حضور استاد قرآن در بازی‌های کودکانه‌ام مشوق راهم شد
کد خبر: 1382233
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
ساعتی با فعال قرآنی اهل تسنن؛

حضور استاد قرآن در بازی‌های کودکانه‌ام مشوق راهم شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: زاهد مرادی گفت: در دوران کودکی هر وقت برای شرکت در کلاس‌های قرآن به مسجد می‌رفتم بعد از کلاس، استاد قرآنم با ما در بازی‌های کودکانه همراه می‌شد و همین همراهی باعث جذب بیشتر من به قرآن شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، آشنا شدن با زندگی قاریان و فعالان قرآنی حاوی نکات آموزنده و جالبی است؛ نکته‌هایی که حاوی درس‌هایی گرانبها برای کسانی است که می‌خواهند راه قرآن را در پیش گیرند؛ برای آشنا شدن با زندگی یکی از این افراد به سراغ ‌ زاهد مرادی‌، یکی از برجسته‌ترین قاریان شهر سنندج رفتیم و لحظاتی را با ایشان هم‌کلام شدیم.
زاهد مرادی، فعال قرآنی اهل تسنن سال ‌1347 در خانواده‌ای مذهبی در یکی از محلات قدیمی شهر سنندج به نام سالن تختی به دنیا آمده و در سن 9 سالگی خواندن قرآن کریم را آغاز کرده است؛ ابتدا نزد ‌مرحوم ملا‌کریم عزیزی‌ در مسجد ملاصدرای سنندج جزء 30 قرآن را آموزش دیده و پس از آن نزد ‌ایوب صادقی‌ یکی دیگر از معلمان قرآن این شهر رفته و جزءهای 28 و 29 را نیز نزد ایشان فرا‌گرفته است.

وی از ایوب صادقی به‌عنوان یکی از بزرگترین اساتید خود یاد می‌کند و می‌گوید: زمانی‌که کودک بودیم ایشان ما را به حیاط مسجد فرا‌می‌خواند و ما بازی‌های کودکانه را در مسجد انجام می‌دادیم؛ پس از اتمام بازی ایشان به ما شیرینی می‌دادند که یکی از دلایل جذب من و همکلاسی‌هایم به‌سمت قرآن همین برخورد دوستانه ایشان با کودکان بود.
مرادی عنوان کرد: پس از آقای صادقی، دایی‌ام ‌سعدالدین کیان‌پور‌ چند جزء دیگر از قرآن را به من آموزش دادند؛ بعد از آن تصمیم گرفتم خودم در زمینه روخوانی و تجوید اقدام کنم و از سال 60 به بعد با نوارهای استاد «عبدالباسط» و «منشاوی» انس گرفتم و توانستم کل قرآن را ختم کنم.
وی اعلام می‌‌‌کند: بعد از آن به‌صورت پراکنده مطالبی را در زمینه تجوید و صوت و لحن در شهر سنندج فراگرفتم اما باز هم من را اقناع نکرد، تصمیم گرفتم برای شرکت در این کلاس‌‌ها به شهرهای دیگر از تهران بروم که دوری مسافت و وضعیت نامناسب راه‌ها اجازه نداد که این کلاس‌ها تداوم داشته باشد.
این قاری برجسته ادامه می‌دهد: بعد از آن روزانه که از مدرسه می‌آمدم به مسجد می‌رفتم و چندین ساعت را در آنجا به تمرین کردن می‌گذراندم؛ خوشبختانه با توجه به پشتکار و تمرین زیادی که داشتم در این زمینه پیشرفت خوبی کردم.
وی اظهار می‌کند: از سال 67 در همان مسجد ملاصدرای نزدیک خانه‌مان مؤسسه «دارالقراء القرآن الکریم سنندج» را راه‌اندازی کرده و به‌صورت غیررسمی تدریس و آموزش قرآن کریم را آغاز کردم.
مرادی بیان می‌کند: در ابتدای کارم به‌مدت 13سال از سبک استاد «عبدالباسط» تقلید کردم؛ پس از آن تغییر سبک داده و از سبک اساتیدی چون «شعیشع، مصطفی اسماعیل، منشاوی، سیدسعیدو شعبان صیاد» تقلید کردم.
وی اعلام کرد: از سال 63 تا 69 در مسابقات قرآن زیادی شرکت کردم که مقام اول شهرستان و استان در مسابقات اوقاف و همچنین مسابقات دانش‌‌آموزی از جمله عناوین کسب شده‌ام است؛ از سال 72 به بعد دیگر در هیچ مسابقه قرآنی شرکت نکردم و تصمیم گرفتم که بیشتر کارم را به امر تدریس و آموزش قرآن کریم اختصاص دهم.

