مدارس با نیازهای ویژه نیازمند حمایت خیرین هستند
کد خبر: 4104430
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

مدارس با نیازهای ویژه نیازمند حمایت خیرین هستند

رئیس آموزش‌و‌‌پرورش استثنایی کردستان با اشاره به نیاز مبرم مدارس با نیازهای ویژه به حمایت خیرین گفت: با هدایت جامعه خیرین به سمت آموزش‌وپرورش استثنایی می‌توان گام‌های مؤثری در جهت ارائه راهکار و رفع چالش‌های این حوزه برداشت.

طالب محمدی رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، طالب محمدی، رئیس آموزش‌و‌‌پرورش استثنایی کردستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان با حضور مسئولان استانی، معلولان و خانواده‌های آنان امروز، 13 آذرماه در مدرسه گلها در سنندج برگزار شد، با اشاره به توانمندی‌های معلولان گفت: آنان با موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خود درعرصه‌های مختلف علم و دانش، هنر و ورزش، در تمام مراحل زندگی ثابت کرده‌اند که معلولیت، محدودیت نیست چراکه محدودیت اصلی در جسم یک انسان نیست بلکه در روح و باور اوست.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی مجموعه‌ای منسجم، متشکل و تأثیرگذار به نام مدارس و دانش‌آموزانی را در اختیار دارد که دارای نیازهای ویژه و متعددی است که رفع نیازهای کودکان با نیازهای ویژه فراترازوظیفه آموزش و پرورش است، لذا در راستای تحقق این مهم اقدامات مشترک، توسعه مشارکت‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی سایر ارگان‌ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان «عدالت تربیتی و توجه به تفاوت‌های فردی» را شعار امسال روز جهانی معلولان ذکر کرد و گفت: همه مسئولان باید همراه آموزش‌و‌پرورش شوند تا بتوانیم خدمات آموزشی، فرهنگی و توانبخشی بهتری به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارائه دهیم.

وی پوشش تحصیلی، اجرای برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، ارائه طرح‌ها و برنامه‌های کیفیت‌بخشی، ایجاد و توسعه مراکزآموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری، طرح فراگیرسازی و توسعه مدارس پذیرا و فراهم آوردن زمینه جلب مشارکت نهادهای مرتبط را ازجمله خدمات اصلی درون سازمانی و فراسازمانی این اداره برشمرد.

محمدی کمبود فضا و تجهیزات، نیروی متخصص و عدم همکاری سایر نهادها را از چالش‌های اصلی آموزش‌وپرورش استثنایی برشمرد و بیان کرد: معلولیت یک پدیده جهانی، شایع و متعلق به همه کشورهاست و جوامع به تناسب شرایط، وضعیت، سطح آگاهی و برخورداری به موضوع معلولیت نگاهی متفاوت دارند.

وی تأکید کرد: با هدایت جامعه خیرین به سمت آموزش‌وپرورش استثنایی و انجام تکالیف قانونی توسط نهادها و ارگان‌های مرتبط می‌توان گام‌های مؤثری در جهت ارائه راهکار و رفع چالش‌های این حوزه برداشت.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: از جمله موانع و محدودیت‌های اجتماعی پیش‌روی معلولان در دسترس نبودن اماکن عمومی، حمل و نقل شهری، بینش منفی، نبود فرصت‌های کاری، آموزشی، موانع قانونی و غیره است.

یادآور می‌شود؛ همزمان با گرامیداشت روز جهانی معلولان و در حاشیه برگزاری مراسم نمایشگاه توانمندی‌ها و دست سازه‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با هدف آگاهی‌بخشی، آشنایی با استعدادها، نمایش توانمندی‌ها، ارتقای اعتماد به نفس و ایجاد نگرش مثبت جامعه نسبت به معلولان برگزار شد، که مورد توجه مسئولان و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha