هفتمین همایش بین‌المللی «روایت راهیان» در کردستان برگزار می‌شود
کد خبر: 4166156
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱

هفتمین همایش بین‌المللی «روایت راهیان» در کردستان برگزار می‌شود

مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان کردستان از برگزاری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیادەروی اربعین تحت عنوان «روایت راهیان» در مرز باشماق خبر داد و گفت: در این راستا 11 نمایش در قالب کاروان روایت راهیان بە همت حوزه هنری در مرز باشماق اجرا می‌شود.

هفتمین همایش بین‌المللی پیاده روی اربعین

به گزارش ایکنا از کردستان، شهرام میرزایی، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان کردستان امروز، 9 شهریور در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان گفت: هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین تحت عنوان «روایت راهیان» در مرز باشماق مریوان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری این همایش با نگاه نذر فرهنگی هنرمندان تئاتر کشور افزود: در این همایش هنرمندان استان‌های گیلان، ایلام، خوزستان، کرمانشاه و مریوان در مسیر زائران اربعین در دو کشور ایران و عراق در مرز باشماق به اجرا می‌پردازند.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان کردستان بیان کرد: بە همت حوزه هنری کردستان در قالب کاروان روایت راهیان در ایام اربعین حسینی 11 نمایش از 3 تا 15 شهریور ماه  در مرز باشماق به اجرا می‌پردازند.

وی یا اشاره به اینکه در این همایش گروه‌های نمایشی از استان‌های گیلان، همدان، کرمانشاه و کردستان به صورت خودجوش به اجرای نمایش خواهند پرداخت، ادامه داد: قیام عاشورا وقایع تاریخی مربوط به محرم الحرام ۶۱ هجری، فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی (مختص بخش ایران)، شخصیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش، مدافعان حرم (شهدای مشترک ایران و عراق) سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی ابومهدی مهندس و روایت‌ها از موضوعات نمایش‌های اجرایی بوده است.

میرزایی با شااره به اینکه همایش بین‌المللی «روایت راهیان» برای اولین بار در استان کردستان برگزار می‌شود، اظهار کرد: تاکنون هفت دوره همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیادەروی اربعین «روایت راهیان» در سطح کشور برگزار شده است و گروه‌های نمایشی بچه‌های مسجد حوزه هنری استان کردستان با حضور در مرز خسروی به اجرای برنامه پرداخته بودند.

وی به اجرای نمایش‌های روایت راهیان در مرز باشماق اشاره کرد و گفت: نمایش‌های «غارتگر خیمه‌ها» به کارگردانی بهاره کرمی، «پرده خوانی» به کارگردانی هومن روحتافی، «ایوب» به کارگردانی علی زیستی از کرمانشاه از 3 تا 7 شهریورماه اجراهای خود را در مریوان و مرز باشماق در موکب‌های تعیین شده برگزار کرده‌اند که با استقبال بسیار خوب زوار اربعین مواجه شد.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری کردستان به اجرای نمایش در روزهای آتی برگزاری این همایش اشاره کرد و افزود: نمایش‌های «ساقی» به کارگردانی مختار محمدی از مریوان، «نذر» و «شفا» هر دو به کارگردانی حمیدرضا علیزاده گیلانی از گیلان و «دزد» به کارگردانی هاجر نوروزی از گیلان در تاریخ‌های 7 تا 15 شهریور اجراهای خود را برگزار می‌کنند.

وی افزود: نمایش‌های «سقا» به کارگردانی سعید ذبیحی و «کفش‌ها سخن می‌گویند» به کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه از 9 تا 15 شهریور و نمایش‌های «تعبیه خوانی» به کارگردانی پویا بازرگان از کرمانشاه از 9 تا 11 شهریور و «فضیلت‌های عاشورا» به کارگردانی سیدمهران کاوسی از همدان از 11 تا 14 شهریور دیگر اجراهایی است که در این همایش برگزار می‌شود.

میرزایی در پایان به دومین سال عبور زائران پیاده‌روی اربعین از مرز باشماق مریوان اشاره کرد و یادآور شد: حوزه هنری استان کردستان در دومین سال حضور زائران اربعین از مرز باشماق برنامه‌های گسترده فرهنگی و هنری زیادی را در این مرز پیش‌بینی کرده است.

انتهای پیام
captcha