مشارکت در انتخابات به معنای تأیید نظام‌ سیاسی یا خیر؟
کد خبر: 4144925
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷

مشارکت در انتخابات به معنای تأیید نظام‌ سیاسی یا خیر؟

در مرحله فینال یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی به‌گزاره مشارکت در انتخابات به معنای تأیید نظام سیاسی است، پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله پایانی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران امروز، دهم خرداد با حضور دو تیم شهید دیالمه مازندران(موافق گزاره) و جهاد علمی از استان اصفهان(مخالف گزاره) با گزاره مشارکت در انتخابات به معنای تأیید نظام سیاسی است، در محل سالن همایش‌های دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد‌.

داوری این مرحله از مسابقات برعهده عبدالله گنجی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، علی منظری، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی، عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، علیرضا کلانتر مهرجردی عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی بود و روح‌الله نصرتی و سیدحسن موسوی، تهران، اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران نیز داوران نکته یاب این مرحله بودند‌. همچنین، لیلا سنگی، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی نیز داوری بهترین سخنران فینال را برعهده داشت. نیز داوری بخش دانشجویی برعهده هانیه روشن‌منش، از اعضای تیم قهرمان اولین دوره مسابقات، محمدصابر نیک‌نام، عضو تیم قهرمان هفتمین دوره و حسین جلالی، عضو تیم قهرمان هشتمین دوره مسابقات بود.

در ابتدای مرحله فینال مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، اعضای تیم شهید دیالمه مازندران (شامل امیرمحمد تفاوت، عابده آقاجانپور، زهرا پروانه، علیرضا غلامی) به عنوان گروه موافق گزاره فینال، عنوان کردند: به گزاره مورد نظر از دو منظر عقلی و نظرات صاحب‌نظران می‌پردازیم. سال ۱۳۴۱ انقلاب سفید شاه انجام شد. امام(ره) به مردم فرمودند که در این انتخابات شرکت نکنید؛ چرا که شرکت در آن به منزله تأیید نظام سیاسی است. در کشورهای مختلف سطح مشارکت مردم را به عنوان مقبولیت خود می‌سنجند. هرچقدر درصد مشارکت بالاتر باشد، مقبولیت نظام از سوی مردم بالاتر است. اعضای گرده شهید دیالمه اظهار کردند: در کشور ما نیز گروه‌های مختلف سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مردم را برای حضور در انتخابات تشویق می‌کنند و این امر را به معنای مقبولیت نظام از سوی مردم می‌دانند. مقام معظم رهبری فرمودند که شرکت در انتخابات به معنای تأیید نظام سیاسی است.

اعضای گروه شهید دیالمه ادامه دادند: این سؤال مطرح می‌شود که اگر درصد شرکت مردم در انتخابات نشان دهنده تأیید نظام حاکم نیست پس چطور می‌توانیم میزان مقبولیت نظام حاکم را به دست آوریم؟ در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری حدود چهار میلیون رأی سفید وجود داشت که نشان‌دهنده تأیید نظام سیاسی است. این افراد با اینکه نظام را تأیید می‌کنند، اما نشان می‌دهند که انتقاد دارند.

در ادامه اعضای تیم مخالف گزاره (شامل زهرا دهقانی، اسماعیل شیری، افسانه احمدی و مهدی فنایی ) بیان کردند: واژه مهم موجود در گزاره، نظام سیاسی است که به مجموعه قوانین یک کشور برای حکومت در آن تنظیم شده است. واژه بعدی مشروعیت است که به میزان مقبولیت حکومت از سوی مردم مربوط است. برای مشروعیت سیاسی لازم است که حکومت از لحاظ قانونی و فرهنگی مشروع باشد. اعضای تیم جهاد علمی اصفهان تصریح کردند: دلیل مخالفت با گزاره این است که واژه انتخابات مفهوم گسترده دارد و مشخص نشده است که این انتخابات مربوط به ریاست جمهوری، مجلس و ... است.

در مفهوم شرکت در انتخابات به معنی انتخاب نماینده‌ها به معنای حفظ منافع مردم است. بدون شک همیشه شرکت در انتخابات به معنای تأیید نظام‌سیاسی نیست.‌ مقام معظم رهبری فرمودند مردم حتی آنان که به‌کشور علاقه‌مند هستند در انتخابات شرکت کنند. اعضای تیم جهاد علمی اصفهان اظهار کردند: مشارکت در انتخابات در برخی موارد برای تأیید نظام سیاسی است اما مسئله مهم این است که باید کلی گویی گزاره را در نظر بگیریم. مشارکت در هر انتخاباتی به معنای تأیید نظام سیاسی نیست. رأی دادن در انتخابات شورا برای اصلاح امور شهری است نه نظام سیاسی. سال ۸۸ بسیاری از سلطنت طلبان و ... از کاندیدای اصلاح‌طلبان حمایت کردند که این مسئله به‌معنای تأیید نظام سیاسی از سوی آنان نیست. در ادامه، اعضای گروه شهید دیالمه مازندران در دفاع از خود بیان کردند: در این‌مبحث رأی دادن موضوعات مختلفی وجود دارد. در انتخابات ۱۴۰۰ کمپین رأی بی‌ر‌أی راه افتاد. در موضوع تحریم انتخابات ۱۴۰۰ کمپین رأی نمی‌دهم راه افتاد که هدف از آن بی‌اعتبارسازی جمهوری اسلامی عنوان شد. اگر رأی دادن در انتخابات تأیید نظام سیاسی نیست، چرا دشمنان به دنبال کاهش آرای مردم هستند.

