مشکلات کنونی مؤسسات قرآنی ناشی از تعدد متولی است
کد خبر: 4144551
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
در نشست تخصصی ایکنا مطرح شد؛

مشکلات کنونی مؤسسات قرآنی ناشی از تعدد متولی است

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد، مسائل و مشکلات کنونی مؤسسات قرآنی را ناشی از تعدد متولی در این حوزه خواند و گفت: فعالیت‌های قرآنی به یک متولی و سیاست‌گذار واحد نیاز دارد.

نشست بررسی جایگاه و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در ایکنا یزدنشست «بررسی مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی و راهکارهایی برای ارتقای جایگاه قرآنی» با حضور حجج اسلام علی‌محمد رضایی، محمود میرجلیلی و سیدمحمدرضا نجم‌الهدی، مسئولان اداره قرآن و عترت تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم میرزازاده، پیشکسوت قرآنی و مدیرعامل مؤسسه قاریان و حافظان استان یزد، حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد، اکرم شعبانی‌زاده، مدیرعامل مؤسسه نورالظاهر، اعظم خیری، مدیرعامل مؤسسه نور هدایت یزد و همچنین سیدمیلاد اوصیا، مدیر شعب استانی ایکنا و به میزبانی ایکنای یزد برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد، در این نشست گفت: زمانی که نگاه حاکمیت به مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی همانند نگاه حاکمیت به فعالیت‌های ورزشی نباشد، اتفاق خاصی در مسیر قرآن نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: اگر دقت کنیم می‌بینیم در حوزه ورزش، وزارتخانه مخصوص این فعالیت تشکیل شده و زیرمجموعه‌هایی دارد اما در زمینه جایگاه قرآن، چون از ابتدای انقلاب تاکنون متولیان متعددی برای قرآن وجود دارد، شاهد مشکلاتی برای مؤسسات هستیم. این در حالی است که یزد، یکی از استان‌ها یا معدود استان‌های کشور است که اتحاد و همدلی بین ارشاد، اوقاف و تبلیغات اسلامی وجود دارد و این اتحاد و همدلی از ابتدا وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد.

فعالیت‌های قرآنی به یک متولی واحد نیاز دارد

مطهریان افزود: خوشبختانه در جلساتی که در اتحادیه قرآنی استان برگزار می‌شود، از مسئولان یا کارشناسان اداره قرآن و عترت نهادهای مرتبط دعوت به عمل می‌آید و لذا این همدلی و اتحاد برقرار است اما فعالیت‌های قرآنی به یک متولی و سیاست‌گذار واحد نیاز دارد زیرا هنگامی که سیاست‌گذار و متولی واحد باشد، مطالبه هم به موقع و درست مطرح و مورد پیگیری قرار می‌گیرد، متأسفانه بودجه دولت برای قرآن قابل مقایسه با بودجه دولت برای ورزش نیست و هنگامی که بودجه فعالیت‌های قرآنی را می‌بینیم، عرق شرم همه وجود ما را فرا می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان یزد افزود: این امر به دلیل آن است که از همان ابتدا سنگ بنا به اشتباه گذاشته شده است، ما با ورزش مخالف نیستیم چرا که هر چقدر فرزندان این سرزمین در حوزه ورزش فعال‌تر باشند، به لحاظ جسمی سالم‌تر و قوی‌تر هستند. آنچه در حوزه قرآن وجود دارد، همواره بر حمایت خیران تأکید می‌شود اما اکنون در موقعیتی قرار داریم که توجه به معیشت مردم بیشتر مطرح می‌شود و توجه خیران به سمت معیشت و اقتصاد سوق یافته است.

وی ادامه داد: به عنوان فردی که در زمینه قرآن سابقه 30 ساله دارد و در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، اتحادیه سازمان تبلیغات کشور، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور، اتحادیه مدغم و اتحادیه قرآنی استان یزد عضویت داشته و دارد، همواره تأکید کرده‌ام اگر در زمینه فعالیت‌های قرآنی هزار تومان به مؤسسه‌ای داده شود، به اندازه 10 هزار تومان فعالیت می‌کند اما اگر 10 هزار تومان به نهاد دولتی مرتبط با قرآن داده شود، هزار تومان هم فعالیت نخواهد کرد.

مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن جوادالائمه یزد با اشاره به اینکه این مؤسسه از سال 72 فعالیت خود را آغاز کرد بیان کرد: یک مؤسسه با عشق و علاقه و همه وجود، وارد این عرصه می‌شود و فعالیت خواهد کرد و وقتی حمایت می‌شود با عشق و علاقه هزینه و در مسیر قرآن گام بر می‌دارد.

نشست بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی یزد به میزبانی ایکنا

گام یزدی‌ها برای تحقق مطالبه رهبر انقلاب

مطهریان تأکید کرد: خبرگزاری ایکنا به عنوان حلقه ارتباطی نهادهای قرآنی مردمی با نهاد حاکمیت در مطالبه‌گری نقش مؤثری داشته باشد چرا که مطالبه‌گری یکی از وظایف خبرگزاری‌ها و رسانه‌هاست بویژه خبرگزاری ایکنا که در حوزه قرآن و عترت گام بر می‌دارد. به نظر بنده تا یک هماهنگی و انسجام در فعالیت‌های قرآنی صورت نگیرد، مشکلات، انتظارات و شبکه‌سازی در حوزه قرآن و اثرگذاری مطلوب و شایسته محقق نخواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد گفت: خوشبختانه همدلی، تفاهم، اتحاد و همراهی بین مؤسسات و نهادهای قرآنی در استان یزد مثال‌زدنی است و فعالیت‌های خوب و چشمگیری انجام شده است، به نحوی که می‌توان به طرح «چهار هزار شهید، چهار هزار حافظ قرآن کریم» به پیشنهاد و حمایت مهران فاطمی، استاندار یزد اشاره کرد که با حضور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رونمایی و گام‌های اجرایی آن از سال گذشته آغاز شد.

وی ادامه داد: اتحادیه قرآنی استان متولی اجرای این طرح است و جلسات متعددی با حضور کارشناسان مربوطه برگزار و طرح آماده‌سازی و مقرر شد تا سال 1404 استان یزد چهار هزار حافظ قرآن کریم داشته باشد، اکنون و در سال دوم اجرای این طرح، چهار هزار نفر ثبت‌نامی داریم که از این تعداد بیش از دو هزار نفر وارد کلاس شده و حفظ قرآن کریم را آغاز کردند و حضور و غیاب افراد به صورت منظم صورت می‌گیرد و منتظر گام بعدی یعنی اخذ آزمون‌های اجزای قرآن هستند.

مطهریان افزود: در قالب این طرح به ازای هر جزیی که فرد نسبت به حفظ آن اقدام می‌کند، در صورت قبولی در آزمون، مبلغی به حساب حافظ به عنوان هدیه نقدی واریز می‌شود و هرچه جزء بیشتری حفظ کند، این هدیه افزایش می‌یابد، به همان اندازه نیز به مؤسسه مربوطه واریز وجه صورت می‌گیرد و لذا در قالب این طرح علاوه بر حافظ، مؤسسات نیز حمایت می‌شوند. امیدواریم تا پایان سال 1404 حداقل چهار هزار حافظ قرآن کریم داشته باشیم  و قدم کوچکی برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ صورت گیرد.

مدیرعامل مؤسسه جوادالائمه یزد با اشاره به طراحی و پشتیبانی نرم‌افزار حمد به همت این مؤسسه گفت: «حمد» یکی از نرم‌افزارهای مرجع در کشور محسوب می‌شود که طراحی و پشتیبانی این سامانه در یزد انجام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان یزد با اشاره به سایر فعالیت‌های این اتحادیه به تأسیس صندوق حمایت از فعالان قرآنی اشاره کرد و گفت: از ابتدای تأسیس اتحادیه قبل از ادغام تاکنون، بیش از پنج میلیارد تومان تسهیلات به فعالان و مؤسسات قرآنی استان پرداخت شده است. 

مطهریان در پایان بیان کرد: همدلی و همفکری در یک استانی مثل یزد، نتیجه بسیار خوبی در سطح کشور داشته و اگر این همدلی و اتحاد و عدم اختلاف نظرها و عدم تشتت در تصمیم گیری‌ها در کشور باشد، دیگر جامعه قرآنی گلستان خواهد شد و لازم است این اتفاق رخ دهد.

قسمت‌های بعدی نشست تخصصی ایکنا طی روزهای آتی منتشر می‌شود

انتهای پیام
captcha