ایجاد معنویت و تأثیرگذاری در تلاوت مهم‌ترین مأموریت قاری قرآن است
کد خبر: 3967251
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
قاسم مقدمی:

ایجاد معنویت و تأثیرگذاری در تلاوت مهم‌ترین مأموریت قاری قرآن است

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه جایگاه غنای قرآن زمانی ارزش پیدا می‌کند که تمام فنون و تکنیک‌ها در خدمت رساندن پیام وحی و آیات قرآن قرار گیرد گفت: حس در قرائت، معنویت در تلاوت و میزان تأثیرگذاری و اثربخشی جزو مهم‌ترین مأموریت‌های یک قاری قرآن است.

قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: خوشحالم از اینکه در این روزهای بهار قرآن و با توجه به شرایط سخت کرونایی شرایطی فراهم شد تا بین مردم قرآن‌دوست کردستانی حضور یابیم.

وی با اشاره به اینکه سابقه حضور در استان کردستان را در سال‌های گذشته داشته‌ است، افزود: یکی از خاطرات خوب من در سنندج این است که دو سال قبل از کسب رتبه اول مسابقات سراسری اوقاف این دوره از مسابقات به میزبانی سنندج برگزار شد و من یکی از برگزیدگان این مسابقات بودم و بعد از آن به مسابقات بین‌المللی در هندوستان اعزام شدم و رتبه اول مسابقات را کسب کردم.

این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه کردستان جزو استان‌هایی است که ظرفیت‌های بسیار خوبی در رشته حفظ به‌طور خاص و قرائت قرآن دارد، بیان کرد: در این راستا نمایندگان استان کردستان باید به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های موجود بتوانند مقام‌های جهانی و بین‌المللی را کسب کنند و افتخاری برای کشور و استان کردستان باشند.

وی افزود: استعداد‌ها و پتانسیل‌های قرآنی به‌طور ذاتی خوب است، منتهی برای به فعالیت رساندن این استعدادها و بارور کردن آن‌ها باید زحمات شبانه‌روزی و سختی‌های بسیار کشیده شود البته در زمینه قرآن هر تلاش و زحمتی که متحمل شود و هر وقت هزینه‌ای که صرف شود برای فرد صواب دارد و نتیجه‌اش را خواهد گرفت.

مقدمی با اشاره به اینکه استان کردستان مسئولان متعهدی در زمینه‌های قرآنی دارد، اظهار کرد: در این راستا با توجه به استعداد و ظرفیت موجود و فراهم بودن بستر رشد و توسعه قرآنی، رسیدن به قله‌های بین‌المللی تلاش و کوشش هرچه بیشتر فعالان قرآنی را می‌طلبد.

وی با تأکید بر اینکه قاریان و حافظان قرآن هیچ‌گاه نباید خود را اسیر مباحث تکنیکی و فنی کنند و از مباحث معنوی آن فاصله بگیرند، افزود: رسالت و وظیفه قاری قرآن زمانی شکل می‌گیرد و با واقعیت وفق پیدا می‌کند که این قاری خود را در جایگاه پیامبر اکرم(ص) در زمان تلاوت قرآن برای صحابه و یا حضرت جبرئیل در زمان تلاوت کلام وحی بر پیامبر اکرم(ص) قرار دهد. زمانی که قاری خود را در این جایگاه قرار دهد و خود را پیام‌رسان کلام وحی بداند به‌طور قطع دیگر تکنیک و فنون در درجات بعد قرار می‌گیرد و بحث‌های هنری در اولویت امور فرد قاری قرار نمی‌گیرد لذا باید قاریان و حافظان خود را انتقال‌دهنده پیام وحی و مبلغ و پیام‌رسان مفاهیم و مقاصد قرآن کریم بدانند.

مقدمی مباحث هنری و تکنیک و فنون تلاوت قرآن را غنای قرآن دانست و یادآور شد: جایگاه غنای قرآن زمانی ارزش پیدا می‌کند که تمام فنون و تکنیک‌ها در خدمت رساندن پیام وحی و آیات قرآن قرار گیرد که اگر اینگونه باشد گام اول و اصلی را برداشته‌ایم لذا حس در قرائت، معنویت در تلاوت و میزان تأثیرگذاری و اثربخشی در تلاوت جزو مهم‌ترین مأموریت‌های یک قاری قرآن بوده و فنون و تکنیک قرائت در بخش دوم قرار می‌گیرد که آن هم نیاز است.

انتهای پیام
captcha