ثبت بیش از ۴۰ وقف جدید در کردستان
کد خبر: 3952851
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲

ثبت بیش از ۴۰ وقف جدید در کردستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان از ثبت بیش از ۴۰ وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: ۴۰ مورد از وقف‌های جدید هم از لحاظ ارزشی و هم مساحتی چشمگیر بوده‌اند.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان، امروز، 20 بهمن‌ در مراسم افتتاح مدرسه علوم دینی مسجد شیخ محمد سنندج، اظهار کرد: وقف بهترین نوع سرمایه‌گذاری در طول عمر انسان است و می‌توان با این کار ثروت دنیوی خویش را به عالم برزخ منتقل کرد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه سنت حسنه وقف در کردستان از سابقه طولانی برخوردار بوده است، افزود: یکی از قدیمی‎ترین و بزرگ‌ترین موقوفات استان کردستان موقوفه شیخ محمد بوده که 610 رقبه در سطح شهر سنندج دارد که عواید این رقبات هم براساس نیت واقف صرف هزینه‌های مسجد و مدرسه علوم دینی آن می‌شود.

کاروند بیان کرد: شیخ محمد یکی از علمای برجسته و مدرس علوم دینی در منطقه بود که در مسجدی واقع در محله آغه زمان سنندج به ترویج و تدریس مسائل و معارف دینی و اسلامی مشغول بود و واقفان بسیاری املاک و اراضی خود را به نیت این مسجد نزد این عالم دینی وقف کردند و بعدها مسجد هم به نام این روحانی وارسته در سطح شهر شناخته و نامگذاری شد.

وی با اشاره به اینکه این مسجد از گذشته دارای مدرسه علوم دینی بوده است، افزود: وضعیت حجره‌های سنتی این مدرسه علوم دینی با توجه به قدمت زیاد از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود که از محل عواید موقوفه کار بازسازی این مدرسه علوم دینی آغاز شد و امروز با حضور مسئولان افتتاح می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان از ثبت بیش از 40 وقف جدید از ابتدای امسال در استان خبر داد و بیان کرد: 40 مورد از وقف‌های جدید هم از لحاظ ارزشی و هم مساحتی چشمگیر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی اوقات این زمزمه‌ها وجود دارد که فرهنگ وقف در جامعه کمرنگ شده که این امر درست نیست، یادآور شد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان وظیفه و رسالت حراست از موقوفات و اجرای آن براساس نیت واقفان را برعهده دارد که صدور سند مالکیت برای موقوفات نیز در این راستا بوده است.

ماموستا قلندری، امام جماعت مسجد حاج شیخ محمد در مراسم افتتاح این مدرسه با اشاره به استقبال جوانان و نوجوانان سنندجی از این مدرسه علوم دینی، اظهار کرد: در تلاشیم تا با کمک اساتید علوم دینی استان کردستان بتوانیم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه این جوانان را بالفعل کنیم.

وی با اشاره به انجام آموزش علوم دینی در حجره‌های سنتی این مسجد، افزود: برای توسعه و گسترش فعالیت این مدرسه علوم دینی از مدرسان تراز اول که دارای تألیف‌های  بسیاری هستند، برای همکاری دعوت کرده‌ایم.

ماموستا فایق رستمی، امام جمعه سنندج هم در مراسم افتتاح این مدرسه اظهار کرد: تلاش در راستای توسعه علمی طلاب و روحانیون به ویژه در این برهه زمانی که با هجمه‌های گسترده فکری دشمنان مواجه هستیم، بسیار ضروری است.

وی بیان کرد: علما و طلاب همواره در مسیر آگاهی‌بخشی و روشنگری جامعه تلاش کرده و همواره پرچم‌دار بصیرت‌افزایی در جامعه بوده‌اند.

ماموستا رستمی از کردستان به عنوان استانی پیشتاز در حوزه موقوفات نام برد و یادآور شد: مردم کردستان همواره در زمینه وقف اموال خود در راه خدا پیشتاز هستند.

انتهای پیام
captcha