شب قدر؛ فرصتی برای کشیده شدن قلم عفو بر گناهان
کد خبر: 3969223
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸

شب قدر؛ فرصتی برای کشیده شدن قلم عفو بر گناهان

امام‌جمعه اهل سنت قروه با اشاره به اینکه طلب استغفار در شب‌های قدر دارای اجر و پاداش معنوی است، گفت: خداوند در این شب‌ها فرصت گذاشته است تا در سایه عبادت قلم عفو بر گناهان بندگانش بکشد.

شب قدر، شب تجلی میعاد انسان با خداوند و از خود جدا شدن و غرق در دریای رحمت و محبت و مهربانی خدا شدن است. شب قدر اوج معنویت و عبادت ماه مبارک رمضان است. شبی که قرآن؛ کلام خداوند در آن نازل شده است و مقدرات زندگی بشر در آن تعیین می‌شود. 

خدا بنا به حكمت و مصلحت و از همه مهم‌تر لطف خود، هر ساله چنين شبی را در مسير انسان‌ها قرار داده است تا فرصت توبه كردن و جبران گناهان را داشته باشد. از طرف ديگر چون رحمت الهی بی‌پايان است، كسی كه متصل به آن شود، از فوايد و بركات بسیار برخوردار می‌‌شود. يكی از فوايد آن محو تمام گناهان است.

ماموستا هاشم نوری، امام‌جمعه اهل سنت شهرستان قروه، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: شب‌های قدر یکی از برترین شب‌های ماه مبارک رمضان است که برای مشخص کردن فضیلت این شب‌های بزرگ بر مسلمانان خداوند متعال آیات قرآن را نازل کرده است.

وی با اشاره به اینکه قدر به معنای اندازه و میزان است، گفت: در تمام هفت طبقه آسمان برای این شب‌های بزرگ قدر ارزش و احترام خاصی قائل شده است. خداوند متعال در آیه 1 سوره قدر می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؛ ما [قرآن را] در شب قدر نازل كرديم» این آیه عنوان می‌کند که دلیل ارزش و جایگاه شب قدر این است که خداوند متعال در این شب قرآن را نازل کرده است.

امام‌جمعه اهل سنت شهر قروه با اشاره به آیه 185 سوره بقره که می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ؛ ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است [كتابى ] كه مردم را راهبر و [متضمن] دلايل آشكار هدايت و [ميزان] تشخيص حق از باطل است»، افزود: دلیل فضیلت و بزرگی ماه مبارک رمضان همین نزول قرآن و شب‌های قدر است.

ماموستا نوری به آیه 3 سوره دخان که می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ؛ [كه] ما آن را در شبى فرخنده نازل كرديم [زيرا] كه ما هشداردهنده بوديم» اشاره و اظهار کرد: خداوند در این آیه از شب‌های قدر به شب‌های مبارک و پر فضیلت یاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه اهل سنت 10 شب آخر ماه مبارک رمضان جزو شب‌های قدر بوده است، افزود: خداوند متعال در آیه 3 سوره قدر می‌فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؛ شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است» بر اساس این آیه اگر ما در یکی از شب‌های قدر تا سحر طاعات و عبادات خداوند متعال را به جا آوریم، برابر با 83 سال عبادت بوده است.

امام‌جمعه اهل سنت شهر قروه با اشاره به اینکه یکی از عباداتی که در این شب‌ها باید انجام داد قرائت قرآن کریم است، افزود: با تلاوت هر آیه از قرآن کریم خداوند متعال 195 پاداش برای ما می‌نویسد.

وی انجام نماز سنت و دعا و تضرع به درگاه خداوند متعال را از اعمال مبارک دیگر در ماه مبارک رمضان دانست و گفت: سجده بردن و اذکار الهی بر درگاه باری‌تعالی یکی دیگر از عبادات مبارک در شب‌های قدر است. در شب‌های قدر باید به درگاه خداوند متعال تمام خواسته‌ها و نیازهای خود را بیان کنیم چراکه خداوند متعال هیچ یک از خواسته‌های ما را بی‌جواب نمی‌گذارد.

