیز در این نشست گفت: یکی از لازمه‌های استفاده از این کتاب، آگاهی از مبانی مهدویت و ضرورت تربیت مهدوی است که ابتدا خواننده اجتهاد نسبی در حوزه مبانی پیدا کند و سپس به روش‌ها برسد؛ اگر اصول درست تبیین نشده باشد مخاطب در حوزه تحلیل مهارت‌ها دچار چالش خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این کتاب تربیت مساوی با تزکیه و تهذیب گرفته شده است، در حالی که می‌دانیم تربیت سه عنصر اصلی دارد که یکی از آنها تهذیب و دو عنصر دیگر تعلیم و تذکر هستند که به‌واسطه آن اصلاح، ارتقا و سازماندهی مجدد صورت می‌گیرد و لازم است که کتاب در این زمینه تکمیل شود.

کارشناس تربیت مهدوی مرکز تخصصی مهدویت اظهار کرد: این کتاب یک حرکت اصیل بنیادی و نقش‌آفرین است که جای خالی آن در حوزه مهدویت احساس می‌شد و این مسیر باید توسط دیگران تکمیل و ادامه پیدا کند.

هدی‌سادات چاوشی

انتهای پیام
captcha