حضرت علی(ع)؛ مفسری بی‌بدیل در تفسیر قرآن بود
کد خبر: 3956190
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴

حضرت علی(ع)؛ مفسری بی‌بدیل در تفسیر قرآن بود

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با اعلام اینکه حضرت علی(ع) مفسری بی‌بدیل در تفسیر قرآن و تبیین‌کننده شریعت اسلام برای تمام مسلمانان بوده است، گفت: امام علی(ع) همواره بر روی آوردن به قرآن و فهم و تفسیر کتاب خدا تأکید می‏‌کردند و در جهت نمایاندن معارف بلند قرآن و تفسیر راستین آیات الهی، تلاش می‏‌کرد.

ماموستا امین راستی، عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، با اشاره به نقش و جایگاه بسیار والای حضرت(ع) نزد خدا و رسولش اظهار کرد: حضرت علی(ع) مولود کعبه و تعلیم دیده دانشگاه نبوت و یار و همراه همیشگی پیامبر اکرم(ص) بوده است.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی(کرم الله وجهه) نزد رسول اکرم(ص) رشد و نمو پیدا کرده است، افزود: در کنار جایگاه والای حضرت علی(ع) در رشد و اعتلای دین اسلام این امام همام با هوش و ذکاوت بسیار بالای خود تمام قله‌های علم و دانش را طی کرده بود که براین اساس حضرت محمد(ص) می‌فرماید: «من شهر علم و دانش هستم و علی دروازه آن است».

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با اعلام اینکه حضرت علی(ع) مفسری بی‌بدیل در تفسیر قرآن و تبیین کننده شریعت اسلام برای تمام مسلمانان جهان بوده است، بیان کرد: امام علی(ع) همواره بر روی آوردن به قرآن و فهم و تفسیر کتاب خدا تأکید می‏کردند و در جهت نمایاندن معارف بلند قرآن و تفسیر راستین آیات الهی، تلاش می‏کرد.

وی نهج البلاغه را کتابی مؤثر و با اهمیت در تبیین شریعت دین اسلام دانست و بیان کرد: در نهج‌البلاغه تمام مسائل دینی، احکام شرعی از بُعد معنوی، اقتصادی و اخلاقی برای ما تبیین شده است که این امر جایگاه حضرت علی(ع) در تبیین شریعت دین اسلام را برای همگان مشخص می‌کند.

امام علی(ع) ریشه نحله‌های انحرافی دوران خود را خشکاند

ماموستا راستی به وجود نحله‌های انحرافی از جمله خوارج در دوران خلافت حضرت علی(ع) اشاره و اظهار کرد: نحله‌های انحرافی علیه این امام همام قیام کردند که حضرت علی(ع) با درایت حکیمانه و روشنگری خود توانست ریشه نحله‌های انحرافی آن دوران را بخشکاند.

وی جهل و نادانی را ریشه اصلی تشکیل نحله‌های انحرافی همچون خوارج، سلفیت، القاعده، داعش و سایر گروه‌های تندرو دانست و افزود: امام علی(ع) در مورد نحله‌های انحرافی می‌فرماید: «انسان جاهل و نادان اهل افراط و تفریط است» پس باید گفت هرگونه افراط و تفریطی در دین به دلیل جهل و نادانی مردم به وجود آمده است در حالیکه دین اسلام دین اعتدال و میانه‌روی است.

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ادامه داد: امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دو فرزند حضرت علی(ع) هستند که در مکتب این امام همام رشد و تربیت یافته‌اند و به واسطه این تربیت صحیح هر دو احیاگر دین اسلام بوده‌اند و در این راه نیز جان خود را فدا کرده‌اند.

وی به نهضت امام حسین(ع) برای احیای دین اسلام و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: فرزندان حضرت علی(ع) احیاگر مکتب بزرگ دین اسلام بوده‌اند و به همین دلیل دین اسلام به واسطه حضور پر برکت این دو امام بزرگوار توسعه و ترویج یافته است.

ماموستا راستی حفظ و حراست از بیت‌المال را از دستورات مؤکد حضرت علی(ع) عنوان کرد و افزود: این امام بزرگوار در مورد حفظ بیت‌المال می‌فرماید: «اگر من را برهنه کرده و در صحرای عربستان بر روی خار مغیلان بکشند و خون از تمام اعضای من جاری شود برای من بهتر از کشیدن یک دانه جو به ظلم از دهان یک مورچه است».

وی با بیان اینکه هر جایی که امام علی(ع) کم‌ترین تعرض به دارایی‌های عمومی می‌دید گذشت نمی‌کرد، یادآور شد: امام علی(ع)معتقد بود اگر در امور این چنینی گذشت صورت بگیرد، آن زمان راه این نوع اقدامات نه تنها باز بلکه هموار می‌شود آن گاه اوضاع به گونه‌ای خواهد شد که دیگر نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

مجید آوج

انتهای پیام
captcha