آشنایی با فعالیت مؤسسه و دارالتحفیظ انوار قرآن مجید کامیاران
کد خبر: 4124848
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵

آشنایی با فعالیت مؤسسه و دارالتحفیظ انوار قرآن مجید کامیاران

مدیر مؤسسه انوار قرآن مجید شهرستان کامیاران گفت: مؤسسه انوار قرآن مجید از سال 95 به صورت رسمی فعالیت خود را در سطح این شهرستان آغاز کرده است و قبل از آن هم بنده به مدت 20 سال در سطح مساجد کلاس‌های قرآن را برگزار می‌کردم.

محمود مردوخیان، مدیر مؤسسه انوار قرآن مجید شهرستان کامیاران

محمود مردوخیان، مدیر مؤسسه انوار قرآن مجید شهرستان کامیاران در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، گفت: مؤسسه انوار قرآن مجید از سال 95 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و قبل از آن هم بنده به مدت 20 سال در سطح مساجد کلاس‌های قرآن را برگزار می‌کردم.

وی افزود: این مؤسسه قرآنی یکی از مؤسسات فعال در سطح شهرستان کامیاران و استان کردستان بوده است که از زمان فعالیت تاکنون به صورت مداوم کلاس‌های قرانی در سطح این مؤسسه برپا بوده است.

مدیر مؤسسه انوار قرآن مجید شهرستان کامیاران بیان کرد: مد دوسال است که مرکز دارالتحفیظ این مؤسسه در دو بخش بانوان و آقایان فعال شده و به صورت شبانه روزی کار حفظ قرآن را در سطح این مرکز حفظ انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: مرکز دارالتحفیظ انوار قرآن مجید در دوران کرونا هم به دلیل استقبال قرآن‌آموزان نتوانست فعالیت خود را تعطیل کند و فقط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ اصله بین قرآن‌آموزان کلاس‌های حفظ را برگزار کردیم و کلاس‌های دیگر را هم به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌کردیم.

مردوخیان افزود: مؤسسه انوار قرآن مجید و دارالتحفیظ در دو مکان جداگانه دایر می‌باشد و در مرکز حفظ به صورت شبانه روزی هم بانوان و هم آقایان را پذیرش می‌کنیم. مرکز حفظ آقایان در حجره سنتی مسجد و مرکز حفظ بانوان یک مکان اجاره‌ای بوده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به نیاز شهرستان و استعدادیابی‌های صورت گرفته بعد از پنج سال فعالیت مؤسسه قرآنی در سطح شهرستان تصمیم به دایر کردن این مرکز دارالتحفیظ گرفتیم و در حال حاضر موفق به تربیت 20 نفر حافظ قرآن را در رشته‌های مختلف بین هفت جزء تا 20 جزء شده‌ایم.

مدیر مؤسسه انوار قرآن مجید شهرستان کامیاران افزود: در حال حاضر 300 نفر قرآن‌آموز در این مؤسسه قرآنی مشغول یادگیری قرآن هستند و چهار مربی حفظ و 10 مربی قرآن در رشته‌های مختلف با این مؤسسه همکاری دارند.

وی افزود: کلاس‌های قرآنی مؤسسه انوار قرآن مجید با حضور مربیان خبره قرآنی در سطح روستاها نیز برپا می‌شود که این امر مورد استقبال خانواده‌های متدین شهرستان کامیاران قرار گرفته است.

مردوخیان کمبود فضای آموزشی را یکی از مشکلات اصلی این مؤسسه به عنوان فعال‌ترین مؤسسه قرآنی کامیاران ذکر و اظهار کرد: مرکز حفظ این مؤسسه در یک مکان کوچک 40 متری دایر می‌باشد که با توجه به استقبال جوانان و نوجوانان این مکان دیگر جوابگو نیست.

وی گفت: این مؤسسه همچون سایر مؤسسات جوابگوی نیازهای خود مؤسسه و مربیان قرآن نیست و در حال حاضر بیشتر مربیان قرآن به صورت فی‌سبیل‌الله کار می‌کنند و بیشتر کلاس‌های قرآنی را در سطح روستاها به صورت رایگان برگزار می‌کنند.

مدیر مؤسسه انوار قرآان مجید کامیاران افزود: اگر بتوانیم در مرکز شهر یک مکان برای این مؤسسه قرآنی دایر کنیم استقبال و کارآیی مؤسسه افزایش خواهد یافت.

وی به موفقیت‌های قران آموزان این مؤسسه اشاره کرد و گفت: 25 نفر از قرآن‌آموزان این مؤسسه در مسابقات قرآنی دانش‌آموزی رتبه‌های برتر این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دادند.
مردوخیان با اشاره به اینکه آموزش‌و‌پرورش هیچگونه حمایتی از مؤسسات قرآنی ندارد، افزود: با توجه به اینکه هر سال قرآن آموزان این مؤسسه رتبه‌های برتر مسابقات دانش‌آموزی را کسب می‌کنند به منظور استعدادیابی بین دانش‌آموزان از آموزش و پرورش کامیاران کمک خواستیم اما تاکنون در این زمینه هیچگونه همکاری با این مؤسسه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به حمایت اندک ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان از فعالیت مؤسسات قرآنی گفت: اگر دستگاه‌های فرهنگی استان برنامه‌های قرآنی خود را برون سپاری کرده و به مؤسسات واگذار کنند می‌توان در رفع مشکلات و نقاط ضعف مؤسسات تأثیرگذار بود.

مدیر مؤسسه انوار قرآن مجید شهرستان کامیاران یادآور شد: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تبلیغات اسلامی استان کردستان رویه مناسبی ندارند و با وجود اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان هر کدام فقط مؤسسات تحت پوشش خود را حمایت می‌کنند تاکنون روند مشترکی از این دو اداره ندیده‌ایم.2

مصاحبه از  ملیحه سیفی

انتهای پیام
captcha