هادی آرزم، رئیس هیئت داوران مرحله نهایی بخش نغمات چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حاشیه این رویداد در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با تأکید بر لزوم ارتقای سطح کیفی متسابقان، مهمترین عامل برای بهبود این رشتهها را افزایش دانش موسیقایی گروهها و مؤذنین دانست.
وی ضمن ارزیابی کیفی بخش نغماتی مسابقات قرآن افزود: با وجود سابقه طولانی برگزاری مسابقات سراسری، هنوز جای کار زیادی وجود دارد تا سطح کیفی اجراها، توقعات را برآورده کند.
رئیس هیئت داوران بخش نغمات چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن افزود: گروههای تواشیح و مؤذنین باید تمرین بیشتری داشته باشند، ملودیهای خوبی را انتخاب و کارهایی را پیدا کنند که قابل فهم برای فارسیزبانها باشد و محتوای عبارات عربی آن مشکل نداشته باشد. باید تلاش شود تا گروهها و سرگروهها نکاتی که داوران روی آنها حساس هستند، برای بهبود کارشان مدنظر قرار دهند.
رئیس هیئت داوران، سختترین بخش کار داوری را در حوزه اذان بیان کرد و افزود: بزرگترین قُرّاء، مُهر کارشان [توانایی اجرای] اذان است که بسیار کار آموزشی میطلبد.
وی اظهار کرد: متسابقان، به ویژه در گروههای همخوانی، باید با سبکهای موسیقی ایرانی و ردیفهای موسیقی آشنا شوند تا از «تکرار» در اجراها که جذابیت را از اثر میگیرد، دوری کنند.
آرزم با اشاره به اینکه متسابقان باید در سالن به صورت دائمی حضور داشته و اجرای گروههای دیگر را بشنوند و ارزیابی کنند، انتقادها و اعتراضها را نشانهای از پویایی این عرصه دانست.
این کارشناس موسیقی در پاسخ به این سؤال که در رشتههای گروهی مانند همخوانی و تواشیح، توازن و هماهنگی گروه مهمتر است یا قدرت تکنیک تکخوانهای گروه؟ تأکید کرد: فاکتور اولیه در هر دوی این رشتهها صوت و صدا است.
وی درباره فاکتورهای امتیازدهی داوران اظهار کرد: یکی از فاکتورهای اولیه که هیئت داوران به آن دقت دارند، هماهنگی و همرنگ بودن صداها است؛ این خیلی اهمیت دارد. همچنین متن خوبی را انتخاب کنند؛ متونی که قابل فهم و درک باشد و از ادبیات عربی مشاهیر استفاده کنند که بتوانند حداقل ۵۰ درصد تحول را در عوامالناس ایجاد کنند.
این استاد پیشکسوت عرصه موسیقی خطاب به متسابقان گفت: باید آموزش داده شود و شناختی که عرض کردم، آگاهی و اشراف به موسیقی بومی، ملی و فولکلور در زمینهسازی و ارکسترال استفاده شود.
وی از ظرفیتهای موجود در کشور نام برد و اشاره کرد که آهنگسازی و تنظیم کارهای بزرگی از سوی اساتید موسیقی انجام شده و باید از این آثار بهرهمند شد.
آرزم که نوازنده ویولن ارکستر سمفونیک ملی و بنیانگذار گروه آکاپلای اهل بیت (ع) از سال ۱۳۶۸ است، اظهار امیدواری کرد که «قلم» خبرگزاری بتواند، این مباحث را به محیط باز منتقل کرده و مخاطب بیشتری را درگیر کند.
انتهای پیام