اتکا به نیروهای جوان و متعهد؛ رویکرد جهاددانشگاهی کردستان
کد خبر: 4142646
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

اتکا به نیروهای جوان و متعهد؛ رویکرد جهاددانشگاهی کردستان

رئیس جهاددانشگاهی کردستان گفت: این نهاد در کردستان با تلاش و کوشش نیروهای جوان، متعهد و متخصص با برنامه‌‌ریزی دقیق و مدون در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.

اکبر اسدی رئیس جهاددانشگاهی کردستان

اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، ضمن تبریک فرا رسیدن هفدهمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی استان کردستان، گفت: جهاددانشگاهی یکی از نهادهای مولود انقلاب اسلامی، با برخورداری از نیروهای جوان، متخصص و متعهد است که توانسته منشأ حرکت‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی شود.

وی افزود: جهاددانشگاهی همواره در تلاش است تا با گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها، برای نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با مراکز علمی و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به ویژه برای نسل جوان، نهادی تأثیرگذار باشد.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان اظهار کرد: این نهاد توانسته است با گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور به کارگیری نتایج پژوهش‌ها، گامی مهم در مسیر توسعه کشور بردارد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان کردستان در اول خرداد ماه سال ۱۳۸۵ تأسیس شده است، گفت: این نهاد با اتکا به نیروهای متخصص و متعهد توانسته است در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و اشتغال و کارآفرینی گام‌های مؤثری برای توسعه استان کردستان بردارد.

گام بلند جهاددانشگاهی برای کاهش بیکاری در کردستان

اسدی تأکید کرد: پیروی از منویات مقام معظم رهبری به عنوان یک راهبرد اساسی رمز موفقیت جهاددانشگاهی است که باید مدنظر اعضای این نهاد قرار گیرد.

به گفته وی جهاددانشگاهی استان کردستان در چند سال اخیر در حوزه اشتغال و کارآفرینی توانسته است با همکاری سایر نهادهای متولی در کاهش بیکاری استان با انجام طرح‌های خدمات هدایت شغلی مددجویان کمیته امداد، پایش اشتغال و اجرای طرح مشاغل خانگی و ... نقش مهمی را ایفا کند.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های مهم جهاددانشگاهی استان کردستان ایجاد مراکز نوآوری و شکوفایی در شهرستان‌های سنندج و بیجار بوده که استقرار چندین شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور ازجمله دستاوردهای این مراکز در استان کردستان است.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان ادامه داد: یکی از اهداف مهم این نهاد در استان بسط و گسترش فعالیت‌های پژوهشی بوده که در این راستا طی چند سال اخیر توانسته با برنامه‌ریزی دقیق روند رو به رشدی را در ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف طی کند.

رویکرد جهاددانشگاهی کردستان

وی افزود: از جمله فعالیت‌های دیگر حوزه پژوهشی، انعقاد قرارداد با ادارات و سازمان‌های استان در قالب اجرای طرح های پژوهشی در زیرمجموعه گروه خدمات تخصصی GIS و همچنین گروه خدمات تخصصی ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی(اتاف) است.

