دانشنامه «تئاتر در کردستان» منتشر شد
کد خبر: 4117967
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

دانشنامه «تئاتر در کردستان» منتشر شد

کتاب دو جلدی «تئاتر در کردستان» از مجموعه مجلدات دانشنامه فرهنگ،هنر و تمدن کردستان توسط حوزه هنری کردستان به نویسندگی عبید رستمی و بهارلطافتیان منتشر شد.

امین مرادی، رئیس حوزه هنری کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، امین مرادی، رئیس حوزه هنری کردستان امروز، 9 بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: با توجه به رسالت و تولید محور بودن حوزه هنری، در ادامه تولیدات مکتوب حوزه هنری استان کردستان و در قالب مجموعه دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان کتاب ارزشمند و جامع «تئاتر در کردستان» در دو جلد با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان منتشر و تعداد مجلدات دانشنامه به عدد 10 رسید.

وی افزود: در این اثر دو جلدی که به همت و تلاش یک زوج هنرمند عرصه تئاتر عبید رستمی و بهار لطافتیان با سفارش حوزه هنری کردستان به نگارش درآمده است ضمن تشریح کامل خاستگاه تئاتر در کردستان و آیین‌ها و رسوم فرهنگی و هنری مرتبط با آن به صورت مفصل تئاتر در شهرستان‌های مختلف استان مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان بیان کرد: معرفی کامل «تماشاخانه‌های تئاتر در کردستان»، «مراکز آموزشی تئاتر»، «یونیما در تئاتر کردستان» و «تاریخچه‌ای کامل از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر برگزار شده در کردستان» درج و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

وی با اشاره به کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خرداد ماه سال 95 توسط حوزه هنری استان گفت: نخستین دانشنامه‌ها به قصد مطالعه و بررسی مستمر و توسط فردی واحد تهیه می‌شد و به گونه‌ای فراهم می‌آمد که جنبه متن درسی داشته باشد، و بدین سبب با دانشنامه امروزی، که عمدتاً به‌ عنوان مرجع به کار می‌رود و حاصل کار گروهی است، متفاوت بود.

مرادی افزود: در حال حاضر در دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان گروهی از اساتید دانشگاهی در رشته‌های مختلف علمی و هنری به فعالیت مشغول هستند و تمامی طرح‌ها و پروپوزال‌های مبتنی بر سرفصل‌های تعیین شده برای این دانشنامه را بررسی و در تمامی مراحل نگارش و تدوین در جهت انتشار اثری شاخص و منطبق با شیوه نامه تنظیم شده برآن اثر تأیید شده نظارت دارند.

وی ادامه داد: در فاز نخست چهار عنوان از این دانشنامه شامل«کردستان و شرق شناسان» اثر دکترکامبیز کریمی، «کردستان و مشاهیر – (سنجرخان )» اثر دکتر اسماعیل احمدی، «کردستان و ادب حماسی» اثر دکتر هادی یوسفی و «کردستان و ادبیات عامه» اثر دکتر جمال احمدی در اسفند ماه سال 1397 با حضور مسئولین کشوری و استانی، هنرمندان و پژوهشگران استان در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی شد.

رئیس شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان اافزود: متأسفانه بدلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن مدتی کارها به تعویق افتاد که در نهایت با تلاش‌های صورت گرفته از مجموع 9 طرح در دست اقدام چهار عنوان با عناوین «کردستان و سینما» اثردکتر جلال نصیری هانیس، «کردستان و عرفان» اثر دکتر بهروز خیریه، «کردستان و موسیقی با محوریت سازشناسی» اثر محمد میرزایی و«کردستان و معماری» اثر دکتر صلاح ویسی نهایی و پس از مراحل مختلف چاپ، شنبه در 21 اسفند 1400 در مراسمی رونمایی و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

وی با اشاره پراهمیت دانستن دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان برای نسل‌های آتی بیان کرد: میراث فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش‌های جامعه شناختی، مردم شناسی، تاریخی و زبان‌شناسی است.

مرادی یادآور شد: ضرورت شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ استان، که متأسفانه به علت عدم برخورد جدی با آن، در معرض فراموشی است و تلاش برای گردآوری و طبقه‌بندی اسناد درباره میراث فرهنگی و طبیعی و نیز معرفی همگانی چهره فرهنگی کردستان به عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه اقتصادی منطقه، در کنار شناخت راهکارها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه آن به زبان امروزی، از جمله نکاتی بوده که کمتر به شکلی علمی و جامع مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha