چگونه حقیقت «لا اله الا الله» را درک کنیم
کد خبر: 4144653
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
یادداشت

چگونه حقیقت «لا اله الا الله» را درک کنیم

حقیقت «لا اله الا الله» بدون شناخت امام درک نمی‌شود، به عبارت دیگر ایمن بودن کامل از عذاب الهی مستلزم آشنایی و همراهی با امامی است که به حقیقت «لا اله الا الله» متصل است.

پیوند میان حدیث قدسی «حصن» و امام رضا(ع)حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) یادداشتی نوشته و در اختیار ایکنا قرار داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

پیش از هر سخن با قرائت صلوات خاصه آن حضرت توفیق زیارت امام هشتم را تحصیل کنیم!

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشهید صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ»

ولادت با سعادت امام هشتم را تهنیت و شادباش می‌گویم. در این زادروز خجسته، مایل بودم درباره، فلسفه، نقش، کارکرد و اهمیت بسیار مهم و ارزشمند زیارت بحث مختصری تقدیم می‌داشتم؛ اما به دلیل اهمیت روایت قدسی که امام رضا(ع) در جمع مردم نیشابور نقل فرمودند و وجود برداشت نادرست از این کلام نورانی، از بحث فلسفه و اهمیت زیارت در این گفتار صرف‌نظر می‌کنم!

روایت «حصن» یا حدیث «سلسلة‎الذهب» از شهرت زیادی برخوردار است و میان مردم فراوان استفاده می‌شود؛ با وجود این، گاهی برداشت صحیح و جامعی از آن ارائه نمی‌شود. توجه و فهم کامل و جامع آن روایت از آنجا که به رستگاری انسان اشاره دارد، اهمیت بسزایی دارد.

3 نکته درباره روایت سلسلة‎الذهب

۱. روایت شامل دو قسمت است، بخش نخست آن حدیث قدسی یا کلام خداوند است که امام رضا(ع) با ذکر روایت‌کنندگان آن (از پدران خود، از پیامبر(ص) و از جبرئیل) کلام و پیام بسیار مهمی را از خداوند برای مردم نقل می‌کنند. کلام خداوند چنین است: کلمه «لا اله الا الله» دژ و حفاظ مستحکم من است و هر کسی در این دژ درآید از عذاب من در امان است.

بخش دوم روایت که با اندکی مکث و فاصله از سوی امام رضا(ع) بیان شده است، کلامی از خود اوست. سخن امام نیز چنین است: اما ورود به این دژ و پناهگاه، شرایطی دارد که «من» از جمله آن شرایط هستم.

نکته دوم، درباره واژه «کلمه» در روایت نخست است. منظور از کلمه در حدیث قدسی این است که رستگاری و ایمنی از عذاب در گروِ گفتن «لا اله الا الله» به همراه شناخت و اعتقاد قلبی و عمل به مقتضای این شناخت و اعتقاد است.

نکته سوم، درباره پیوند میان حدیث قدسی(بخش نخست) و سخن امام رضا(بخش دوم) روایت است، در رابطه با پیوند این دو کلام، سخنان فراوانی گفته شده است! اما به نظر نکته‌ای که باید در این پیوند بدان تأکید داشت، این است که گویا حقیقت «لا اله الا الله» بدون شناخت امام درک نمی‌شود، به عبارت دیگر ایمن بودن کامل از عذاب الهی مستلزم آشنایی و همراهی با امامی است که به حقیقت «لا اله الا الله» متصل است. فتأمل!

انتهای پیام
captcha