«مرحبا یا شهرالرمضان»؛ نوای خوش آمدگویی کردستانی‌ها به رمضان
کد خبر: 4129545
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

«مرحبا یا شهرالرمضان»؛ نوای خوش آمدگویی کردستانی‌ها به رمضان

با فرارسیدن ماه ضیافت الهی مردم کردستان با نوای «مرحبا یا شهر الرمضان، مرحبا یا شهر البرکات و الاحسان» به ماه پرخیر و برکت میهمانی الهی خوش‌آمدگویی می‌کنند.

مرحبا یا شهرالرمضان

به گزارش ایکنا از کردستان، ماه مبارک رمضان از دیرباز از جایگاه بسیار والایی بین مردمان کُرد برخوردار بوده است و هر ساله با فرارسیدن این ماه پرخیر و برکت آیین‌ها و مراسم ویژه‌ای در استان کردستان برگزار می‌شد که برخی از آیین‌ها تا به امروز ادامه داشته است.

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان از گذشته در کردستان زبانزد خاص و عام بود. از گذشته‌های دور تاکنون نوای «مرحبا یا شهرالرمضان» با آهنگ و وزن خاصی در محله‌ها و پشت‌بام خانه‌ها طنین‌انداز می‌شد و همین امر نوعی استقبال و خوش آمدگویی به ماه مبارک رمضان بود.

مردم کردستان در روزهاى آخر ماه شعبان خود را براى ماه رمضان آماده مى‌کردند و در روز آخر شعبان و شب اول رمضان دسته دسته جمع شده و به‌دنبال رؤیت هلال ماه رمضان مى‏‌رفتند. با رؤیت به دستور مجتهد شهر نقاره‌چى‏‌ها با زدن دهل و سرنا و نواى مخصوص ورود ماه مبارک رمضان را به اطلاع مردم مى‏‌رسانند. در این هنگام با شلیک یک گلوله توپ آغاز ماه رمضان اعلام مى‏‌شد.

همه از ماه مهمانی خدا با یکرنگی و صداقت و دل پاک پذیرایی می‌کردند و با خانه‌تکانی دلها، کینه‌ها به دوستی و صمیمیت تبدیل می‌شد و یکی از آداب و رسوم مردم کردستان برخاستن در هنگام سحر و سحری خوردن و بیدار کردن همسایگان و اجرای چندین موسیقی مخصوص در این ماه مبارک در مناطق مختلف است که به آن موسیقی سحرخوانی می‌گویند.

از میان این موسیقی‌ها و نواها که برای بیدار کردن مردم به‌کار می‌رفت، آواز مرحبا و الوداع از همه مشهورتر است هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان نوای «مرحبا یا شهرالرمضان» از گلدسته‌های مساجد به صدا در می‌آید و در ۱۰ روز آخر ماه مبارک رمضان نوای «الوداع» قبل از اذان عشاء از مساجد بلند می‌شود.

در قدیم مرسوم بود فردی با کوبیدن بر طبلی مخصوص وقت فرارسیدن سحری که در زبان کُردی «پارشیو» گفته می‌شود را هشدار می‌داد و همچنین در برخی مناطق از نقاره‌چی‌ها و از دهل نیز برای اعلام سحری استفاد می‌کردند و گاهی نیز مرسوم بود، توپی به تپه‌های اطراف شلیک می‌کردند. که امروز آهنگ گوشی و ساعت جایگزین این امر شده است.

مردم کردستان در مسجد به تلاوت قرآن و عبادت مشغول می‌شوند و شب‌ها بعد از خوردن افطاری، مردم برای اقامه نماز مغرب و عشا و خواندن نماز تراویح یکی از نمازهای مستحب در ماه مبارک رمضان است به مسجد رفته و تا پاسی از شب مشغول عبادت و خواندن قرآن می‌شوند و روال بر این بوده که در مساجد بعد از نماز عصر ماموستاها شروع به سخنرانی مذهبی کردند که بیشترین موضوعات آن درباره رمضان بود و این موضوع هنوز ادامه دارد.

گزارش از ملیحه سیفی

انتهای پیام
captcha