مکتب امام شافعی؛ مبتنی بر عقل و استدلال
کد خبر: 3946305
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳

مکتب امام شافعی؛ مبتنی بر عقل و استدلال

رئیس دانشگاه کردستان گفت: مکتب امام شافعی، مبتنی بر عقل و استدلال است، چراکه امام شافعی دارای آرای قدیم و جدید بوده است و این نشان از توجه امام شافعی به اهمیت عقل و استدلال دارد.

به گزارش ایکنا از کردستان، رحمت صادقی، رئیس دانشگاه کردستان در همایش ملی «شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی» که امروز، 18 دی‌ماه در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: این همایش علمی به منظور بیان جایگاه و شخصیت علمی امام شافعی، پیروان این مذهب و نقش امام شافعی در ترویج و گسترش عرفان اسلامی و وحدت و تقریب مذاهب اسلامی برگزار شده است.

وی افزود: مکتب امام شافعی، مکتبی مبتنی بر عقل و استدلال است، چراکه امام شافعی دارای آرای قدیم و جدید بوده است و این نشان از توجه امام شافعی به اهمیت عقل و استدلال دارد.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه امام شافعی همواره در جستجو و کسب علم و دانش و به‌روز کردن اطلاعات خود بوده است، افزود: امام شافعی در این زمینه می‌فرماید: «نظر خود را درست می‌دانم، اما احتمال می‌دهم، اشتباه باشد». این فرموده امام شافعی نشان می‌دهد که در مسائل علمی هیچگاه نباید با قطعیت سخن به میان آوریم، چراکه ممکن است به مرور زمان استدلال لازم برای رد آن نظریه وجود داشته باشد.

وی افزود: مکتب امام شافعی از سایر مکاتب مذهبی اهل سنت، میانه‌روتر و همگرایی و وجه تقریبی آن بیشتر از سایرین بوده است و امام شافعی در استدلالات و روایات از امام مالک و امام ابوحنیفه استفاده کرده است و این نشان از میانه‌رو بودن امام شافعی دارد.

صادقی با اشاره به اینکه ما امروز بر دانشگاه‌های جامعه‌محور، نسل چهار و نافع بودن علم و پژوهش دانشمندان تأکید داریم، عنوان کرد: امام شافعی در آن دوران به این امر توجه داشته و می‌فرماید: «دانش آن است که سود بخشد، نه آنکه تنها حفظ شود.»

وی یکی دیگر از ویژگی‌های امام شافعی را دعوت به همدلی، همگرایی، وحدت، شناخت و اجتناب از اختلاف دانست و گفت: به همین دلیل است که پیروان امام شافعی در کنار سایر مذاهب زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و در کردستان، برادران اهل تشیع و تسنن در کنار هم هستند و دانشگاه کردستان نمادی از وحدت و یکپارچگی است.

رئیس دانشگاه کردستان به استقبال ایرانیان از مذهب شافعی از دیرباز اشاره و عنوان کرد: وجود دانشمندان و شخصیت‌هایی بزرگی همچون امام محمد غزالی و امام فخر رازی و عطار نیشابوری که پیرو مذهب امام شافعی بودند، دال بر میانه‌رو بودن این مذهب دارد.

وی به فعال بودن کرسی امام شافعی نزدیک به نیم قرن در دانشگاه تهران اشاره کرد و یادآور شد: از سال 69 در دانشگاه تهران در رشته فقه امام شافعی دانشجو پذیرش شده و در حال حاضر نیز در مقطع دکترا در این دانشگاه دانشجو پذیرش می‌شود. در دانشگاه کردستان نیز از سال 78 در فقه امام شافعی، مقطع کارشناسی، مقاطع ارشد و دکترا نیز پذیرش داریم.

انتهای پیام
captcha