جذب حداکثری؛ هدف تغییرات اخیر مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4144985
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

جذب حداکثری؛ هدف تغییرات اخیر مسابقات سراسری قرآن

برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن تغییراتی را در چهل و ششمین دوره لحاظ کرده‌اند که به زعم آنها شفافیت، جذب حداکثری و عادلانه بودن نتایج را به دنبال دارد.

جستجوی جذب حداکثری، شفافیت و رعایت عدالت در تغییرات مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، ثبت‌نام برای حضور در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه که از 16 اردیبهشت‌ماه آغاز شده است کمتر از یک هفته دیگر به پایان می‌رسد و بعد از آن هم بلافاصله مرحله شهرستانی این رویداد ملی در مناطق مختلف کشورمان آغاز خواهد شد. 

برگزارکنندگان برای دوره چهل و ششم تغییراتی در نظر گرفته‌اند تا بحث به‌روزرسانی این مسابقات و پیش رفتن آن با شرایط روز تأمین شده باشد.

مجریان مسابقات سراسری قرآن کریم اعتقاد دارند که تغییرات لحاظ شده در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم باعث خواهد شد تا در وهله اول این رویداد منجر به جذب تعداد بیشتری از علاقه‌مندان به قرآن کریم شود. همچنین این تغییرات به زعم برگزارکنندگان باعث شفافیت بیشتر شده و در نهایت نیز عادلانه شدن نتایج مسابقات را به دنبال خواهد داشت. 

در این گزارش تلاش شده است تا تغییرات این دوره از مسابقات از سه جنبه، جذب حداکثری، شفافیت و عادلانه شدن نتایج مورد بررسی قرار گیرد. 

یکی از موضوعاتی که همواره در مورد مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی مطرح بوده، بحث تخصصی بودن این رویداد ملی است که به تبع باعث شده تا در هر دوره با توجه به جمعیت اندک فعالان تخصصی حوزه قرآن، با آمار چندان بالایی از ثبت‌نام‌کنندگان مواجه نشویم.

در چهل و ششمین دوره طراحان این مسابقات تلاش کرده‌اند تا بخشی از این نگرانی را با اضافه کردن رشته ترجمه سوره‌های مبارکه «یس» و «الرحمن» مرتفع کنند، این رشته در مسابقات سراسری قرآن کریم با عنوان رشته تفسیر عمومی قرآن معرفی و اعلام شده است که افراد با حداقل سواد و حداقل بهره‌مندی از اطلاعات و دانش قرآنی نیز امکان حضور در آن را خواهند داشت. اقدامی که باعث خواهد شد تا از طریق آن، مخاطبان عمومی نیز جذب مسابقات تخصصی قرآن شوند. 

با توجه به اینکه جذب عامه مردم به مسابقات سراسری قرآن و افزایش ضریب نفوذ این رویداد در بین اقشار مختلف به دغدغه‌ای جدی تبدیل شده است، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده شاهد اضافه شدن رشته‌های بیشتری از این دست به مسابقات سراسری قرآن باشیم. باید تا پایان زمان ثبت‌نام مسابقات به انتظار نشست و دید آیا اضافه شدن رشته تفسیر عمومی قرآن باعث جذب بیشتر مخاطبان خواهد شد یا باید تغییرات جدی‌تری را کلید زد.

تغییر دیگر چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اطلاع‌رسانی کامل بخش‌ها و جزئیات مسابقات در شیوه‌نامه اجرایی است. موضوعی که باعث شده تا این رویداد یک گام دیگر به شفافیتِ کامل نزدیک شود. 

در مسابقات سراسری قرآن و در مراحل مختلف این رویداد یک سری معافیت‌ برای برخی شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده و همچنین یک سری شرکت کنندگان از حضور در برخی رشته‌ها منع شده‌اند (به عنوان مثال نفرات اول رشته‌های مختلف در مسابقات سال قبل از حضور در همان رشته در مسابقات امسال منع شده‌اند)، سال‌های گذشته تنها شرایط و ضوابط این معافیت‌ها اعلام می‌شد، اما امسال برای اولین بار اسامی تمام افرادی که از مراحل مختلف مسابقات معاف هستند و نیز اسامی تمام افرادی که منع حضور در یک رشته خاص را دارند، در شیوه‌نامه مسابقات اعلام شده است.

همچنین برای اولین بار تمام منابع آزمون‌ها از مرحله شهرستانی تا مرحله کشوری همزمان با اولین روز ثبت‌نام در سامانه بارگذاری شده است، در کنار این تمامی پیوست‌های نظارتی و فنی نیز در معرض دید علاقه‌مندان به حضور در این مسابقات قرار گرفته است. اقداماتی که باعث شده تا برگزارکنندگان مسابقات در بحث شفافیت و اطلاع‌رسانی نمره قبولی دریافت کنند.

ممانعت از حضور چهره‌های عنوان‌دار بین‌المللی از حضور در مسابقات یکی دیگر از تغییرات چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن بوده است. این موضوع در سال‌های مختلف محل مناقشه بسیاری از فعالان حوزه مسابقات قرآن در کشور بوده و موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. عده‌ای اعتقاد دارند که حضور این افراد سطح مسابقات را بالا می‌برد و رقابت را سخت‌تر می‌کند و عده‌ای نیز اعتقاد دارند که حضور این افراد باعث از بین رفتن انگیزه افراد جوان‌تر از کسب رتبه و به مرور حضور در مسابقات خواهد شد.

با تمام این تفاسیر مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور تصمیم گرفته‌اند تا در این دوره مانع از حضور افراد صاحب‌رتبه در مسابقات شوند. باید دید این تغییر در نهایت به نفع کیفی‌سازی و عادلانه شدن نتایج مسابقات است یا خیر.   

علاوه بر این برگزارکنندگان مسابقات به لحاظ فنی نیز تصمیماتی اتخاذ کرده‌اند که به زعم آنها نتیجه‌‌ای جز عادلانه شدن نتایج نهایی مسابقات را به دنبال ندارد. از جمله این ملاحظات فنی باید به تغییر نمرات در رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم اشاره کرد. در گذشته وزن نمرات تواشیح و همخوانی به ترتیب ۷۰ و ۳۰ و در برخی سال‌ها هم 60 به 40 بوده اما امسال این رقم 50 به 50 شده است.

در رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم، استان خوزستان در مدیحه‌سرایی توانمند بود و سایر استان‌ها نیز در هم‌خوانی توانمندی داشتند، برای همین امتیاز بالاتر مدیحه‌سرایی باعث شده بود تا نمایندگان خوزستان همواره در مسابقات رتبه‌های برتر را از آن خود کنند و کمتر شاهد کسب رتبه از سوی گروه‌های تواشیح دیگر استان‌ها باشیم.

برابر شدن امتیاز مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی باعث خواهد شد تا استان‌های دیگر که در هم‌خوانی قوی‌تر از خوستان هستند فرصت خودنمایی بیشتری پیدا کنند. 

با توجه به آنچه مورد اشاره قرار گرفت چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بحث شفاف‌سازی موفق بوده اما در دو حوزه جذب حداکثری و عادلانه شدن نتایج نیاز به زمان بیشتری برای بررسی وجود دارد. 

بر اساس گزارش ایکنا، آنچه گفته شد تمام تغییرات مسابقات سراسری قرآن کریم در چهل و ششمین دوره نبوده و تغییرات دیگری نیز در نظر گرفته شده است. 

یکی از این تغییرات ادغام رقابت‌های بخش نغماتی(مدیحه‌سرایی، دعاخوانی و اذان) و آوایی(حفظ و قرائت) به لحاظ زمانی و مکانی است. سال گذشته برای اولین بار در ادوار اخیر این دو بخش به صورت کاملاً مجزا به لحاظ زمانی و مکانی برگزار شد و همین موضوع رضایت بسیاری از فعالان عرصه تواشیح و ... را به دنبال داشت. 

انتهای پیام
captcha