کد خبر: 4311712
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۶
ناظر فنی مسابقات سراسری قرآن تأکید کرد

لزوم برنامه‌ریزی جامع آموزشی ویژه متسابقان

سیدعباس انجام با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی جامع آموزشی پس از پایان مسابقات، گفت: ارتقای سطح کیفی متسابقان نسبت به دوره‌های پیشین حاصل شده، اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد.

سید عباس انجام، ناظر فنی چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

سیدعباس انجام، ناظر فنی چهل‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش نغمات دینی (شامل اذان، دعا، همخوانی و مدیحه‌سرایی) در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی جامع آموزشی پس از پایان مسابقات، گفت: ارتقای سطح کیفی متسابقان نسبت به دوره‌های پیشین حاصل شده، اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد.

وی وظیفه خود به‌عنوان ناظر فنی را بررسی صحت نمرات داوران، مدیریت بخش فنی مسابقات از جمله زمان‌بندی اجراها، و رسیدگی به اعتراضات شرکت‌کنندگان مطرح کرد و افزود: این امر در راستای اجرای عدالت در مورد شرکت‌کنندگان انجام می‌شود.

ناظر فنی مسابقات ارتقای شرکت‌کنندگان را حاصل فرایند شرکت در مسابقات و دریافت کارنامه دانست که فرصتی برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت ایجاد می‌کند چراکه همه شرکت‌کنندگان از یک ویژگی یکسان برخوردار نیستند.

وی با تأکید بر وجود یک نقطه مفقوده بین متسابقات مسابقات سراسری قرآن بیان کرد: این نقطه مفقوده بخش آموزش است. نباید استان‌ها پس از اتمام مسابقات، متسابقان را رها کنند، بلکه باید کلاس‌های آموزشی برگزار کنند و نقاط ضعفی را که مشاهده کرده‌اند، برطرف کنند. پیشنهاد بنده این است که از اساتید داور در همین ایام برای برپایی کارگاه‌های آموزشی استفاده کرد.

انجام همچنین بر اهمیت مطالعه دقیق آیین‌نامه تأکید کرد و گفت: خیلی از اشکالات پیش آمده به دلیل عدم مطالعه و تسلط بر آیین‌نامه است. متسابقان نمی‌دانند که در آیین‌نامه چنین مطلبی از آن‌ها خواسته شده است.

وی سخت‌ترین بخش کار داوری را برقراری «عدالت داوری» و حفظ تمرکز داوران دانست و خواستار آن شد که محیط داوری کاملاً ایزوله باشد.

ناظر فنی بخش نغمات چهل‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، با اشاره به حواشی بخش‌های فنی و حضور برخی افراد در کنار داوران اظهار کرد: شاهدیم برخی از متسابقان در بخش‌های فنی و حتی بخش صدا و تصویری حضور پیدا می‌کنند و صحبت می‌کنند. این‌ها ممکن است گاهی بخشی از تمرکز داور را دور کند و در مقدار نمره‌دهی متفاوت اثر گذاشته باشد.

انسجام گروهی در همخوانی اهمیت بیشتری دارد

وی در خصوص امتیازدهی در رشته‌های گروهی مانند همخوانی و همسرایی، درباره توازن بین هماهنگی گروه و قدرت تکنیک تک‌خوان، تصریح کرد: در همخوانی و همسرایی، وزن بیشتر را به‌کار گروهی می‌دهیم. البته شعر، آهنگ و صدا، همه این‌ها تک‌تک عوامل اثرگذار هستند. اما چراکه کار، کار جمعی است، انسجامی که وقتی گروه می‌خواند در سالن ایجاد می‌شود و جمعیت حاضر واکنش نشان می‌دهند، بسیار اهمیت دارد.

انجام بر مدیریت و توزیع صداهای بم، زیر، متوسط و هارمونیک‌دار در گروه تأکید کرد و حتی زبان بدن اعضای گروه و تأثیر متقابل آن‌ها از آیات و اشعار خوانده شده را به‌عنوان مجموعه‌ای از ارزیابی‌های داوری در نظر گرفت.

وی در ادامه از میزبانی استان کردستان به گرمی یاد کرد و ویژگی‌های مردم این استان را مورد ستایش قرار داد و گفت: مردم کردستان، مردم انسان‌دوست، مهمان‌نواز و بسیار خوش‌قلب هستند که این‌را از نزدیک مشاهده می‌کنیم. تنوع لباس‌های بسیار زیبای محلی که در این مسابقات مشاهده می‌کنیم، به یک ایرانی منسجم و هماهنگ اشاره دارد و تأثیر بسزایی در وحدت بین مردم ایران دارد.

ناظر فنی بر امر آموزش که باید مقدم بر همه امور باشد و بر پیشبرد برنامه‌های آموزشی برای ارتقای مداوم متسابقان تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha