طنین عشق و دلدادگی در مرز باشماق مریوان
کد خبر: 4163642
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
ایکنا گزارش می‌دهد

طنین عشق و دلدادگی در مرز باشماق مریوان

دلدادگان خاندان رسول(ص) در استان کردستان با استقبال از زائران اربعین حسینی عشق و ارادت خود را بار دیگر به اهل بیت(ع) نشان داده و نمودی از میزبانی و مهمان‌نوازی خود را در مرز باشماق و با استقبال از زائران اربعین به منصه ظهور می‌گذارند.

موکب‌های اربعین در مرز باشماق مریوان

مرز باشماق برای دومین سال پیاپی به عنوان محل تردد زائران اربعین حسینی انتخاب شده است و با توجه به اعزام 55 هزار نفر زائر سال گذشته از این مرز و براساس پیش‌بینی‌های مسئولان استان امسال 300 هزار نفر از مرز باشماق به این سفر معنوی اعزام خواهند شد. در این راستا تمام شهرهای استان کردستان در محل عبور زائران اربعین با راه‌اندازی موکب‌های اربعین حسینی خود را از هفته گذشته برای استقبال از زائران اربعین آماده کرده‌اند.

کردستانی‌ها مردمانی خونگرم، مهمان‌نواز و همیشه در صحنه هستند، لذا با گشاد‌رویی و دلی صاف و سرشار از معنویات از زائران اربعین و گردشگران مذهبی استقبال خواهند کرد و در تلاش‌اند تا در استقبال از میهمانان خود هیچ کم‌و‌کاستی وجود نداشته باشد.

مرز باشماق برای اعزام زائران اربعین از 27 مرداد باز شده و دیروز اولین کاروان زائران اربعین با استقبال مسئولان سلیمانیه عراق وارد خاک این کشور شده و عازم کربلا شدند.

آمادگی میزبانی از زوار اربعین در مرز باشماق

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در گفت‌وگو با ایکنای کردستان، با اشاره به آمادگی میزبانی از زوار اربعین حسینی در مرز باشماق از 27 مرداد گفت: زائران حسینی از اذان صبح تا ساعت ۱۹ از این مسیر عازم عتبات عالیات می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه زائران اربعین از مرز باشماق مریوان وارد سلیمانیه عراق شده و از این مسیر عازم کربلا خواهند شد، افزود: در راستای رفع مشکل انتقال زائران اربعین حسینی قراردادهای با اقلیم کردستان عراق منعقد شده است و زائران از مرز باشماق به بغداد و از بغداد تا کاظمین بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند اعزام شوند. هماهنگ‌های لازم صورت گرفته تا برای برگشت زائران به صورت مستقیم از پایانه کاظمین به مرز باشماق مریوان منتقل شوند.

استاندار کردستان هزینه اعزام از مرز باشماق به کربلا را به صرفه دانست و  بیان کرد: هزینه تردد زائران از مرز باشماق تا بغداد و کاظمین در حال حاضر بر اساس قراردادهای منعقد شده برای هر نفر یک میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه تجربه سال گذشته موجب شده تا ما امسال با آمادگی بیشتری خود را برای استقبال از زائران مهیا کنیم، ادامه داد: ‌استان‌های شمالی و مرکزی مانند زنجان، قزوین، تهران و قم می‌توانند از مرز باشماق برای تردد سفر  خود استفاده کنند.

زارعی‌کوشا به فراهم کردن بستر لازم برای پارکینگ خودروهای زائران در مرز باشماق اشاره کرد و افزود: در این مرز برای توقف ۴ هزار خودرو و در شهر مریوان برای ۱۲ هزار خودرو بستر لازم فراهم شده و بعد از آن زائران به وسیله ۱۲۰ دستگاه اتوبوس به مرز انتقال داده می‌شوند.

استقرار 65 موکب در مسیر زائران 

مهدی رمضانی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی  استانداری کردستان نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: برنامه‌ریزی لازم برای خدمات‌رسانی به ۳۰۰ هزار زائر در حوزه اسکان، تغذیه، پارکینگ، حمل و نقل و ایمنی راه در مراسم اربعین امسال فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه کردستانی‌ها مردمانی مهمان‌نواز و خونگرم هستند، افزود: در راستای عینیت‌بخشیدن به این امر ۶۵ موکب با حمایت و هماهنگی مردم و دستگاه‌های اجرایی استان در مسیر زائران مستقر شده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان از استقرار ۱۲ موکب در حوزه شهرستان مریوان و مرز خبر داد و بیان کرد: تمام مسئولان و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط استان در تلاشیم تا کار خدمات‌رسانی به زائران با تشریفات مشخص و به بهترین نحو ممکن و رعایت اصول بهداشتی و متناسب با حفظ کرامت زائران انجام شود.

 کاستی‌های سال گذشته برطرف شده است

اسماعیل احمدی، فرماندار شهرستان مریوان گفت: سال گذشته اولین تجربه شهرستان و استان در حوزه میزبانی از زائران اربعین انجام شد که به دلیل تجربه اندک شاهد نقص و کاستی‌هایی بودیم اما این نقصان و کاستی‌های در اربعین امسال با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سال گذشته تا کنون دیگر موضوعیت ندارد.

وی با تأکید بر اینکه میزبانی امسال شهرستان از زوار باید با کیفیت قابل قبولی همراه باشد، افزود: برای احراز این تراز وظیفه و مسئولیت موکب‌داران بیش از سایر ارکان ستاد اربعین سنگین و حساس است چراکه بستر و زیرساخت‌های خدمت رسانی به زوار اربعین توسط موکب‌ها باید فراهم شود.

فرماندار مریوان مواکب اربعین کردستان را نمود عینی میزبانی و خونگرمی مردم استان دانست و یادآور شد: مهم‌ترین بروز و ظهور میزبانی از زوار اباعبدالله الحسین(ع) از طریق مواکبی است که خدمات ارائه می‌دهند. 

انتهای پیام
captcha