اشتغال ۷۳ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی ـ کاربردی در کشور
کد خبر: 3923501
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

اشتغال ۷۳ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی ـ کاربردی در کشور

رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با اشاره به اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، گفت: بالاترین نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با ۷۳ درصد اشتغالزایی مربوط به دانشگاه علمی ـ کاربردی است.

به گزارش ایکنا از كردستان، محمدحسین امید، رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی دیروز، 26 شهریورماه در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علمی ـ كاربردی استان کردستان اظهار کرد: دانشگاه علمی ـ کاربردی در سال‌های اخیر گام‌های مؤثری را در راستای ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های خود به انجام رسانده است.

وی افزود: تثبیت مراکز علمی ـ کاربردی، حذف مراکز علمی ـ کاربردی دولتی، ساماندهی و ارزیابی مدرسان دانشگا‌ه‌های سراسر کشور، امضای تفاهم‌نامه تبادل دانشجو با یکی از دانشگاه‌های آلمان، ایجاد مراکز علمی ـ کاربردی در خارج از کشور از جمله اقدامات مؤثر دانشگاه علمی ـ کاربردی به‌منظور ارتقای سطح فعالیت‌های این دانشگاه بوده است.

امید با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور فراخوان جذب اساتید دانشگاه علمی ـ کاربردی با روند به‌گزینی در پایان شهریورماه اعلام خواهد شد، بیان کرد: سال گذشته 46 هزار نفر متقاضی تدریس در دانشگاه علمی ـ کاربردی بودند که پس از ارزیابی‌های نهایی 3 هزار نفر دارای مدارک دکترا و کارشناسی ارشد با معدل بالای 16 به‌عنوان اساتید دانشگاه پذیرش شدند.

ارزیابی 93 هزار نفر از اساتید دانشگاه علمی ـ کاربردی

وی گفت: ۹۳ هزار مدرس دانشگاه نیز ساماندهی و ارزیابی شدند و اکنون تمامی مدرسان، فرآیندهای لازم در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی را طی کرده‌اند و در کل از این تعداد 25 هزار نفر پذیرفته شده و کد مدرسی برای آنان تعریف شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی ـ کاربردی تنها دانشگاهی است که برای مراکز خود نظام ارزیابی سالانه تعریف کرده است، اظهار کرد: در این راستا مراکز علمی ـ کاربردی در چهار سطح رده‌بندی می‌شوند و مراکزی که دو سال پیاپی در سطح چهار قرار گیرد، حذف خواهند شد.

وی ادامه داد: در همه استان‌ها تفاهم‌نامه تضمین تربیت نیروی ماهر متخصص را به امضا رسانده‌ایم و به همه استانداری‌ها ضمانت می‌دهیم که در این راستا دوره‌ و حتی مراکزی را تعیین ‌کنیم. در دو سال اخیر یک نمره معدل دانشجویان افزایش پیدا کرده و میانگین سنی سال گذشته دانشجویان نیز به زیر ۲۸ سال رسیده که این گویای آن است که عمده ورودی‌های این دانشگاه از دبیرستان‌ و هنرستان‌ها هستند.

برگزاری آزمون هماهنگ سراسری برای 28 رشته

امید از برگزاری آزمون‌ هماهنگ سراسری در تعدادی از رشته‌های دانشگاه علمی ـ کاربردی خبر داد و گفت: سال گذشته برای ۲۰ رشته این دانشگاه آزمون‌ هماهنگ سراسری برگزار شد که این امر نیز موجب ارتقای کیفی آموزشی مراکز علمی ـ کاربردی می‌شود و امسال نیز ۲۸ رشته به‌صورت هماهنگ برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با بیان اینکه با شیوع کرونا و ضرورت استفاده از آموزش مجازی، همه دنیا غافلگیر شدند، تأکید کرد: در نیم سال دوم سال تحصیلی گذشته ۱۰۹ هزار درس داشتیم که گذاشتن این حجم درس بر روی سامانه علمی ـ کاربردی از توان سیستم‌های ما خارج بود.

وی تصریح کرد: در این راستا تصمیم به استانی کردن سامانه‌ها گرفتیم و استان‌های کردستان و یزد و اصفهان و غیره از سامانه‌های جداگانه مجازی جهت برگزاری کلاس‌ها استفاده می‌کنند.

امید به مزیت‌های آموزش مجازی اشاره و بیان کرد: آموزش مجازی موجب می‌شود تا از عدالت آموزشی در سراسر کشور برخوردار باشیم و تمام دانشجویان دانشگاه بتوانند از تدریس اساتید برتر استفاده کنند و همچنین موجب کاهش هزینه‌های نیز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه براین اساس به‌منظور ایجاد عدالت آموزشی، کاهش هزینه و افزایش بازدهی آموزش مجازی بعد از کرونا نیز بخشی از فرآیند آموزش خواهد بود، بیان کرد: تولید محتوا از سوی بهترین اساتید دانشگاه علمی ـ کاربردی در دستور کار دانشگاه در سال جاری قرار دارد و از مدرسان خوب کردستانی که آمادگی تولید محتوای سراسری دارند نیز حمایت می‌کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی اظهار کرد: به طور میانگین ۲۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های جامع علمی ـ کاربردی مشغول تحصیل هستند و تعداد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تاکنون از مرز ۲ میلیون نفر گذشته است.

وی با بیان اینکه امسال ظرفیت پذیرش ۳۴۰ هزار دانشجو را در مراکز علمی ـ کاربردی داریم، تصریح کرد: ثبت‌نام دانشجو در مراکز علمی ـ کاربردی برای سال تحصیلی جاری تا ۱۷ مهرماه تمدید شده است. در مجموع مقاطع کاردانی و کارشناسی ۸۰۰ رشته مختلف داریم که سبد کاملی از رشته‌های گوناگون را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

امید با اشاره به اینکه تنها ۷ درصد از دانشجویان وارد شده به دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی شاغل هستند، اظهار کرد: بالاترین نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با 73 درصد اشتغالزایی مربوط به دانشگاه علمی ـ کاربردی بوده است که ۲۵ درصد از این تعداد قبل از ورود شاغل بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی در پایان یادآور شد: درمجموع وضعیت دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی کردستان خوب است و از میانگین کشوری نیز بالاتر هستند و تنها یک مرکز علمی ـ کاربردی و آن هم به اشتباه جز دانشگاه‌های سطح چهار بوده است.

عادل سی‌وسه‌مرده، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان کردستان در ادامه این نشست به وجود 62 رشته در مقطع کاردانی و 40 رشته در مقطع کارشناسی در مراکز دانشگاهی علمی ـ کاربردی اشاره و اظهار کرد: مدرس‌های خوبی در کردستان داریم و ۷۰۰ مدرس مورد تأیید دانشگاه کردستان بوده‌اند.

وی در پایان با اشاره به مهلت ثبت نام در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی تا ۱۷ مهرماه یادآور شد: شهریه مراکز علمی ـ کاربردی استان بسیار کم بوده و آموزش آن‌ نیز به نسبت شهریه، بسیار باکیفیت است.

انتهای پیام
captcha