هفته وحدت نمادی از تبلور عینی همبستگی پیروان راستین اسلام است
کد خبر: 4171705
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

هفته وحدت نمادی از تبلور عینی همبستگی پیروان راستین اسلام است

استاندار کردستان گفت: مکتب پیامبر اکرم (ص) حاوی صلح و مودت است و هفته وحدت نماد تحکیم پیوند مسلمانان و همبستگی برای پیروان راستین اسلام است.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در نوزدهمین یادواره عارف نامی کُرد «سیدبهاءالدین شمس قریشی» و بزرگ‌ترین مراسم مولودی خوانی کشور که همزمان با آغاز هفته وحدت شامگاه چهارشنبه، پنجم مهرماه در مسجد جامع سنندج برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم(ص)، از سیدبهاءالدین شمس قریشی به عنوان یکی از علمای برجسته و عارف نامی و توانمند استان نام برد.

وی با بیان اینکه مکتب پیامبر اکرم (ص) حاوی صلح و مودت است، افزود: هفته وحدت نماد تحکیم پیوند مسلمانان و همبستگی برای پیروان راستین اسلام است.

استاندار کردستان در بخش دیگری از اظهارات خود به تکمیل آخرین مراحل کلان پروژه راه‌آهن سنندج- همدان  گریزی زد و گفت: بزرگترین افتخار من و همکارانم در استانداری، فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌ها، خدمت به مردم استان به بهترین شکل ممکن خواهد بود.

زارعی‌کوشا از جذب یک هزار و صد میلیارد تومان اعتبار جهت پایان عملیات اجرایی پروژه راه آهن سنندج طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: ارزش روز این پروژه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

وی در پایان یادآور شد: همانطور که سال گذشته توانستیم دغدغه آب سنندج را برطرف کنیم، امسال نیز کلان پروژه راه آهن را افتتاح خواهیم کرد.

گفتنی است؛ سید بهاءالدین شمس قریشی ملقب به «شمس الاشراف» و متخلص به «شمس»، فرزند «سید محمد پاوه‌ای» است که در سال 1293 هجری قمری در روستای «سه‌ردی» شهرستان پاوه چشم به جهان گشود و بنا به رسم و آیین آن زمان، برای فراگیری علم و دانش فقهی به حجره‌های شهرهای پاوه، بیاره و سنندج رفت و بعد از آن در شهر سنندج ساکن شد.

شمس قریشی که سراسر عمر خود را با تقوا و پاکی در تعلیم قرآن به مردم گذراند، با خلق آثاری چون «مولود نامه»، «معراج نامه»، «شمس العقاید» (تماماً به زبان کردی) و «اشعاری نغز و ادیبانه به زبان فارسی، کُردی، هورامی و عربی»، محافل دینی مردم این دیار را رنگ و بویی نورانی بخشید.

یادآور می‌شود؛ وی مولودنامه را در سال‌های قریب به 1350 هجری قمری به رشته نظم درآورد که اين اثر در 9 فصل به شرح ميلاد، زندگی، آداب، اخلاق، سيره و سنن نبی مكرم اسلام (ص) می‌پردازد و خاص قرائت در محافل و جشن‌های ميلاد و محافل نعت پيامبر اكرم (ص) سروده شده است.

انتهای پیام
captcha