کد خبر: 4311951
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۴

بیست و دومین مرکز جامع سنجش و توانبخشی در کردستان افتتاح شد

اقبال خانی گفت: بیست و دومین مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی ومداخله بهنگام رشدی -تربیتی در آموزش وپرورش منطقه کلاترزان فعالیت خود را آغاز کرد.

بیست و دومین مرکز جامع سنجش و توانبخشی در کردستان افتتاح شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی کردستان اقبال خانی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان امروز  ۲۹ مهرماه در مراسم افتتاحیه مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی - تربیتی کلاترزان با تأکید بر اهمیت توجه به مناطق کم‌برخوردار، گفت: با راه‌اندازی این مرکز و با هدف مدیریت فرآیند غربالگری، تشخیص و مداخلات آموزشی، توانبخشی و مشاوره‌ای تمام استان تحت خدمات مراکز جامع سنجش قرار گرفت.

وی افزود: در این مراکز جامع علاوه بر اجرای برنامه ملی سنجش آمادگی تحصیلی و سلامت جسمانی کلیه نوآموزان بدو ورود به مدرسه، فرآیند غربالگری، تشخیص، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود به دانش‌آموزان جامعه هدف دوره ابتدایی ارائه می شود.

خانی اظهار کرد: تغییر ساختار و مأموریت مراکز قبلی مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخلات بهنگام رشدی - تربیتی، ظرفیتی بسیارخوب برای ارتقای این مراکز به عنوان مرکز پایش تخصصی آموزش و پرورش است.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه این مراکز درحال حاضر، پایگاه اصلی و کلینیک تخصصی آموزش و پرورش هستند، اضافه کرد: در سال تحصیلی گذشته مداخله 650 نفر دانش آموز اختلال یادگیری در این مراکز انجام شده است.

خانی با اشاره به اهمیت مضاعف کارکرد این مراکز جامع در سنجش وتوانبخشی تصریح کرد: مخاطبین این مراکز نه فقط آموزش و پرورش استثنایی بلکه کل آموزش و پرورش است و هر ساله بیش از دوهزار دانش‌آموز دوره ابتدایی برای دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی از طرف مدارس به این مراکز در سطح استان ارجاع می‌شوند.

وی انعقاد تفاهم‌نامه با بهزیستی و رایگان نمودن ارزیابی بینایی توسط بینایی سنج های طرف قرارداد با بهزیستی، تجهیز مراکز جامع به وسایل کاردرمانی و گفتاردرمانی و تمهید مقدمات تاسیس اولین مدرسه تخصصی اتیسم در استان را از اهم فعالیت‌های حوزه توانبخشی استان برشمرد.

خانی ارتقای یادگیری و مهارت‌های پایه (خواندن، نوشتن، ریاضی و مهارت‌های اجتماعی)، تقویت مهارت‌های حرکتی و حسی،کاهش تأخیرات رشدی و مشکلات یادگیری دانش آموزان، توانمندسازی خانواده‌ها در حمایت از رشد فرزندان، ثبت سوابق رشد و مداخلات برای برنامه‌ریزی‌های آینده و ارائه خدمات درمانی شامل پرداخت فاکتور های حمایتی مانند دارو، واکر، کمک هزینه تعمیر و خرید سمعک به 120 نفر را از دیگر اقدامات در این حوزه برشمرد.

وی یادآور شد: دانش‌آموزان پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی که علی رغم داشتن هوش عادی یا بالاتر در یک یا چند فرآیند روان شناختی پایه، مشکل داشته باشند برای رفع اختلالات یادگیری و بهبود یادگیری خود می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: پیش‌بینی می‌شود این مرکز با بکارگیری نیروهای متخصص ودر اختیار داشتن تجهیزات کامل کلیه نوآموزان بدو ورود به دبستان این منطقه را برای سال تحصیلی آینده مورد ارزیابی قرار دهد.

انتهای پیام
captcha