کد خبر: 4313142
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۴
محمدرضا مسیب‌زاده:

قرآن اولویت اساسی نظام آموزشی کشور است

دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور با تأکید بر جایگاه محوری قرآن در نظام تعلیم و تربیت اسلامی گفت: در مجموعه آموزش کشور، قرآن نه تنها اولویت نخست، بلکه اولویت اساسی و بنیادین ماست. در حوزه آموزش قرآن چند اولویت نداریم؛ بلکه همه جهت‌گیری‌ها باید بر محور قرآن کریم استوار باشد.

 محمدرضا مسیب‌زاده، دبیر کمیسیون  آموزش عمومی قرآن کشوربه گزارش ایکنا از کردستان، محمدرضا مسیب‌زاده، دبیر کمیسیون  آموزش عمومی قرآن کشور و مشاور وزیر آموزش و پرورش امروز، ۵ آبان‌ماه در دیدار با نماینده ولی‌ فقیه در استان کردستان، ضمن اشاره به مأموریت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور گفت: یکی از وظایف مهم کمیسیون، ایجاد هماهنگی و انسجام میان تمام دستگاه‌ها و نهادهایی است که در حوزه آموزش قرآن فعالیت دارند تا آموزش قرآن تنها محدود به آموزش و پرورش نباشد، بلکه همه بخش‌های دولتی و مردمی را شامل شود.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های مسئولان، مربیان و فعالان قرآنی استان کردستان، افزود: توفیق خدمت در عرصه ترویج فرهنگ قرآن کریم، برای هر استانی موهبت بزرگی است؛ و در کردستان، این توفیق با دقت و اخلاص ویژه دنبال می‌شود. اهتمام در آموزش قرآن و حفظ سلامت معنوی دانش‌آموزان، کاری مبارک و ارزشمند است که باید تقویت شود.

دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور در پایان گفت: با همکاری وزارت آموزش و پرورش، نهادهای محلی، علما و فعالان قرآنی، تلاش داریم حرکتی نو در آموزش عمومی قرآن در سراسر کشور آغاز کنیم تا فضای قرآنی از شکل تشریفاتی خارج و به جریان مؤثر فرهنگی تبدیل شود.

لزوم بازآموزی و ارتقای مهارت‌های معلمان قرآن در کشور 

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی استان کردستان گفت: کردستان از گذشته‌های دور از جمله استان‌هایی بوده که توجه عمیقی به قرآن و آموزه‌های دینی داشته است. فضای خانوادگی مذهبی، وجود خانواده‌های حافظ و قاری قرآن، و همسایگی فرهنگی با کشورهای اسلامی باعث شده این استان سرمایه‌ای قرآنی برای کشور محسوب شود. 

وی افزود: بین مردم کردستان فرهنگ تلفیقی و قرآنی با سبک‌های قرائت گوناگون(هم از سنت‌های اهل تشیع و هم از میراث اهل‌سنت) جریان دارد. این تنوع فرهنگی یک فرصت بزرگ برای ترویج همگرایی قرآنی در کشور است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان همچنین بر لزوم بازآموزی و ارتقای مهارت‌های معلمان قرآن در کشور تأکید کرد و یادآور شد: باید پس از چند دهه، آموزش قرآن را در مدارس و مراکز علمی به‌روز کنیم. سبک‌های قرائت و آموزش باید به نسل جدید نزدیک‌تر شوند. معلمان قرآن نیاز به آموزش‌های نوین، کارگاه‌های به‌روزرسانی و آشنایی با روش‌های جدید دارند تا بتوانند تأثیرگذاری بیشتری در کلاس‌های درس داشته باشند.

وی با انتقاد از تبدیل‌شدن برخی فعالیت‌های قرآنی به شکل‌های تشریفاتی و نمایشی اظهار کرد: نباید فعالیت‌های قرآنی صرفاً در قالب برگزاری مراسم یا مسابقات نمایشی باقی بماند. قرآن ظرفیت عظیمی دارد که می‌تواند عامل وحدت، رشد فرهنگی و آرامش اجتماعی باشد. تجربه کردستان و برگزاری مسابقات قرآنی اخیر نشان داد که این استان با استقبال پرشور مردمی، الگویی برای تعامل و انسجام میان شیعه و سنی در ذیل فرهنگ قرآنی است.

حجت‌الاسلام پورذهبی با تأکید بر اهمیت استمرار فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: هر اقدامی که در مسیر قرآن کریم انجام می‌شود، نه‌تنها آرامش‌بخش روح جامعه است، بلکه پایه انسجام فرهنگی و اخلاقی نسل آینده را نیز می‌سازد. فعالیت‌های قرآنی باید از سطح نمادین فراتر رفته و به جریان دائمی در مدارس، مساجد، و خانواده‌ها تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه قرآنیان کردستان متواضع و فروتن اما مهجور هستند، تأکید کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید با نگاه حمایتی و تعاملی، از مؤسسات مردمی، فعالان داوطلب، دانش‌آموزان قرآنی پشتیبانی کند تا این حرکت معنوی، گسترده‌تر و ریشه‌دارتر شود.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه نیاز به حمایت و تشویق جدی از قرآنیان استان داریم، افزود: نوجوانان علاقه‌مند بسیاری در مناطق مختلف استان فعالیت می‌کنند که اگر مشوق‌ها افزایش یابد و پشتیبانی مناسب انجام شود، بی‌شک تعداد حافظان و فعالان قرآنی استان به‌مراتب بالاتر خواهد رفت.

وی در پایان گفت: راه قرآن، راه آرامش، معرفت و امنیت است. باید دست در دست هم دهیم تا این نور الهی در تمامی مدارس، خانواده‌ها و دل‌های مردم کردستان بتابد.

انتهای پیام
captcha