ماموستا نوری با اشاره به اینکه طلب استغفار و فکر کردن به قیامت در این شب‌ها دارای اجر و پاداش معنوی است، افزود: ما مسلمانان که 11 ماه و 20 شب سال را با خیال راحت سر بر بالین گذاشته و می‌خوابیم باید ده شب قدر را بیدار مانده و با خدای خود به راز و نیاز بپردازیم و طاعات و عبادت کنیم.

امام‌جمعه اهل سنت قروه یادآور شد: خداوند متعال این شب‌ها را برای ما یک فرصت گذاشته تا در سایه عبادت قلم عفو بر گناهان بندگانش بکشد و تمام ملائک در این شب برای بندگان خداوند متعال که در حال راز و نیاز با خداوند متعال هستند، طلب عفو و بخشش می‌کنند.

شبی که زبان‌ها از توصیفش قاصرند 

حجت‌الاسلام علی فدایی، امام جمعه سریش‌آباد، همچنین در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: شب قدر، پراجرترین و پررمز و رازترین شب‌ها در گردونه زمان است که قلم‌ها در وصفش می‌شکنند، زبان‌ها از توصیفش قاصرند و عقل در فهم آن مبهوت و متحیر می‌ماند.

وی افزود: در شب قدر فرشتگان بسیاری به زمین می‌آیند؛ به طوری که زمین بر آن‌ها تنگ می‌شود. لذا آن را «شب قدر» نامیده‌اند؛ زیرا یکی از معانی «قدر» به معنای ضیق و تنگ است و در این شب قرآن با تمام قدر و منزلتش به وسیله فرشته صاحب قدر بر پیامبر(ص) نازل شد.

حجت‌الاسلام فدایی گفت: تقدیر الهی به وسیله فرشتگان بر طبق شایستگی‌ها و لیاقت‌های افراد و به اندازه ایمان، تقوا، پاکی نیت و اعمال آنهاست. بدون شک مفاهیمی چون وعده و وعید، انذار و بشارت، کیفر و پاداش، بدون برخورداری انسان از اراده و اختیار بی‌معناست.

وی افزود: حضور انسان در محافل شب قدر، عبادت و دعا جلوه‌هایی از حضور اراده و اختیار انسان است. بزرگترین اشتباه درباره حقیقت مشیت الهی این است که گروهی خود را صاحب همه چیز می‌دانند و تصور می‌کنند خداوند به صورت مطلق همه کارها را به بندگان خود واگذار کرده است؛ پس نه ثواب و عقاب و نه مسئولیت و اخلاق در کار است.

حجت‌الاسلام فدایی گفت: گروهی دیگر نیز فکر می‌کنند انسان موجودی مجبور است که هیچ اختیار و آزادی ندارد و همه چیز با قضا و قدر تعیین می‌شود، در حالیکه حقیقت امری میان این دو نظر است؛ یعنی نه جبر قضا و قدر و نه واگذاری مطلق به بندگان؛ چراکه بعضی از کارها را ما به خواست و اراده خودمان انجام می‌دهیم؛ مثل خوردن، آشامیدن، رفتن، آمدن و ... و در بعضی دیگر از کارها همچون به دنیا آمدن، از دنیا رفتن و ... اراده و خواست ما مطرح نیست.

امام‌جمعه شهر سریش‌آباد در خصوص فضایل شب‌های قدر یادآور شد: عظمت و فضیلت این شب را بر سایر شب‌ها از اموری همچون آمرزش گناهان، قلب رمضان، نزول قرآن، نزول ملائکه، عرضه اعمال بر حجت خدا می‎توان درک کرد و بنا بر روایات و ظاهر آیات سوره قدر، شب قدر منحصر به زمان رسول خدا(ص) نیست و فرشتگان در شب قدر مقدرات یک سال را نزد «ولی مطلق زمان» می‌آورند و بر او عرضه می‌کنند.

انتهای پیام
captcha