دین روابط اجتماعی انسان‌ها را تنظیم می‌کند
کد خبر: 3949922
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵

دین روابط اجتماعی انسان‌ها را تنظیم می‌کند

فرماندار دیواندره به کارکرد دین در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها اشاره کرد و گفت: دین به انسان هویت می‌بخشد و روابط اجتماعی انسان‌ها را تنظیم می‌کند.

به گزارش ایکنا از کردستان، جمال ارشدی، فرماندار شهرستان دیواندره، دیروز، 6 بهمن‌ در مراسم تکریم و معارفه مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور با اشاره به اینکه هر انقلاب‌ دارای یک سری شاخص‌های تأثیرگذار بوده‌ است، اظهار کرد: مردم محوری و تکیه بر مردم از شاخصه‌های مهم و اصلی انقلاب اسلامی ایران است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران متمایز از سایر انقلاب‌ها در طول تاریخ بوده است و در طول بیش از 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تأکید بر اهداف و مردمی بودن هر روز شاهد رشد و شکوفایی بیشتر انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف هستیم.

فرماندار دیواندره با بیان اینکه انقلاب‌ها هم ویرانگر و هم تحول‌آفرین هستند، بیان کرد: برای مثال در انقلاب روسیه به دنبال این بودند که چه کسانی را جایگزین چه کسانی کنند، ولی انقلاب ایران انقلابی برای همه مردم بود.

وی در ادامه به کارکرد دین در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها اشاره و بیان کرد: دین به انسان هویت می‌بخشد و روابط اجتماعی انسان‌ها را تنظیم می‌کند.

ارشدی با بیان اینکه اخلاق، تفکر و اندیشه در دین خلاصه می‌شود، اظهار کرد: انسجام‌بخشی، مشارکت اجتماعی و تقویت حس نوعدوستی و توجه به هم نوع از دیگر کارکردهای دین اسلام که در انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف نمود پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مبلغان و ماموستایان سه نوع مقبولیت در جامعه دارند، بیان کرد: یک مقبولیت به خاطر لباس روحانیت در جامعه ایجاد می‌شود و یک مقبولیت و پذیرش اجتماعی روحانیون براساس نوع رفتار و منش آنها تحقق پیدا می‌کند.

فرماندار دیواندره با بیان اینکه نوع برخورد روحانیون با خانواده خود و دیگران مقبولیت آنها را در جامعه شکل می‌دهد، گفت: ماموستایان گروه‌های مرجع هستند و مردم رفتار خود را با این گروه‌های مرجع تنظیم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مقبولیت، دینی، فردی و اجتماعی برای روحانیون اهمیت زیادی دارد و این مهم براساس رفتار و برخورد این عزیزان شکل می‌گیرد، اظهار کرد: ارتقای سطح آگاهی و مجهز بودن به علم روز از دیگر نیازهای اساسی جامعه روحانیون است و باید به این اصل مهم توجه جدی داشته باشد.

حجت‌الاسلام سعید عسگری، سرپرست مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در ادامه این مراسم تکریم و معارفه مسئول مرکز بزرگ اسلامی دیواندره به موضوع برطرف کردن حاجت مؤمن از منظر احادیث پرداخت و اظهار کرد: در حدیثی از امام جعفر صادق(ع) آمده است؛ «روا ساختن حاجت مؤمن از آزاد کردن هزار بنده، در راه خدا بهتر است».

وی با بیان اینکه حدیث خطاب به کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و عمومیت دارد، گفت: این وظیفه شرعی همه انسان‌هاست که برای رسیدگی به امور مؤمنین تلاش کنند.

سرپرست مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور بیان کرد: کارگزاران وظیفه سنگین برعهده دارند چراکه علاوه بر وظیفه دینی و شرعی یک وظیفه قانونی را هم برای شما ایجاد می‌شود که تخطی از آن پیگیری قانونی دارد.

وی ادامه داد: یکی از مکانیسم‌های دو نقشی که هم تسهیل در امور اجرایی دستگاه‌ها و هم توسعه منابع انسانی را به دنبال دارد چرخش مدیریت‌ها، پست‌ها و شغل‌هاست.

حجت‌الاسلام عسگری چرخش پست‌های مدیریتی را بهترین راهکار برای ایجاد سرزندگی و پویایی در هر دستگاه و سازمانی دانست و افزود: آموزش‌ها از طريق جابجايی در مشاغل مختلف صورت می‌پذيرد و رايج‌ترين و منطقی‌ترين روش برای بهسازی منابع انسانی است. چرخش‌ها مدیریتی و پستی است که باعث می‌شود پتانسیل و ظرفیت‌هایی انسان‌ها شکوفا شود و موجب پویایی افراد و در نتیجه سازمان و دستگاه می‌شود.

گفتنی است؛ در ادامه این نشست ماموستا فاتح کهنه‌پوشی به عنوان رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان دیواندره معرفی و از زحمات حجت‌الاسلام مالکی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha