ریشه ظلم و دست درازی به بیت‌المال در دوران علی(ع) خشکانده شد
کد خبر: 3956193
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱

ریشه ظلم و دست درازی به بیت‌المال در دوران علی(ع) خشکانده شد

امام جمعه شهر مریوان گفت: امام علی(ع) در دوران حکومت خود ریشه ظلم و ستم به مسلمانان و دست درازی به بیت‌المال را خشکاند و در این زمینه می‌فرماید: «قسم به آن کس که نفس من را آفریده اگر در آخرین نقطه قلمرو حکومت من حیوان درنده‌ای به کسی آسیب برساند در روز قیامت در مورد آن از من بازخواست خواهد شد که چرا در این مورد کوتاهی کرده‌ام».

ماموستا مصطفی شیرزادی، امام جمعه شهر مریوان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: امام علی(ع) تنها مولود کعبه و دارای جایگاه متعالی در دین اسلام و نزد خداوند متعال بوده است.

وی با تأکید بر اینکه امام علی(ع) از همان اوان کودکی هیچگاه به بت سجده نبرد، افزود: در فقه اهل سنت به امام علی(ع) کرم الله وجهه گفته می‌شود به این معنا که خداوند صورت او را زینت بخشیده است.

امام جمعه شهر مریوان حضرت علی(ع) را جزو اولین جوانان پیوسته به دین اسلام دانست و بیان کرد: حضرت علی(ع) از دوران نوجوانی در راه ترویج و توسعه دین مکرم اسلام گام برداشت و یار و همراهی صادق برای پیامبر مکرم اسلام(ص) در این مسیر بود.

عدالت و پاک دستی؛ از صفات بارز در وجود حضرت علی(ع)

وی به صفات شخصیتی برجسته در وجود امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: رأفت، مهربانی، عدالت، پاک دستی، حافظ بیت‌المال، یار یتیمان، یاریگر فقرا و نیازمندان از ویژگی‌های برجسته اخلاقی و شخصیتی نهادینه شده در وجود حضرت علی(ع) بوده است که در این راستا پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «دادگرترین و عادل‌ترین انسان بر روی کره زمین علی(ع) است».

ماموستا شیرزادی به نقش تربیتی حضرت علی(ع) در تربیت دو فرزند صالح خود امام حسن(ع) و امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت علی(ع) در سایه نصیحت‌های پدرانه خود راه و رسم درست زندگی کردن را برای فرزندانش ترسیم کرد.

وی به اجرای صحیح عدالت و دادخواهی در دوران حضرت علی(ع) اشاره کرد و افزود: امام علی(ع) در دوران حکومت خود هیچگاه اجازه ظلم و ستم به مسلمانان و دست درازی به بیت‌المال را نداد و در این زمینه می‌فرماید: «قسم به آن کس که نفس من را آفریده اگر در آخرین نقطه قلمرو حکومت من حیوان درنده‌ای به کسی آسیب برساند در روز قیامت در مورد آن از من بازخواست خواهد شد که چرا در این مورد کوتاهی کرده‌ام».

استحکام دین اسلام در دوران خلافت حضرت علی(ع)

امام جمعه شهر مریوان بیان کرد: در نامه خود به مالک اشتر نیز توصیه کرده است که از بین کسانی که متقی، امانت‌دار، باتقوا، راستگو، درستکار، شجاع و پرهیزگار باشند به عنوان فرمانروا انتخاب کند تا دین اسلام استحکام و رشد پیدا کند.

وی اظهار کرد: در جنگ خوارج نیز سفیری به سوی آنان فرستاد و از آنان درخواست کرد تا مانع از تفرقه و اختلاف بین مسلمانان شوند چراکه خداوند متعال از این امر مسلمانان را منع کرده است.

ماموستا شیرزادی افزود: بزرگواری و عدالت امام علی(ع) در آنجا بیشتر مشخص می‌شود که در زمان مجروح شدن خود به دست کفار خطاب به امام حسن و امام حسین(ع) می‌فرماید: از آنچه برای من آورده‌اید به او بدهید و وی را آزار و اذیت ندهید و با وی برابر با دستور قرآن رفتار کنید.

وی با اشاره به اینکه مدارای امام علی(ع) با دشمنان زمینه‌ساز رشد و توسعه دین اسلام بوده است، یادآور شد: امیدواریم خداوند متعال به تمام ما انسان‌ها توفیق عمل به راه و رسم این بزرگان دین را بدهد و ما نیز با الگوگیری از این بزرگواران بهترین سبک زندگی را برای خود برگزینیم.

انتهای پیام
captcha