ششمین آیین تجلیل از فعالان عرصه چاپ کردستان برگزار شد
کد خبر: 4172154
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹

ششمین آیین تجلیل از فعالان عرصه چاپ کردستان برگزار شد

ششمین آیین تجلیل و قدردانی از فعالان عرصه چاپ استان کردستان با حضور جمعی از چاپخانه‌داران استان امروز، هشتم مهر در مجتمع فرهنگی – هنری فجر سنندج برگزار شد.

نشست فعالان عرصه چاپ  کردستانبه گزارش ایکنا از کردستان، علی اصغر دریایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در ششمین آیین تجلیل و قدردانی از فعالان عرصه چاپ استان کردستان که با حضور جمعی از چاپخانه‌داران استان که امروز، هشتم مهرماه در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، گفت: صنعت چاپ در طول تاریخ بر بسیاری از حوزه‌های فرهنگ و هنر و صنعت تأثیر گذاشته و از بسیار صنایع دیگر نیز تأثیرپذیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه صنعت چاپ علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، دارای رسالت بزرگی در مبحث کتاب و کتابخوانی و به‌طور کلی فرهنگ مکتوب هر کشور است، افزود: بدون شک دانایی از طریق فضای مجازی اتفاق نخواهد افتاد مگر از طریق فرهنگ مکتوب و کتاب.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با قدردان از همه فعالان عرصه صنعت چاپ استان بیان کرد: چاپخانه‌ها میراث‌دار فرهنگ بزرگی هستند علاوه بر تأثیرگذاری در توسعه استان، بر بسیاری از حوزه‌های فرهنگی نیز عامل مهمی بوده است.

وی گردش مالی صنعت چاپ را بسیار بیشتر از عرصه‌های دیگر دانست و گفت: به بهانه‌های مختلف با مدیران چاپخانه‌ها و فعالان عرصه چاپ استان دیدار و از نزدیک با مشکلات و دغدغه‌‌های آنها آشنا شده‌ام و با همه توان درصدد رفع این مشکلات هستیم.

دریایی افزود: مراودات و ارتباطات فرهنگی با اقلیم کردستان عراق داریم بدون شک آنها را به ارسال اقلام چاپی برای چاپ به استان تشویق خواهیم کرد و در این خصوص مذاکراتی نیز انجام شده است.

وی در خصوص ارسال اقلام چاپی ادارات و دستگاه‌های اجرایی به چاپخانه‌های استان نیز گفت: سعی خواهیم کرد در شوراهای فرهنگ عمومی و اطلاع‌رسانی استان ادارات و دستگاه‌های اجرایی را ملزم به ارسال اقلام چاپی به چاپخانه‌های سطح استان کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اعطای تسهیلات کم بهره بانکی به حوزه فرهنگ و هنر افزود: با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط استان پارسال تسهیلات مناسبی به عرصه فرهنگ اختصاص داده شده است که برای سال جدید نیز همین تسهیلات در قالب و تبصره‌های دیگر در نظر گرفته‌ایم.

ناصر رحیمیان، مدیر چاپخانه معلم سنندج و عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپ و نشر سنندج نیز گفت: فضای مجازی و اتوماسیون اداری موجب رکود در صنعت چاپ استان شده است، متأسفانه از هیچ‌کدام از استان‌های همجوار سفارش چاپی به استان ارسال نمی‌شود، تجهیزات چاپخانه‌ها دارای کمبودها و نارسایی‌های زیادی است.

وی در خصوص اختلاف قیمت اقلام چاپی استان با استان‌های دیگر افزود: آنچنان اختلافی وجود ندارد، سفارشات چاپی دستگاه‌های اجرایی به صورت عادلانه مابین چاپخانه‌ها توزیع نمی‌شود، مجتمع چاپی مجهز که همه کارهای چاپی را انجام بدهد در سطح استان نداریم اکثرا بصورت تخصصی در یک یا دو مورد تخصص دارند.

یادآور می‌شود، در پایان از 16 نفر مدیر چاپخانه و فعال عرصه چاپ سطح مرکز استان و شهرستان‌های تابعه از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha