آراء و اندیشه‌های امام(ره) به درستی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد
کد خبر: 4143358
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶

آراء و اندیشه‌های امام(ره) به درستی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان تبیین آراء و اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) برای دانشگاهیان را ضروری دانست و گفت: آراء و اندیشه‌های امام ( ره) به درستی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

اکبر اسدی رئیس جهاددانشگاهی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی کردستان امروز، سوم خردادماه در نشست علمی - تخصصی گام دوم انقلاب که با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد، گفت: یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و به ویژه شهدای سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر باید همیشه گرامی داشته و راهبری آنان برای نسل جوان بازگو شود.

وی با اشاره به اینکه حضرت امام نهضت بزرگی را به وجود آورده که تا کنون ادامه دارد، افزود: همزمان با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و بعد از آن حرکت‌های زیادی در کشورهای مختلف به وجود آمد که با توجه به اینکه اساس و بنیان محکمی در شکل‌گیری نداشته بعد از مدت کوتاهی از مسیر اصلی خود خارج شده و از بین رفته‌اند، اما نهضت امام خمینی(ره) در قالب انقلاب اسلامی با پشتوانه معنوی و الهی روز به روز پربار گشته و با اقتدار ادامه دارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان بیان کرد: نهضت امام خمینی(ره) مکتب فکری را متولد کرد که ابعاد مختلفی دارد و برای تبیین این مکتب باید آراء و اندیشه‌های امام ( ره) به درستی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

وی بیان کرد: برای تحقق این امر در ابتدا باید مبانی معرفت شناسی، انسان شناسی، هستی شناسی حضرت امام( ره) مورد بحث قرار گیرد.

به گفته اسدی، خدا محوری، برخورداری از فطرت نورانی و الهی، تربیت هماهنگ با فطرت، کمال طلبی، یگانگی روح و جسم، اصالت داشتن روح نسبت به جسم از جمله ویژگی‌های ذاتی انسان از دیدگاه امام خمینی( ره) است.

وی در ادامه، به ویژگی‌های عاطفی انسان اشاره کرد و گفت: از دیدگاه امام خمینی( ره) محبت و دوستی یک فطرت ابتدایی در وجود انسان و عداوت و دشمنی یک فطرت ثانوی است که در وجود انسان پیدا می شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان افزود: از جمله ویژگی‌های معرفتی انسان از دیدگاه امام( ره) این است که انسان هیچ مطلبی را بدون دلیل نمی‌پذیرد با این حال انسان در شناخت محدود است و توان شناخت همه آنچه را که هست، ندارد و یا اگر توان داشته باشد فقط ظواهر را می‌بیند.

وی در ادامه گفت: وجه تمایز مکتب‌های فکری در نوع نگاه به انسان، جهان و شناخت انسان است. و نوع نگاه امام خمینی( ره) به این موضوعات روحانی و الهی بوده است.

اسدی، دوران زندگی حضرت امام خمینی(ره) را به صورت فرضی به چهار دوره کودکی و نوجوانی، جوانی، میانسالی و دوران پیری تقسیم کرد و افزود: بیشتر دغدغه و همت حضرت امام( ره)در دوران جوانی به سیرو سلوک و عرفان بوده و در میانسالی بیشتر به موضوع اخلاقیات پرداخته و دوران پیری تقریبا بعد از شصت و سه سالگی را به موضوع سیاست پرداخته و آثار و تالیفات برجای مانده از ایشان همین موضوع را تائید می‌کند و علت عدم لغزش در نهضت حضرت امام هم همین ویژگی است که اساس و بنیان شخصیت و حرکت امام خمینی( ره) بر مبنای عرفان و اخلاق و در مجموع خدا محوری بوده است.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با بیان ساده ولی در عین حال با حکمت قلب‌ها را تسخیر می‌کرد، ادامه داد: دلیل اصلی وجود مشکلات کنونی و بروز جنگ‌ها و بی‌عدالتی‌ها در جهان و مشکلات داخلی بی‌اخلاقی است.

به گفته رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان، امام خمینی(ره) آینه تمام نمای مکارم اخلاقی بود و در تمام امور انگیزه ای جز رضای خدا را نداشته است.

وی با اشاره به تفاوت نگاه امام به انسان، با جهان غرب یادآور شد: جهان غرب نگاهی کاملا مادی و مادی گرایانه به انسان دارد اما امام خمینی(ره) در کنار جنبه مادی، به بعد روحی و معنوی انسان توجه داشته است.

انتهای پیام
captcha