لزوم هوشیاری و تقویت همزیستی مسلمانان و غیر مسلمانان در ژاپن
کد خبر: 4145205
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱

لزوم هوشیاری و تقویت همزیستی مسلمانان و غیر مسلمانان در ژاپن

اقدام یک فرد افراطی در حمله به معبدی شینتویی باعث واکنش‌های منفی برخی کاربران مجازی نسبت به مسلمانان شد. با این حال نمی‌توان اقدام یک فرد را به کل جامعه نسبت داد و از خدمات مسلمانان به جامعه ژاپن غافل شد.

به گزارش ایکنا به نقل از یوکانیوز، با نگاه به تعداد فزاینده مساجدی که در دو دهه گذشته در ژاپن ساخته شده است می‌توان آشکارا دید که چشم‌انداز دینی این کشور دستخوش دگرگونی شده است.

این تغییر را می‌توان به میزان کمتری به افزایش ازدواج میان مسلمانان و شهروندان ژاپنی نسبت داد (بسیاری از ژاپنی‌ها از طریق ازدواج به اسلام گرویدند) اما بیشتر به افزایش تعداد مهاجرانی که از کشورهای اسلامی می‌‌آیند برمی‌گردد.

تعداد مسلمانان ژاپن در سال 2000 بین 10 تا 20 هزار نفر تخمین زده می‌شد در حالی که تخمین فعلی بیش از 200 هزار نفر است. این افزایش ۱۰ برابری در کمتر از یک نسل اتفاق افتاده است.

 مساجد که قبلاً یک پدیده غیر معمول در ژاپن بودند، دیگر کمیاب نیستند. تا مارس 2021، 113 مسجد در ژاپن ثبت شده که این عدد در سال 1999 تنها 15 مسجد بود.

مسجد استقلال اوزاکا در منطقه نیشیناری نمونه‌ای از مساجد مشهور ژاپن است. این مسجد در ساختمانی قرار دارد که زمانی کارخانه بوده است. کمک‌های مالی اندونزیایی‌ها عمدتاً هزینه‌های کار بازسازی را تأمین کرد.

در حالی که این روند نشان دهنده فراگیرتر شدن جامعه ژاپن است، اما چالش‌ها و اصطکاک‌هایی را نیز به همراه دارد. یک حادثه ناراحت کننده که اخیراً از سوی مردی اهل گامبیا در یک زیارتگاه ژاپنی اتفاق افتاد در فضای مجازی این کشور بازتاب زیادی پیدا کرد.

برخی کاربران ژاپنی با تعمیم عمل این فرد به کل مسلمانان، اسلام را دینی غیرمنعطف در برابر دیگر ادیان دانستند. یکی از کاربران نوشت: کسانی که به اعتقادات دیگران حمله می‌کنند نمی‌توانند در ارزش‌های ما شریک شوند، بنابراین ما نمی‌توانیم با هم زندگی کنیم. 

در یکی دیگر از کامنت‌ها آمده بود: هدف اسلام تسلط بر جهان است. هیچ یک از اینها با طرز تفکری که از زمان‌های قدیم در ژاپن ریشه داشته سازگار نیست.

اسلام و شینتو دو سنت مذهبی متفاوت با اعتقادات و اعمال منحصر به فرد هستند. در حالی که هر دو تعالیم معنوی را برای پیروان خود ارائه می‌دهند، اما در ریشه‌ها و اعتقادات اصلی خود تفاوت چشمگیری دارند. با این حال، تعمیم دادن اقدام یک فرد افراطی به همه مسلمانان امری غیر عادلانه است. جامعه مسلمانان ژاپن طی دهها سال حضور خود در این کشور همواره همزیستی خوبی با غیرمسلمانان داشته و خدمات زیادی را به جامعه ژاپن عرضه کرده است. 

افزایش تعداد مسلمانان و مساجد این کشور گواه این امر است که عموم مردم این کشور مسلمانان را تهدیدی برای خود به شمار نمی‌آورند و از حضور آنها استقبال می‌کنند. با این حال رهبران مسلمان این کشور باید از انجان رفتارهای افراطی از سوی تعداد اندکی از افراد جلوگیری کنند.

انتهای پیام
captcha