دهه فجر ۳۴۴ پروژه در کردستان به بهره‌برداری می‌رسد
کد خبر: 4118182
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵

دهه فجر ۳۴۴ پروژه در کردستان به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار کردستان با اعلام اینکه دهه فجر ۳۴۴ پروژه در کردستان به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این تعداد پروژه با اعتباری بالغ بر بیش از ۴ هزار میلیارد تومان افتتاح و کلنگ‌زنی خواهند شد.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان امروز، ۹ بهمن‌ماه در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه فجر در استانداری کردستان برگزار شد، گفت: هر گونه خدمت‌رسانی، بدون رسانه ابتر است و رسالت خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی استان سنگین و تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه طی پاییز با مسائل مهمی در استان و کشور روبرو بودیم، افزود: توقع از رسانه این است که خدمات را منصفانه و دقیق بازتاب دهند.

استاندار کردستان با اعلام اینکه استان کردستان امروز با اوایل انقلاب قابل قیاس نیست اما با این وجود نقاط ضعف زیادی هم وجود دارد که باید با تلاش مضاعف رفع شود، افزود: توسعه سرمایه‌گذاری را افزایش داده است و می‌طلبد که پروژه‌های نیمه تمام استان با تلاش بیشتر دولت به اتمام برسند.

وی با اشاره به ثبت پروژه های عمرانی در سامانه منتاک کشور ادامه داد: در مجموع ۳۴۴پروژه عمرانی در استان کردستان آماده افتتاح و ۲۰ پروژه هم کلنگ زنی شده است که این تعداد تا پایان دهه فجر افزایش می‌یابد.

زارعی‌کوشا با اعلام اینکه در دهه فجر امسال، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود، گفت: از این میزان ۲هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان پروژه افتتاح و ۱۸۷۶میلیارد تومان هم کلنگ‌زنی می‌شود.

وی از سرمایه‌گذاری ۳۹۳ میلیارد تومان در سه ابر پروژه شهرداری سنندج در تقاطع غیرهم‌سطح و زیرگذر و رو گذر خبر داد و گفت: تصویب نهایی مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان، راه اندازی اینترنت سری ۵، سایت گلخانه چاقرلو در سقز، کشتارگاه صنعتی دام سقز، کلنگ‌زنی دو خوابگاه دانشجویی در سنندج، بهره‌برداری از بیمارستان تأمین اجتماعی در سقز، افتتاح پرواربندی گوساله در مریوان، پروژه جی آی اس سنندج، تقاطع غیرهم‌سطح سقز به بوکان، اتمام سایت‌های اداری نیمه کاره شهرستان‌ها، بهره‌برداری از مجتمع فرهنگی و هنری شهرداری سنندج، مرکز بهداشتی و درمانی در سقز، توسعه فیبر نوری در سطح استان، سردخانه گلشن قروه نیز از پروژه‌های دیگر مهم استان است.

استاندار کردستان در رابطه با پروژه راه آهن استان که یک پروژه محوری و قابل انتظار مردم است، افزود: این پروژه بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که این میزان اعتبار در سفر رییس جمهور مطرح شد. تا کنون برای این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار صادر شده است.

وی با تأکید براینکه اعتبارات باید از دولت جذب و صرف پروژه‌های نیمه کاره استان شود، گفت: اگر بخشی از تخصیص اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی این پروژه تأمین شود، طی سال آینده افتتاح خواهد شد.

زارعی کوشا در پاسخ به صحت ایجاد بیش از ۳۳ هزار شغل در سطح استان کردستان و تأثیر آن بر وضعیت بیکاری بیان کرد: پرداخت تسهیلات در حوزه اشتغال به معنی اشتغالزایی نیست اما مقدمات کار را آماده می‌کند؛ صحت‌سنجی در سطح استان راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه آمار اشتغال در استان توسط سامانه ثبت اشتغال اعلام می‌شود، ادامه داد: سامانه رصد در سال گذشته نشان می داد که کردستان رتبه آخر کشور را در تعهد به ایجاد اشتغال دارد در حالی که این سامانه با احتساب راستی آزمایی، امسال رتبه سوم را برای استان به ثبت رسانده است.

استاندار کردستان، بیان کرد: نرخ تورم در استان طی یک سال گذشته حدود ۷ درصد کاهش پیدا کرده در حالی که میانگین کشوری در مدت زمان مشابه ۲ درصد بوده است و این به معنی کاهش قیمت ها نیست، اما این در حالی است که تورم ۴۰درصدی شرایط بسیار سختی را در جامعه فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه امنیت برای سرمایه گذاری در استان امری ضروری است و تنها راه توسعه استان افزایش جذب سرمایه گذار است، افزود: برای کاهش تورم و شاخص فلاکت در استان کردستان باید محصولات خاص در استان تولید و نظارت بر بازار نیز تقویت شود.

زارعی کوشا، در رابطه با وضعیت جاده‌های استان، پروژه کوریدور را مهم‌ترین پروژه عمرانی استان ذکر کرد و یادآور شد: شرایط جاده‌های استان نامناسب است و پیگیری این معضل مهم‌ترین وظیفه دولت است.

انتهای پیام
captcha