ارتقای 5 برابری بهره‌وری موقوفات از سال 96 تاکنون
کد خبر: 4117220
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷

ارتقای 5 برابری بهره‌وری موقوفات از سال 96 تاکنون

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حمایت این سازمان از 30 شرکت دانش‌بنیان، گفت: از سال 96 تاکنون میزان ارتقای ورودی‌های بهره‌وری موقوفات پنج برابر شده است.

حجت‌الاسلام خاموشیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، همایش مدیران کل استانی این سازمان و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حسن بابایی، معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز در هتل ارم تهران آغاز شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخشی از این مراسم در سخنانی شهادت امام هادی(ع) را تسلیت گفت و اظهار کرد: وقف یک سرمایه انباشته است که می‌تواند در خدمت رشد فرهنگ دینی، تعالی جامعه و رفاه اجتماعی مردم باشد.

حجت‌الاسلام خاموشی تأکید کرد: از سال 96 تاکنون میزان ارتقای ورودی‌های بهره‌وری موقوفات پنج برابر شده و با لجستیک سیستمی و تفکر به آسانی از این بیشتر هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه قانونگذار در دهه شصت با نگاهی دقیق و بلند تصویب کرده که برای موقوفات امین نصب شود و سازمان اوقاف به عنوان هادی و ناظر و کارشناس عمل کند، تصریح کرد: تاکنون بیش از1300 نفر امین برای موقوفات نصب شده و بخشی از ارتقای بهره‌وری موقوفات مربوط به کارکرد مباشرت امین موقوفات است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به سه وظیفه اصلی این سازمان اشاره کرد و افزود: یکی از وظایف اوقاف حفظ عین موقوفات است که در آن بحث صدور سند بسیار مهم است؛ افرایش منافع و اجرای نیات واقفین دو وظیفه دیگر سازمان اوقاف هستند؛ روح جدیدی بر کالبد اوقاف برای صدور اسناد مالکیت موقوفات دمیده شده است.

حجت‌الاسلام خاموشی بر لزوم غنی کردن و رشد دادن موقوفات تأکید کرد و با اشاره به فعالیت‌های تأثیرگذار موقوفاتی همچون دانش سلامت کوثر و بنیاد فرهنگی البرز، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها از ظرفیت وقف استفاده خواهد کرد و به نتیجه هم خواهد رسید؛ تاکنون قریب 30 شرکت دانش‌بنیان را حمایت کرده‌ایم.

وی بخش پایانی سخنان خود را به ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانش‌بنیان سازمان اوقاف و امور خیریه و ورود این سازمان به اقتصاد دریا مبنا اختصاص داد.

همچنین، در این همایش تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به امضای رؤسای این دو سازمان رسید.

حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز طی سخنانی در این همایش بیان اینکه در دوران تحول و تعالی قوه قضاییه قرار داریم، اظهار کرد: اگر ما در اوقاف این اقدامات درخشان را می‌بینیم دلیلش این است که بر مسند این سازمان یک مدیر تحولگرا تکیه زده است؛ آثار این تحول در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نمود دارد.

بابایی با تقدیر از تحول‌گرایی در مدیریت سازمان اوقاف، افزود: امیدواریم این تفکر تحولی در استان‌ها هم باشد که قطعا هم وجود دارد، چون تمام این دستاوردها برآیند فعالیت‌های استان‌هاست.

وی تثبیت مالکیت و صدور سند را بهترین ابزار برای صیانت از موقوفات دانست و گفت: خوشبختانه این کار بزرگ با تلاش سازمان اوقاف و سازمان ثبت اسناد در حال محقق شدن است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کارکردهای وقف در عرصه‌های مختلف، تاکید کرد: اگر کارکردهای اوقاف را به خوبی به مردم تبیین کنیم، قطعا مردم استقبال بیشتری از انجام وقف‌های جدید خواهند کرد.

بابایی با بیان اینکه ما در بعضی از استان‌ها با تداخل پهنه‌های منابع طبیعی با موقوفات مواجه هستیم، افزود: از همکارانم تقاضا دارم نسبت به شناسایی و تعیین تکلیف موقوفاتی که با منابع طبیعی تداخل دارند، اقدام کنند.

وی بر لزوم تأسیس بانک اطلاعات املاک و اراضی موقوفه نیز تاکید کرد و یادآور شد: با یک اقدام جهادی می‌توانیم بحث صدور اسناد موقوفه را تا در دو سال آینده به اتمام برسانیم. همچنین، در این همایش تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به امضای رؤسای این دو سازمان رسید.

انتهای پیام
captcha