اسدی، رویکرد جدید فعالیت‌های این حوزه را استفاده از نیروهای جوان متخصص، پر انرژی و با انگیزه در قالب مجموعه‌های دانش‌بنیان دانست و یادآور شد: در راستای همین رویکرد یک مجموعه دانش‌بنیان در حوزه ارائه خدمات تخصصی پزشکی با هشت نفر نیروی انسانی در مقاطع مختلف تحصیلی در معاونت پژوهشی مستقر شده و مشغول فعالیت هستند و یک مجموعه دانش‌بنیان دیگر نیز با چهار نفر از جوانان متخصص در حوزه کشاورزی در آستانه استقرار و آغاز فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه فرهنگی بیان کرد: یکی از حوزه‌های مهم جهاددانشگاهی فعالیت‌های فرهنگی بوده که شاخصه اصلی آن توجه به دانشجویان در طراحی و اجرای برنامه های فرهنگی است؛ این حوزه با سرلوحه قرار دادن منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و اهمیت  «جهاد تبیین» توانسته در استان کردستان گام‌های مؤثری بردارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان افزود: برگزاری سلسله نشست‌های جهاد تبیین با محوریت آشنایی با آرا و اندیشه‌های اخلاقی امام خمینی(ره)، مسابقات مناظره دانشجویی، نشست های تخصصی دانشجویی، انجام طرح‌های افکارسنجی ملی و استانی در موضوعات مختلف و چاپ بیش از ۴۲ عنوان کتاب دانشگاهی، انعکاس اخبار و رویدادهای استان در خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و همچنین راه‌اندازی پایگاه خبری بازار کار از جمله فعالیت‌های حوزه فرهنگی است.

ایجاد دبیرخانه «نهضت راهیان پیشرفت»

وی در ادامه به بخش دیگری از فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در حوزه فرهنگی اشاره و بیان کرد: از دیگر فعالیت‌های مهم این حوزه ایجاد دبیرخانه «نهضت راهیان پیشرفت» با هدف ایجاد روحیه خودباوری و امید به آینده بین دانش‌آموزان و دانشجویان است.

اسدی از طرح جدید این معاونت خبر داد و افزود: به منظور فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب بین دانش‌آموزان پایه متوسطه اول، قراردادی با شرکت آب منطقه‌ای استان منعقد شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان، با اشاره به فعالیت حوزه آموزشی این واحد، بیان کرد: با توجه به تجربه موفق چندین ساله این نهاد با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع در حوزه فعالیت‌های آموزشی، اقدامات مؤثری صورت گرفته که می‌توان به توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی در دپارتمان‌های پزشکی، فرهنگ و هنر، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و ... در سطح شهرستان‌های استان، انعقاد قرارداد با ادارات و سازمان‌ها، اجرای موفق آزمون های استخدامی، تدوین بیش از ۳۰ عنوان دوره آموزشی مهارت محور و اجرای طرح آموزش کمک پرستاری، اشاره کرد.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر شاهد روند رو به رشد فعالیت‌های آموزشی در سطح استان بوده‌ایم به طوری که تعداد دوره‌های آموزشی و فراگیران به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

تدریس 27 رشته مختلف در دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی

اسدی بیان کرد: مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی سنندج فعالیت خود را در سال ۱۳۸۹ با سه کد رشته آغاز کرد و هم اکنون با دارا بودن ۱۳ کد رشته فعال در مقطع کاردانی و ۱۴ کد رشته فعال در مقطع کارشناسی بزرگترین مجموعه آموزشی بین مراکز علمی ـ کاربردی استان کردستان است.

وی در خصوص فعالیت‌های حوزه معاونت پشتیبانی گفت: معاونت پشتیبانی به تناسب وظیفه‌ای که بر عهده دارد سعی کرده است با حمایت از فعالیت‌های حوزه‌های مختلف، بستر و زمینه‌ای را برای رشد و توسعه همه‌جانبه واحد به وجود آورد.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان در خصوص زیر ساخت‌های این نهاد نیز افزود: جهاددانشگاهی کردستان در حال حاضر دارای دو ساختمان ستادی و آموزشی با زیربنای ۵۰۰۰ مترمربع در مرکز استان و همچنین مراکز آموزشی کوتاه‌مدت در سطح اکثر شهرستان‌های استان است که همه این زیرساخت‌ها و فعالیت‌ها حاصل زحمات بی‌دریغ رؤسای پیشین، معاونین، مدیران و جهادگران جهاددانشگاهی استان است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این نهاد انقلابی بتواند در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و تحقق منویات مقام معظم رهبری بیش از پیش تلاش کند و این مهم جز با همکاری، همدلی و تلاش و کوشش مضاعف اعضای این نهاد محقق نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha