موزه مسجد - مدرسه دارالاحسان را به گردشگران معرفی کنیم
کد خبر: 4077483
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵

موزه مسجد - مدرسه دارالاحسان را به گردشگران معرفی کنیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با اشاره به افتتاح موزه مسجد - مدرسه دارالاحسان، اظهار کرد: مسجد دار‌الاحسان نمادی برای اتحاد بین مذاهب اسلامی بوده و به همین دلیل یک ظرفیت متعالی برای استان بوده است که امیدواریم به بهترین شکل آن را به مردم و گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم.

نشست خبری میراث فرهنگی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان امروز، ۲۰ مردادماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان اظهار کرد: میراث فرهنگی یک سیستم فرابخشی بوده و با تمام ادارات و دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها مرتبط است و بیشتر از سایر ارگان‌ها نیازمند تعامل و همکاری رسانه‌های گروهی بوده است.

وی افزود: در حال حاضر با وجود گرمای تابستان اکثر هتل‌ها و مراکز اقامتی شهرستان‌های سنندج، مریوان و بانه ظرفیت آن‌ها تکمیل بوده است و این نشان از اثرگذاری فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه گردشگری می‌باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان بیان کرد: رسانه‌های استان به عنوان نظاره‌گر می‌توانند مشکلات و کمبودهای استان در این حوزه‌ها را در قالب نقد منصفانه بیان کنند تا بتوانیم آن‌ها را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان دارای ابنیه و آثار تاریخی بسیاری بوده که معرف هویت، اصالت و فرهنگ ماست، ادامه داد: در این راستا از محل ظرفیت‌های تبصره ۱۹ چهار بنای تاریخی تملک و پنج بنای تاریخی واگذار شد.

گویلیان در ادامه با اشاره به اینکه ما معتقدیم هرکاری که با حمایت مردمی و مشارکت بخش خصوصی باشد، موفق خواهیم بود، افزود: ما باید بافت قدیمی را زنده کنیم چراکه گنجینه و سرمایه ارزشی برای استان است در این راستا خانه سیمین چایچی و خانه متوسل خریداری شده و به صورت اقامت‌گاه بوم‌گردی آماده پذیرایی از گردشگران و مهمانان استان است.

وی افزود: در حال حاضر حدود پنج هزار تخت در هتل‌های استان وجود دارد اما در ایام نوروز و تعطیلات ما با کمک اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، مدارس و پارک‌ها 23 هزار نفر گردشگر را در استان اسکان داده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان افزود: در این راستا با توجه به توجیه اقتصادی از سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود تا در زمینه احداث هتلینگ، اقامتگاه بوم‌گردی، مجتمع‌های تفریحی - گردشگری در استان کردستان اقدام کنند.

وی با اشاره به رویکرد مطلوب در راستای حفظ و احیا بناهای تاریخی افزود: در این راستا شورای شهر، شهرداری و معاونت عمران استانداری کردستان با ما همراه بوده که امیدورایم بافت قدیمی شهر سنندج را به بهترین شکل احیا کنیم.

گویلیان از تخصیص 6 میلیارد تومان برای احیای بناهای تاریخی به بخش خصوصی برای اولین بار اشاره کرد و افزود: تعدادی از بناها که جزو نفایس هستند را نمی توان به بخش خصوصی واگذار کرد لذا عمارت خسروآباد به صورت کاخ موزه احیا شده است.

وی به موزه مسجد - مدرسه دارالاحسان امسال افتتاح شد، اظهار کرد: مسجد دار‌الاحسان نمادی برای اتحاد بین مذاهب اسلامی بوده و به همین دلیل یک ظرفیت متعالی برای ما بوده است که امیدواریم به بهترین شکل آن را به مردم و گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان به تیمچه حاج شهبازی بیجار اشاره و اظهار کرد: گلیم و فرش دستباف سنندج و بیجار یکی از برندهای جهانی استان بوده اما مغفول مانده است و مکانی برای تجمیع این هنرمندان در استان نبود در این راستا تیمچه حاج شهباز بیجار به بخش خصوصی واگذار شد و امروز مرکزی برای عرضه و فروش گلیم و فرش بیجار بوده است.

وی با اشاره به اینکه غار باستانی کرفتو پرونده بعدی ثبت جهانی استان کردستان بوده است، افزود: پرونده غار باستانی کرفتو برای جهانی شدن در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد این امر باشیم.

گویلیان گفت: راه‌اندازی موزه خط و کتابت در مسجد خسروآباد گروس، راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی یا مردم‌شناسی در منزل تاریخی حاج صالح سقز، عمارت خسروآباد و مشیردیوان، قلعه شهر مریوان، بافت تاریخی بانه، سقز و سنندج و موزه دفاع مقدس از جمله برنامه‌های در دست اجرای این اداره در راستای توسعه گردشگری شهری بوده است.

وی افزود: استان کردستان ظرفیت تبدیل شدن به اکوتوریسم و طبیعت‌گردی را دارد و باید از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده شود، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۴ بومگردی براساس ضوابط و معیارهای اکولوژی در کردستان دایر است..

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان بیان کرد: ۱۲۲ میلیارد تومان از تسهیلات تبصره ۱۸ مصوب شده و در راستای کمک به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری هزینه خواهد شد.

وی گفت: ۲۴ هکتار از اراضی منابع طبیعی به گردشگری بانه واگذار شده که این میزان به سرانه فضای گردشگری استان اضافه خواهد شد.

گویلیان در پایان یادآور شد: یکی از اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اقدام برای برگزاری تورهای موسیقی و توسعه گردشگری موسیقی بوده است که در این راستا منزل جواهری برای موزه موسیقی به شهرداری سنندج واگذار شده است.

انتهای پیام
captcha