مهم‌ترین بازه‌های زمانی مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4143766
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

مهم‌ترین بازه‌های زمانی مسابقات سراسری قرآن

چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران طی یک بازه زمانی هشت‌ماهه از اردیبهشت تا دی‌ماه در مراحل مختلف در جریان خواهد بود.

مهم‌ترین بازه‌های زمانی مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، ثبت‌نام برای حضور در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که هر ساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز امور قرآنی این سازمان برگزار می‌شود از 16 اردیبهشت‌ماه شروع شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

این مسابقات در دوره چهل و ششم در دو بخش مجزا شامل بخش آوایی و بخش معارفی برگزار خواهد شد (در دوره گذشته بخش آوایی شامل دو بخش آوایی و نغماتی بود که امسال این دو بخش از حیث زمان و مکان برگزاری ادغام شده است). بخش آوایی به رشته‌هایی همچون قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ، مدیحه‌سرایی، دعاخوانی، اذان و ... می‌پردازد و بخش معارفی نیز موضوعاتی همچون صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را پوشش می‌دهد.

فرایند اجرایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از ثبت‌نام تا برگزاری مرحله کشوری در رشته‌های مختلف بازه زمانی هشت ماهه‌ای را سپری می‌کند که در ادامه به مهم‌ترین بازه‌های زمانی مهم‌ترین رویداد قرآنی کشورمان در سطح ملی می‌پردازیم.

بر اساس این گزارش در هر دوره از مسابقات سراسری قرآن شروع فرایند با تشکیل ستاد برگزاری این رویداد آغاز می‌شود. در دوره چهل و ششم این ستاد از روز 14 اردیبهشت‌ماه و با امضای حکم ریاست این ستاد از سوی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به نام حمید مجیدی‌مهر، آغاز به کار کرد. 

در ادامه ثبت‌نام این رویداد از 16 اردیبهشت‌ماه شروع شد و تا 15 خردادماه به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. طی سال‌های اخیر و پس از حضور مهدی ‌قره‌شیخلو در رأس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه موضوع ثبت‌نام از شرایط انضباطی مطلوبی برخوردار شده و با وجود درخواست‌های متعدد متقاضیان اما هیچگاه این زمان تمدید نشده است. 

چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود که مرحله کشوری در دو مرحله مقدماتی و نهایی خواهد بود. 

بر همین اساس اولین مرحله چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مرحله شهرستانی است که طی بازه زمانی 25 خرداد تا 31 تیرماه در شهرستان‌های مختلف در جریان خواهد بود. امسال نیز همچون سال‌های اخیر مرحله شهرستانی منطقه‌بندی شده و مسابقات در هر استان به صورت تجمیع چند شهرستان در یک شهرستان، که شاخص‌های تعیین شده بهتری نسبت به سایر شهرستان‌ها دارد، برگزار می‌شود. در آیین‌نامه اجرایی مسابقات جدول منطقه‌بندی شهرستان‌ها به صورت کامل منتشر شده است. 

در ادامه این مسابقات مرحله شهرستانی بخش معارفی در تاریخ 29 تیرماه برگزار خواهد شد. این آزمون به صورت حضوری و کتبی در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران نیز از روز اول مردادماه آغاز می‌شود و تا روز 22 شهریورماه ادامه خواهد داشت. مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در شیوه‌نامه اجرایی زمان تقریبی برگزاری مرحله استانی مسابقات در هر استان را منتشر کرده است. 

مرحله استانی بخش معارفی نیز سیزدهم مهرماه به صورت حضوری و کتبی(گزینه‌ای) در استان‌ها برگزار می‌شود و پس از آن نوبت به زمان ضبط تصویری مرحله مقدماتی از دور نهایی این مسابقات خواهد رسید. زمان اجرای این مرحله از مسابقات دهه دوم مهرماه عنوان شده است. 

پس از ضبط مرحله مقدماتی، تلاوت‌های ضبط شده به صورت متمرکز در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه داوری خواهد شد. این مرحله نیمه اول آبان‌ماه انجام می‌شود. خروجی این مرحله تعیین‌کننده راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم خواهد بود.

مرحله نهایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آوایی آذرماه امسال و به میزبانی استان خراسان شمالی برگزار خواهد شد.  

همچنین مرحله شفاهی رشته‌های معارفی که به صورت متمرکز در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، نیمه اول آذرماه خواهد بود. در ادامه نیز مرحله نهایی بخش معارفی نیمه دوم دی‌ماه و به میزبانی استان قم برگزار می‌شود. 

یادآور می‌شود، چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران در رشته‌های حفظ پنج جزء قرآن، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل قرآن، دعاخوانی و اذان، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن، ترجمه سوره‌های یاسین و الرحمن، معارف نهج‌البلاغه و معارف صحیفه سجادیه برگزار می‌شود. 

متقاضیان ثبت‌نام می‌توانند تا 15 خردادماه به سامانه quraniran.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha