کودکان از «باشماق» راهی وادی عشق می‌شوند
کد خبر: 4167034
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵

کودکان از «باشماق» راهی وادی عشق می‌شوند

مرز باشماق مریوان همزمان با اربعین شهادت امام حسین(ع)، میزبان کودکانی است که با پاهای کوچک خود قدم در راه عشق به اهل بیت(ع) می‌گذارند تا خود را به کربلای معلی برسانند.

موکب نقاشی کودکان در مرز باشماق

به گزارش ایکنا از کردستان به نقل از روابط عمومی تبلیغات اسلامی کردستان، اینجا باشماق مرز زمینی مریوان جایی که هر کسی خود را از گوشه به گوشه ایران به اینجا رسانده تا به قافله عشق برسد و بتوانند ارادت خالص خود را به نمایش بگذارند.

مرز باشماق که امسال برای دومین سال میزبان قدوم زائران کوچک اباعبدالله الحسین(ع) است، مرزی که به سرزمین مجاهدت‌های خاموش شهرت دارد و مردمان این دیار خود را خادم زوار کربلا کرده‌اند.

یکی از زیبایی‌های مرز باشماق حضور گسترده کودکان عاشورایی است کودکان خردسالی که پا به پای بزرگترها در پیاده‌روی اربعین در مرز باشماق شرکت کردند تا عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت از کودکی به اثبات برسانند.

اینجا در باشماق مردمان غیور کُرد با برپایی موکب‌های مختلف خود را خادم درگاه اباعبدالله الحسین(ع) کرده‌اند یکی از زیبایی‌هایی که در این مرز به چشم می‌خورد موکب کودکان عاشورایی است که مهیای خدمت به کودکانی است که با پای دل خود را به اینجا رسانده‌اند.

موکب‌هایی که در آن از کودکان دعوت می‌شود تا ساعاتی را در آنجا حضور پیدا کنند و با نقاشی، سفالگری و اوریگامی  کمی خستگی راه را به در کنند. در یکی از موکب‌ها کودکی با آرامش نقاشی می‌کشد و دیگری با رنگ‌آمیزی خود را سرگرم کرده است.

محمد یکی از زائران خردسال اربعین است که می‌گوید: 10 سال دارم و برای اولین بار است که به همراه خانواده‌ام به این سفر معنوی آمده‌ام. ما از استان قزوین عازم مرز باشماق شدیم تا به همراه پدر و مادرم بتوانیم خود را به حرم امام حسین(ع) برسانیم.

زهرا دختر بچه‌ای که دست در دست مادر دارد و راهی وادی عشق است این کودک خردسال گفت: 9 سال سن دارم از شهر زنجان آمده‌ام  و به همراه پدر و مادر و برادرم می‌خواهیم به کربلا برویم.

این دختر خردسال بیان کرد: من برای بار اول است که به کربلا می‌روم و مادرم همیشه از غیرت و شجاعت امام حسین(ع) برایم قصه می گوید و امروز خیلی خوشحال هستم.

موکب های کودکان

به یکی از این موکب‌ها نزدیک می‌شویم تا با یکی از خادمان موکب کودکان عاشورایی گفتگویی داشته باشیم، چهره‌ای که با نگاهی مهربان به کودکان خدمت می‌کند.

یاسر هاشم‌زاده، مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان بیجار بوده که مدت پنج روز خادمی کودکان اربعینی را برعهده دارد در این باره می‌گوید: خوشبختانه امسال حضور کودکان در راهپیمایی اربعین حسینی در مرز باشماق بسیار چشمگیر است و من خرسند هستم که امسال هم توانسته‌ام خادم کودکان عاشورایی باشم.

وی افزود: در موکب کودکان عاشورایی از کودکان درخواست می‌شود تا ساعتی را در موکب حضور داشته باشند و به نقاشی کردن و خاطره‌نویسی از این راه پر از عشق بپردازند. همچنین مجلس پرده‌خوانی و نقالی «واقعه عاشورا» توسط مرشد روح تافی، از هنرمندان استان کرمانشاه شاهنامه خوان، نقال، مرشد و پرده خوان عاشورا در موکب کودک و نوجوان مرز باشماق مریوان اجرا می‌شود.

هاشم‌زاده افزود: این هنرمند در این برنامه به روایتگری برخی وقایع عاشورا از جمله شهادت حضرت ابوالفضل العباس‌(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع)، کوچه بنی هاشم پرداخت و دستان بریده عباس پرداخت که مورد استقبال زائران قرار گرفت.

رهبر جعفری، یکی دیگر از موکب‌داران حاضر در مرز باشماق می‌گوید: من از راه دور و درازی و فقط به عشق خادمی کودکان به باشماق آمده‌ام تا بتوانم خدمت‌گزار این زائران کوچک باشم.

وی از توزیع دست سازه‌های ویژه کودک و نوجوان خبر داد و افزود: من برای اولین بار و از استان قزوین به این مرز آمده‌ام و خیلی خوشحالم که می‌توانم به کودکان خدمت کنم.

جعفری یادآور شد: سربند، قاب عکس‌، پیکسل‌های مزین به نام امام حسین(ع) برای زائران، عروسک‌های نمدی، جانماز و دفتر نقاشی به مهمانان کوچک امام حسین(ع) در موکب اهدا می‌شود.

انتهای پیام
captcha