استقلال و مردم‌سالاری؛ دو دستاورد بی‌نظیر انقلاب اسلامی/ در کجا عقب افتاده‌ایم + صوت
کد خبر: 4118669
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ناصر ایمانی تشریح کرد:

استقلال و مردم‌سالاری؛ دو دستاورد بی‌نظیر انقلاب اسلامی/ در کجا عقب افتاده‌ایم + صوت

کارشناس مسائل سیاسی استقلال، مردم‌سالاری، آزادی و پیشرفت‌های علمی و فناورانه را جزو مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی خواند و گفت: در این میان در مسئله رابطه مردم و مسئولان، اخلاق اجتماعی و عدالت نسبت به وضعیت آرمانی مدنظر انقلاب اسلامی فاصله داریم و دچار عقب‌افتادگی هستیم.

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای اصولگرا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی و مؤلفه‌های قدرت تولید شده به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی که شاید کمتر به اهمیت آن پی برده شده، مسئله استقلال است و به ویژه برای نسل جدید که وضعیت کشور به لحاظ استقلال را در قبل از انقلاب ندیده و شاید وضعیت این شاخص را در سایر کشورها نداند و بیشتر به رفاه و پیشرفت اقتصادی آنها توجه دارد، لازم است اهمیت استقلال کشور تبیین شود.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران بدون اغراق و به اذعان سایر کشورها و مردم ایران اگر دارای معایبی هم باشد اما به لحاظ استقلال همگان ایران را کشوری مستقل می‌‌دانند که خودش برای خودش تصمیم‌گیری می‌کند. البته این فارغ از درست و غلط بودن تصمیم‌هاست اما مهم این است که این تصمیم‌گیری‌ها تحت نفوذ دیگر کشورها نیست.

ایمانی اظهار کرد: این استقلال در بسیاری از کشورها و حداقل در کشورهای در حال توسعه کمتر قابل مشاهده است و حتی در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند ژاپن نیز پایین‌تر از ایران است.

پیشرفت‌های علمی با اتکا به توان داخلی 

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی پیشرفت‌های علمی و فناورانه متکی به توان و استعداد داخلی است. شاید در بسیاری از کشورها از جمله در کشورهای همسایه پیشرفت‌های فناورانه زیادی دیده شود اما اکثر آنها وارداتی و بدون اتکا به توان و ظرفیت داخلی است. در واقع در ایران پیشرفت‌های علمی حقیقتا داخلی و براساس توان بومی بوده در حالی که در دوران قبل از انقلاب این مسئله اصلا وجود خارجی نداشت و اگر پیشرفتی هم بود براساس واردات بود.

ایمانی مردمسالاری و آزادی را دیگر دستاورد مهم انقلاب اسلامی خواند و گفت: در این زمینه نباید اسیر فضاسازی‌های رسانه‌های غربی و به ویژه معاند شویم. آنها همچنان به دنبال منافع خود در ایران هستند زیرا با پیروزی انقلاب اسلامی منافع آنها به شدت آسیب دیده است و لذا سعی می‌کنند وضعیت کشور را به لحاظ دموکراسی و آزادی تیره و تار جلوه دهند.

دو مؤلفه غیر قابل مقایسه با قبل از انقلاب

وی یادآور شد: البته ما هم نمی‌گوییم آزادی و مردمسالاری در کشور ما بدون نقص است و هیچ عیبی ندارد بلکه نواقص زیادی در این دو مؤلفه داریم و راه طولانی برای رسیدن به نقطه مطلوب پیش روی ماست اما در مقایسه وضعیت این دو شاخص با قبل از انقلاب و با بسیاری از کشورها باید گفت این یک قیاس مع‌الفارق است و به مراتب ایران در این دو مؤلفه با همه نواقصش، جلوتر است.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: مردمسالاری دینی کاملا در 44 سال گذشته اجرایی شده در حالی که قبل از انقلاب اصلا مردم نقشی در حکومت و تعیین دولتمردان نداشتند و همینطور در برخی از کشورهای پیرامونی و همسایه اصلا مردمسالاری حتی شکل حداقلی آن وجود ندارد، علیرغم آنکه شاید ظاهر پیشرفته و متجدد داشته باشند. البته باز هم تأکید می‌کنم این بدان معنا نیست که وضعیت این دو شاخص برای ما کاملا قابل قبول است اما قطعا قابل قیاس با وضعیت قبل از انقلاب و بسیاری از کشورها از جمله همسایگان نیست.