این قاری سنندجی اعلام می‌‌کند: سال 68 در رشته مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج پذیرفته شدم و لیسانسم را بعد از چهار سال از این دانشگاه اخذ کردم.
وی در سال 1371 ازدواج کرده است که ثمره این زندگی مشترک، وجود دو فرزند دختر و پسر به نام‌های «ثنا» و «محمد سبحان» است.
به گفته خودش ‌میان سبک‌های غیرمصری، از سبک عراقی لذت بیشتری می‌برد و به قاری‌ها توصیه می‌کند که برای ازدیاد تنغیم مقاماتشان از این سبک استفاده کنند؛ همچنین ترتیل‌های استاد «منشاوی، عبدالباسط و خلیل‌الحصری» ‌فوق‌العاده فنی و ماهرانه است.

تک تک آیات قرآن باید الگوی زندگیمان باشد
مرادی با اشاره به اینکه باید تمامی آیات قرآن را درس زندگیمان کنیم، ادامه می‌دهد: از خواندن آیات پایانی سوره فرقان بسیار لذت می‌برم و بیشتر اوقات ملکه ذهنم است؛ یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات زندگیم این است که یک بار در مسجد مشغول خواندن نماز مغرب بود‌م که استادم آقای صادقی این آیات را در نماز مغرب آن چنان زیبا و اثرگذار تلاوت کردند که همه تحت تأثیر قرار گرفتیم و  هیچوقت آن لحظه را فراموش نمی‌کنم.


تدبر و درک آیات قرآن امری ضروری است
وی با تأکید بر اینکه تدبر و درک آیات قرآن امری ضروری است، به تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آیات قرآن و آثار و برکات آن در زندگیش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: قرآن کریم در روح و روان من تأثیر بسیار خوبی گذاشته است؛ سعی کرده‌ام فرد خوبی در جامعه باشم و برای کسی ایجاد آزار و اذیت نکنم.
مرادی با اشاره به اینکه همه امور‌ و خیر و برکت زندگیم از قرآن کریم نشأت می‌گیرد، اظهار کرد: عزت و پیشرفت زندگیم را مدیون قرآن کریم هستم.
وی به یکی دیگر از خاطرات قرآنی خود اشاره و بیان می‌کند: در مجلس ختم مادر یکی از دوستانم آیاتی از سوره «انسان» را تلاوت کردم که بسیار روی خودم و اطرافیان تأثیرگذار بود و همیشه به‌عنوان یکی از بهترین تلاوت‌هایم آن را به خاطر دارم.

این قاری برجسته با اشاره به سفرهای معنوی ‌که رفته است، عنوان می‌کند: سفر به عراق، سوریه و لبنان از جمله این سفرهاست که در آنجاها نیز تلاوت قرآن را انجام داده‌ام.
وی اظهار کرد: سال 84 به کشور سوریه و مرقد مطهر حضرت زینب(س) مشرف شدم و قبور مبارک اصحاب و یاران مطهر پیامبر اکرم(ص) و مؤذن محبوبش بلال حبشی را در این سفر زیارت کردم.


به گفته خودش حدود 21 سال است که در مشاغل دولتی کار می‌کند و در حال حاضر علاوه بر فعالیت‌های قرآنی در استانداری کردستان مشغول به کار است.
وی به دیگر برنامه‌های زندگی خود اشاره و اعلام کرد: در گذشته زمانی‌که در دبیرستان و دانشگاه بودم رشته ورزشی «جودو» را انجام می‌دادم، اما در حال حاضر به‌دلیل مشغله کاری بیشتر کوهنوردی و گاهی اوقات نیز برای تجدید قوای نفس و شش‌ها ورزش طناب بازی را انجام می‌دهم.
این قاری کردستانی با اشاره اینکه از سال 67 آموزش قرآن کریم را به همشهریان سنندجی‌اش آغاز کرده است، بیان کرد: در حال حاضر کلاس‌های روخوانی، تجوید و صوت و لحن قرآن را در مؤسسه قرآنی دارالقراء القرآن الکریم و جنت زلفی سنندج دارم؛ همچنین در دانشگاه‌ آزاد، سماء و شهید مدرس سنندج تدریس یک واحد روخوانی قرآن را انجام می‌دهم؛ علاوه بر این در طول سال نیز در مسابقات قرآنی اوقاف و ادارات ‌و دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها داوری را برعهده دارم.

چنانچه که قبلاً ذکر شد؛ مرادی از سال 67 مؤسسه دارالقراء القرآن الکریم سنندج را به‌صورت غیررسمی را‌ه‌اندازی کرده است که خودش در همین رابطه بیان می‌کند: امسال مجوز این مؤسسه به‌صورت رسمی صادر شد و در طول سال علاوه بر برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های قرآنی، برنامه‌هایی را در مناسبت‌های سال از جمله ترتیل‌خوانی روزانه یک جزء قرآن در ایام ماه مبارک رمضان، احیاء لیالی قدر و همچنین جشن بزرگ میلاد پیامبر اکرم(ص) را برگزار می‌کند.
تشرف به حج عمره یکی از ماندگارترین لحظات زندگیم است
‌مرادی سال 90 به سفر حج عمره مشرف شده است و از آن به‌عنوان یکی از ماندگارترین لحظات زندگی خود یاد می‌کند.



ضرورت احیای کلاس‌های قرآن در مساجد
وی از کم‌رنگ شده فعالیت‌های قرآنی در مساجد گلایه می‌کند و ادامه می‌دهد: متأسفانه در حال حاضر کلاس‌های قرآن مساجد به شکل سنتی برگزار نمی‌شود و عملاً این کلاس‌ها تعطیل شده است؛ خانواده‌ها برای کلاس‌های موسیقی و زبان انگلیسی فرزندانشان اهمیت بیشتری قائل می‌شوند؛ لازم است در اولین قدم کلاس‌های قرآن مساجد به‌‌صورت فراگیر دوباره تشکیل شوند.
مرادی با یادی از پیشکسوتان و روشندلان قرآنی شهر سنندج اعلام کرد: ماموستا ملاکریم رحیمی، محمد مروت‌جو، ماموستا شیری و ... باعث افتخار برای جامعه قرآنی این شهر هستند.

مرادی در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه اکنون امکانات خوبی در مؤسسات قرآنی وجود ندارد، عنوان کرد: در فعالیت اداره‌های هم‌سو مانند تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی دوگانگی‌هایی دیده می‌شود؛ که موجب بی‌اعتمادی‌ها گشته و موجب به وجود آمدن مشکلاتی در زمینه آموزش قرآن شده است.
وی با بیان اینکه باید در خانواده‌ها فرهنگ‌سازی‌های لازم در زمینه قرآن کریم صورت گیرد، افزود: کمک دلسوزانه و صادقانه مسئولان و ادارات متولی به جامعه قرآنی می‌تواند در زمینه اشاعه و ترویج قرآن کریم در جامعه مؤثر باشد؛ همچنین باید امکانات لازم در اختیار نسل جوان جامعه قرار گیرد.
لزوم تدوین آئین‌نامه جامع داوری مسابقات قرآن
این قاری برجسته با اشاره به اینکه هر مؤسسه و اداره‌ای مسابقات قرآنی را به شکلی داوری می‌کند، اظهار کرد: لازم است که آئین‌نامه داوری جامعی در این زمینه تدوین شود؛ که به‌زعم اینجانب آئین‌نامه داوری مسابقات اوقاف و امور خیریه از کامل‌ترین و جامع‌ترین آئین‌‌نامه‌های داوری است.
وی لحظه به لحظه تدریس و آموزش قرآن را خاطره می‌داند و ادامه می‌دهد: خاطره‌های فوق‌العاده شیرینی از عشق و علاقه کودکان به یادگیری قرآن در ذهن دارم؛ به‌خاطر دارم که کلاس قرآن مسجد ملاصدرای سنندج ساعت هشت صبح شروع می‌شد، تعدادی از کودکان ساعت شش صبح به مسجد می‌آمدند و با عشق و انرژی شگفت‌انگیزی در کلاس حاضر می‌شدند.
مرادی به کسانی‌که می‌خواهند قاری شوند، توصیه می‌کند: ابتدا روخوانی قرآن و تلفظ حرف‌ها و کلمات قرآنی را به‌‌صورت صحیح یاد بگیرند؛ همچنین کبر و غرور نداشته و با اخلاص و تقوا به‌سمت قرآن کریم روی بیاورد.
وی در پایان با اشاره به اینکه اگر کسی در مقابل قرآن غرور داشته باشد در کارش موفق نمی‌شود، یادآور شد: گاهی اوقات لازم است انسان زندگی قاریان برجسته را مطالعه کند؛ چنانکه می‌بینیم استاد منشای آنقدر فردی متواضع بوده که به‌خاطر جلوگیری از کبر و غرور اجازه نداده فیلمی از وی منتشر شود؛ زیرا معتقد بوده فقط خداوند است که عزت می‌دهد، نه تعریف و تمجید و مطرح شدن در جامعه و اینکه «تُعِزُّ مَن تَشَاء وَ تُذِلُّ مَن تَشَاء؛ هر که را خواهى عزت بخشى و هر که را خواهى خوار گردانى».

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳
فاطمه
|
-
|
۱۳۹۲/۱۲/۱۳ - ۱۴:۲۹
0
0
سلام خدمت شما
خسته نباشید
عالی بود
فوزیه
|
-
|
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ - ۱۲:۴۳
0
0
عالی بود من در کلاس های استاد مرادی شرکت کرده و همیشه از تلاوت های شیوای اشان لذت برده ام و همین امر زمینه ساز تشویق ن به فعالیت های قرآنی بوده ایت ای کاش یاد این کار ادامه پیدا کند و این استید قرآنی به همگان معرفی شوند.
محمد
|
-
|
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ - ۱۲:۴۴
0
0
احسنت به استاد مرادی عزیز
میلاد
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۲۲ - ۱۱:۳۸
0
0
درود براستادمرادی وشاگردانی که ایشان تربیت کردند
ایشان الگوی اخلاقی وقرانی من هستند امیدوارم همیشه سالم وپاینده بمانند
زانیارشفیعی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ - ۱۴:۰۴
0
0
سلام وادب خدمت همسفرخوبم درحج عمره هنگامیکه عکس شمارابالباس احرام دیدم یادم افتادخودم عکس شماروگرفتم.همواره پاینده وموفق باشی.
یکی از دخترای شاگردشون
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۱۲:۰۰
0
0
سلام.ایشون استاد و بزرگ من هستند...من واقعا از کلاسای ایشون خیلی خیلی استفاده میکنم...انشالله همیشه سلامت و تندرست باشن...
captcha