برگزاری مراسم اعتکاف رجبیه در بیش از 600 مسجد خراسان‌رضوی
کد خبر: 4117296
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷

برگزاری مراسم اعتکاف رجبیه در بیش از 600 مسجد خراسان‌رضوی

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی از برگزاری مراسم اعتکاف رجبیه در 644 مسجد استان خبر داد.

حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی، مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی، مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی، امروز 5 بهمن‌ماه  در نشست خبری تشریح مراسم اعتکاف ماه رجب که در محل اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صادر شد یکی از محورهای مورد تأکید رهبری حوزه اخلاق و معنویت است و شعار امسال در برگزاری مراسم اعتکاف « تجلی اخلاق و معنویت» عنوان شده است.

وی ادامه داد: در عصری که جهان به سمت بی‌اخلاقی و دوری از معنویت شتاب گرفته آنچه در جهان حائز اهمیت است مسئله اخلاق و معنویت است، زیرا بیان‌کننده حرمت و ارزش انسانی بین انسان‌ها است و یکی از مهمترین علل آسیب‌های اجتماعی بی‌توجهی به مسئله اخلاق است.

صاحبقرانی اظهار کرد: اعتکاف بستری است که انسان را به خدا نزدیک کرده و در نتیجه این مراسم فرد در خلوت با خدا به اخلاق و معنویت توجه بیشتری نشان می‌دهد، همچنین بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع اعتکاف تأکید کرده است.

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: از آغاز پیروزی انقلاب شاهد رشد فزاینده‌ای از حضور جوانان و نوجوانان در این مراسم معنوی هستیم و از ابتدا نیز برگزاری این مراسم  مردمی بوده و مردم نسبت به برگزاری اعتکاف دغدغه‌مند بوده‌اند و آن را دنبال می‌کردند، از طرفی سازمان تبلیغات اسلامی جریان اعتکاف را تقویت و حمایت کرده و می‌کند، لذا تمام هم و غم ما این است که مردمی بودن این مراسم معنوی حفظ شود.

وی درباره تفاوت اعتکاف امسال با سال‌های گذشته اظهار کرد: اعتکاف امسال ماه رجب با ایام پیروزی انقلاب اسلامی مصادف شده است، همچنین با توجه به اینکه محدودیت‌های کرونایی برداشته شده مردم نسبت به سال‌های گذشته برای حضور در مراسم اعتکاف بسیار تشنه‌تر خواهند بود و استقبال بیشتر و بهتری خواهند کرد و از طرف دیگر مساجد آمادگی بیشتر و تجربیات بهتری دارند و در صورتی‌که پذیرش مساجد بیشتر باشد جمعیت بیشتری در مراسم حضور خواهند یافت.

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به فعالیت 30 ستاد اصلی در سطح شهرستان‌های استان به‌صورت مردمی و نهادی در قالب کمیته به منظور رصد و همکاری در برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اعتکاف اشاره کرد و افزود: کمیته مساجد و روحانیت شامل ائمه جمعه و جماعات، کمیته تشکل‌های مردمی، کمیته فرهنگی، کمیته تبلیغات و رسانه، کمیته امنیت و انتظامات و کمیته بهداشت و درمان جزو این 6 کمیته به‌شمار می‌روند.

وی  اظهار کرد: 500 نفر از شبکه امامان جماعت در روستاها و مراکز شهرستانی برای بیان اهمیت اعتکاف در سطح جامعه فعال شده‌اند، همچنین به‌منظور اطلاع‌رسانی مراسم اعتکاف ارتباط‌گیری با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها صورت پذیرفته است.

صاحبقرانی اظهار کرد: احیای تاریخ شفاهی اعتکاف در سطح استان از طریق مصاحبه و ثبت خاطرات و انعکاس آن در سطح جامعه، حضور یک خبرنگار و عکاس برای هر مسجد جهت انعکاس اخبار اعتکاف در فضای مجازی و نیز ارسال پیامک به امامان مساجد و مبلغین جهت فضاسازی در سطح جامعه  از جمله اقدامات کمیته تبلیغات و رسانه در راستای ترویج این مراسم معنوی است.

وی در ادامه تصریح کرد: مراسم اعتکاف در سال‌های گذشته قبل از کرونا تا سقف 620 مسجد در سطح استان بود، اما امسال پیش‌بینی می‌شود به 644 مسجد افزایش یابد که از این تعداد 58 مسجد در مشهد میزبان برگزاری مراسم اعتکاف هستند.

صاحبقرانی ادامه داد: ثبت‌نام مساجد ادامه دارد و این آمار ممکن است تا زمان برگزاری مراسم اعتکاف افزایش یابد، ضمن اینکه زیرساخت‌های بسیاری از مساجد از جمله حمام، سیستم گرمایشی و سرویس‌های مناسب برای حضور مردم در اعتکاف آماده نشده است.

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: برای هر مسجد علاوه بر امام جماعت مسجد یک رابط فرهنگی هم در نظر گرفته شده است که نشست‌های تخصصی آموزش در سطح استان ویژه رابطین برگزار خواهد شد. همچنین نشست‌های توجیهی معتکفین هم قبل از شروع اعتکاف توسط متولیان مساجد به‌صورت جداگانه برگزار خواهد شد.

وی درباره جزئیات ثبت‌نام و زمان برگزاری این مراسم معنوی اضافه کرد: ثبت‌نام در مراسم اعتکاف در مساجد سطح استان از اول بهمن‌ماه آغاز و ثبت‌نام برای معتکف شدن در مسجد گوهرشاد حرم مطهر امام رضا(ع) از دی‌ماه آغاز شده است. شروع مراسم اعتکاف از سحرگاه 13 ماه مبارک رجب مصادف با ولادت حضرت علی(ع) و قبل از اذان صبح  خواهد بود.

صاحبقرانی بیان کرد: با توجه به اینکه برگزاری مراسم اعتکاف مصادف با روزهای 15، 16 و 17 همین ماه است، لذا برنامه‌ریزی برای حضور هادیان سیاسی در مراسم اعتکاف صورت گرفته است.

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در تشریح برنامه‌های فرهنگی مراسم اعتکاف اضافه کرد: تلاوت قرآن جمعی و فردی، برگزاری حلقه‌های معرفت و پرسش و پاسخ، برگزاری مراسم سخنرانی، بیان احکام و معارف، تصحیح قرائت نماز، ادعیه و مناجات‌خوانی از جمله برنامه‌های اعتکاف در مساجد استان است.

صاحبقرانی گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین، رویکرد کلی اعتکاف علاوه بر بُعد معنوی در این زمینه تعریف شده است.

انتهای پیام
captcha