اعضای تیم شهید دیالمه مازندران بیان کردند: دشمنان می‌دانند که در نظام سیاسی ما هر یک رأی یک‌ آری به نظام سیاسی است. زمانی ‌که کاندیدایی از سوی شورای نگهبان تأیید می‌شود و مردم پای صندوق می‌آیند، این مسئله به منزله تأیید نظام سیاسی است.

در ادامه، اعضای تیم جهاد علمی اصفهان در دفاع از خود بیان کردند: کره شمالی کشوری دارای دموکراسی نیست و مردم مجبورند فقط به یک‌نفر رأی بدهند. ممکن است در تأیید نظام‌سیاسی به خود نظام انتقاد وارد شود. نمونه‌های دیگری مانند راهپیمایی و ... به تأیید نظام سیاسی می‌پردازند. ممکن افرادی نظام را قبول داشته باشند اما بنا به هر دلیلی رأی ندهند. البته بخشی از رأی دادن به معنای تأیید نظام سیاسی است اما نه همه آن.

در ادامه اعضای تیم شهید دیالمه مازندران نیز در دفاع از خود بیان کردند: کره شمالی یک نمونه عجیب است ولی ما راجع به کل کشورها صحبت می‌کنیم. شرکت در انتخابات به اجبار و بنا به هر دلیل نشان می‌دهد که فعل شرکت همان تأیید سیاسی است. امروز تبلیغات اپوزوسیون برای عدم شرکت در انتخابات همان عدم تأیید نظام از این طریق است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که اگر نقدی هم دارید نیز در انتخابات شرکت کنید که این به‌ معنای تأیید ضمنی نظام سیاسی از سوی منتقدان است.

در ادامه، مناظره کننده تیم جهاد علمی اصفهان نیز در سخنانی اظهار کرد: تناقضی در سخنان گروه موافق وجود دارد. عوامل زیادی در رأی دادن و ندادم مردم وجود دارد. مشارکت برخی افراد در برخی انتخابات مانند مجلس به دلیل قومیت‌گرایی و ... است. لذا مشارکت به مفهوم تأیید نظام سیاسی نیست. گاهی اوقات حتی ممکن است برخی برای بدتر نشدن اوضاع به مای صندوق رأی می‌روند. البته منکر این نیستیم که گاهی اوقات افرادی رأی می‌دهند نظام را تأیید می‌کنند.

عضو گروه شهید دیالمه در دفاع از خود عنوان کرد: طبق تحقیقی صورت گرفته در این زمینه، مادامی ‌که مردم به مسئولان و نظام اعتماد داشته باشند، در انتخابات شرکت می‌کنند. طبق همین تحقیقات، آرای باطله نشان‌دهنده این است که مردم نظام را قبول دارند اما بنا به هر دلیلی همچون حضور نیافتن شخص مور نظر در انتخابات و ... رأی باطله می‌دهند.

عضو‌ گروه شهید دیالمه مازندران تصریح کرد: مقبولیت مسئله‌ای است که مردم آن را تأیید می‌کنند‌ اما‌ مشروعیت از سوی خدا اعطا می‌شود. مردم نمی‌توانند مشروعیت را تأیید کنند اما با حضور خود مقبولیت نظام را تأیید می‌کنند.

در ادامه عضو گروه جهاد علمی اصفهان نیز در جمع‌بندی سخنان خود بیان کرد: در ترکیه اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند، جریمه می‌شوند. فعل شرکت در انتخابات نشان‌دهنده تأیید نظام نیست. حضور فعال در انتخابات لزوما نظام را تأیید نمی‌کند. همچنین، عدم مشارکت در انتخابات به معنای نفی نظام سیاسی نیست.

عضو گروه جهاد علمی اصفهان بیان کرد: در تونس شرکت در انتخابات بسیار گسترده بود اما بعد از دو سال نظام سیاسی تونس سقوط کرد. نظام‌ما جمهوری اسلامی است. لطافتی که از رهبری برای حضور در انتخابات وجود دارد، هیچ‌جایی پیدا نمی‌شود‌. انتخابات فقط معطوف به ریاست جمهوری نمی‌شود و گاهی مردم برای اصلاح امور شهری و ... در انتخابات شرکت دارند. لذا با نظر گروه موافق گزاره مخالفیم.

در پایان، هر یک از گروه‌های حاضر در مرحله فینال به پرسش مطرح شده از سوی داوران این مرحله پاسخ دادند.

انتهای پیام
captcha