ضرورت ترمیم فاصله میان مردم و مسئولان

ایمانی درباره ارزش‌ها و آرمان‌هایی که نسبت به ابتدای انقلاب کمرنگ‌تر شده و نوعی عقب‌ماندگی احساس می‌شود، گفت: به منزله نکته اول باید توجه داشت که نباید به همه چیز به شکل ایده‌آل نگاه کرد. به هر حال همه جوامع ممکن است در برهه‌هایی در شرایط آرمانی باشند اما در برخی دوره‌ها نیز شرایط خوبی نداشته باشند. حتی اگر به تاریخ انبیای الهی نگاه کنیم چنین فراز و نشیب‌هایی را در جامعه دوران آنها می‌بینیم.

وی ابراز کرد: در حقیقت این واقعیتی قابل تأسف است و باید تلاش کرد به وضعیت آرمانی سال‌های ابتدایی انقلاب برگردیم. اولین اقدام در این راستا ترمیم فاصله میان مردم مسئولان است. این ترمیم الزاماً به معنای آن نیست که زندگی مسئولان شبیه زندگی مردم شود و این تنها یک قسمت از موضوع فاصله میان مردم و مسئولان است.

ایمانی اظهار کرد: الان سطح زندگی بسیاری از مسئولان کشور با مردم عادی فاصله‌ای ندارد و در این رابطه نباید دچار اغراق و بزرگ‌نمایی شد. مسئله اصلی در ترمیم و کاهش فاصله مسئولان با مردم این است که مسئولان آن چیزی را بفهمند و بخواهند که مردم می‌خواهند و در حقیقت افق‌های دید مسئولان با مردم یکی شود و اولویت مردم همان اولویت مسئولان باشد.

تضعیف اخلاق عمومی در سال‌های اخیر

وی با اشاره به وضعیت نامناسب اخلاق اجتماعی گفت: در طی سال‌های اخیر اخلاق عمومی و اجتماعی خیلی تضعیف شده و شاهد کمرنگ شدن شاخص‌هایی مانند اعتماد، راستگویی و محبت در میان مردم هستیم که بخش عمده آن به واسطه نوع عملکرد برخی مسئولان است و این مقوله‌ای است که حتما باید ترمیم شود تا به وضعیت آرمانی مد نظر انقلاب اسلامی نزدیک شویم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عقب‌ماندگی در حوزه عدالت در سال‌های گذشته گفت: وقوع مفاسد اقتصادی، ارتشا و اختلاس امری ناخوشایند است اما نباید اینگونه تصویرسازی کرد که کل کشور را این مفاسد و سیاهی‌ها فراگرفته است. اینها در سطح کلان کشور محدود است و در سال‌های گذشته تلاش شده با اینها برخورد و مبارزه شود اما در عین حال هنوز با شاخص عدالت فاصله زیادی داریم.

حس عدالت بیشتر از عدالت آسیب دیده 

وی با بیان اینکه عدالت تنها به معنای مبارزه با مفاسد اقتصادی و اختلاس نیست، گفت: تحقق یا نزدیکی به عدالت در این است که مردم احساس کنند هر ایرانی که حقی دارد به حق خودش می‌رسد، در حالی که امروز این احساس عدالت در کشور بین اکثریت مردم بسیار تضعیف شده حتی اگر در واقعیت عدالت در حد خوبی وجود داشته باشد.

کد

ایمانی تأکید کرد: در واقع مردم باید احساس کنند اگر چیزی حق آنهاست بدون هیچ مانعی از سوی دیگران قابل دستیابی است و هیچ مسئول و صاحب قدرتی نمی‌تواند جلوی رسیدن به حق آنها را بگیرد و این حس عدالت است که امروز در جامعه ما بیشتر از خود عدالت آسیب دیده در حالی که عدالت یکی از ارزش‌ها و آرمان‌های اصلی و اصیل انقلاب اسلامی و اتفاقا وجود تبعیض و بی‌عدالتی یکی از دلایل عمده قیام مردم علیه حکومت پهلوی بود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha