انفاق؛ بهترین راه برای رسیدن به آرامش
کد خبر: 3823231
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹

انفاق؛ بهترین راه برای رسیدن به آرامش

گروه معارف ــ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان کردستان با اشاره به اینکه برای رسیدن به عبودیت الهی باید انفاق کردن رابیاموزیم، گفت: علاوه بر دستورات الهی، عقل ما نیز به ما این دستور را می‌دهد که کمک به مستمندان و یتیمان بهترین راه برای رسیدن به آرامش درونی است.

حجت‌الاسلام بهمنی، یکی از اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با بیان اینکه دو بال اساسی ایمان، نماز و انفاق است، اظهار کرد: کمتر آیه‌ای در قرآن داریم که از نماز سخن گفته باشد ولی به انفاق اشاره‌ای نداشته باشد. نماز تجلی رابطه با خدا و انفاق تجلی رابطه انسان‌ها با یکدیگر است.

وی افزود: با توجه به برخی از آیات می‌توانیم این مفهوم را درک کنیم که انفاق و نماز از اصول دین هستند. در آیات اول تا پنجم سوره بقره که دومین سوره قرآن است، به انفاق اشاره شده است. انفاق به قدری مهم است که خداوند در ابتدای قرآن به آن اشاره می‌کند پس اگر می‌خواهیم به مفهوم قرآن برسیم ابتدا باید انفاق کردن را فرا بگیریم.

حجت‌الاسلام بهمنی با اشاره به اینکه برای رسیدن به عبودیت الهی باید انفاق کردن رابیاموزیم، بیان کرد: علاوه بر دستورات الهی، عقل ما نیز به ما این دستور را می‌دهد که کمک به مستمندان و یتیمان بهترین راه برای رسیدن به آرامش درونی است.

وی بیان کرد: وقتی انفاق می‌کنیم نیازهای دیگران را تأمین می‌کنیم و با رفع نیاز انسان‌ها به قرب الهی می‌رسیم. در روایات داریم که اگر ما به مومنی توجه کنیم مثل این است که به خدا توجه کرده‌ایم. در آیه 104 سوره توبه خداوند می‌فرماید وقتی به کسی کمک یا صدقه‌ای می‌دهید ابتدا من از شما آن را دریافت می‌کنم و این نشان از این دارد که انفاق از چه جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان کردستان افزود: در احادیث آمده است که اگر فقر در جامعه‌ای وارد شود دین از آن جامعه خارج می‌شود، پس این وظیفه افراد متمکن است که به امور مستمندان رسیدگی کنند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات جوامع بشری مشکل ایتام است. متاسفانه یک سری از ایتام ما از حداقل امکانات هم بهره‌مند نیستند. ما باید با ترویج انفاق در جامعه به کمک مستمندان و ایتام برویم. فراموش نکنیم که این کمک ما باید با حفظ کرامت آن‌ها باشد. در آیه 273 سوره بقره وارد شده است که اگر قرار است فقیری را از تنگنا خارج کنیم باید کرامت او حفظ شود. این جزء منطق قرآن است.

حجت‌الاسلام بهمنی بیان کرد: ما باید به این باور برسیم که کمک به مستمندان و یتیمان از مال انسان کم نمی‌کند. متأسفانه یک سری از افراد جامعه ما این طرز فکر نادرست را دارند که می‌گویند اگر خدا می‌خواست به فقرا هم می‌داد. این نگاه باید اصلاح شود. گستره انفاق گستره بسیار گسترده و وسیعی است و برای اینکه ما انسان‌ها وسعت آن را درک کنیم تقسیم‌بندی صورت نگرفته است. در منطق قرآن مهم این است که ما انسان‌ها انفاق کردن را فرابگیریم.

وی اعلام کرد: صدقه و کمک به سایرین فقط مالی نیست، شاید خیلی با خود فکر می‌کنند ما از نظر مالی تمکن نداریم، ولی آن‌ها می‌توانند از طریق عاطفه این انفاق را انجام دهند. نیمی از نیاز مستمندان و یتیمان جامعه ما عاطفی است. در احادیث وارد شده کسی که بر سر یتیمی دست نوازش بکشد به اندازه تار موهایش برای او عبادت به حساب می‌آید. پس کسانی که از نظر مالی قوی نیستند می‌توانند با حس عاطفه و روح خود انفاق را انجام دهند.

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان کردستان ادامه داد: فراموش نکنیم وقتی می‌خواهیم انفاق کنیم باید از طیبات مال خود انفاق کنیم نه از چیزهایی که برای ما اضافه است. خداوند برای اینکه حس انفاق را در انسان‌ها ترغیب کند، از عنصر تشویق بهره می‌برد و در احادیث اسلامی وارد شده انفاق کردن مثل دانه‌ای است که می‌پاشیم و 70 برابر آن را برداشت می‌کنیم.

وی در پایان یادآور شد: یکی دیگر از راه‌های خداوند برای ترغیب انسان‌ها به سمت انفاق تهدید است. خداوند در آیه 180 سوره آل عمران می‌فرماید: «وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ؛ و كسانى كه به آنچه خدا از فضل خود به آنان عطا كرده بخل مى‌‏ورزند هرگز تصور نكنند كه آن [بخل] براى آنان خوب است بلكه برايشان بد است به زودى آنچه كه به آن بخل ورزيده‏‌اند روز قيامت طوق گردنشان مى ‏شود ميراث آسمانها و زمين از آن خداست و خدا به آنچه مى‌كنيد آگاه است».
انتهای پیام

captcha