هنرمندان با سروده‌های حماسی دین خود را در دفاع از وطن اسلامی ادا کردند
کد خبر: 4172342
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

هنرمندان با سروده‌های حماسی دین خود را در دفاع از وطن اسلامی ادا کردند

معاون امور استان‌های صدا و سیمای ایران گفت: هنرمندان موسیقی کشور در زمان دفاع مقدس با سروده‌های حماسی دین خود را به دفاع از وطن اسلامی ادا کردند و اکنون نوای موسیقی هفته وحدت در کردستان نواخته می‌شود.

حسن عابدینی، معاون امور استان‌های صدا و سیمای ایران

به گزارش ایکنا به نقل از صدا و سیمای مرکز کردستان، حسن عابدینی، معاون امور استان‌های صدا و سیمای ایران شامگاه گذشته، هشتم مهر در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی با اشاره به جایگاه موسیقی در ایران گفت: موسیقی ایرانی به دلیل عجین شدن با  کلام، جایگاه متعالی پیدا کرده است.

وی هویت محوری و عدالت‌گستری را از اولویت‌های صدا و سیما ایران دانست و افزود: هنر، فرهنگ، آداب و سنن، شعر و موسیقی و سرود که با فرهنگ این مرز و بوم عجین شده نمادی از این دو مؤلفه اساسی در سند تحول صدا و سیماست.

معاون امور استان‌های صدا و سیمای ایران بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا همه اقوام، هنرمندان، کارآفرینان، اندیشمندان و هرکسی که برای پیشرفت این مرز و بوم تلاش می‌کند در رسانه ملی دیده شود چرا که رسانه ملی متعلق به همه ملت ایران است.

وی با تأکید بر اینکه هویت اقوام ایرانی با آداب و رسوم و سنن آنان گره خورده است، ادامه داد: هنرمندان موسیقی کشور در زمان دفاع مقدس با سروده‌های حماسی دین خود را به دفاع از وطن اسلامی ادا کردند و اکنون نوای موسیقی در زمانی که هفته وحدت است نواخته می‌شود.

عابدینی در ادامه با اشاره به اینکه وحدت پیروزی‌های شگرفی را به دنبال دارد، گفت: هنرمندانی که در حوزه پیام‌های انقلابی تلاش می‌کنند جای تقدیر دارند لذا سعی می‌شود تا جشنواره موسیقی هر ساله تداوم یابد.

وی با اشاره به ساخت بیش از یک‌هزار قطعه موسیقی در رادیو و تلویزیون طی امسال افزود: موسیقی غنای بیشتری به رسانه می‌بخشد و از زمان فراخوان جشنواره اقوام ایرانی، بیش از ۴ هزار و ۵۲۱ اثر موسیقیایی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در سه مرحله تلاش شد تا موسیقی‌های برجسته انتخاب و از رسانه ملی پخش شود.

علی مرادی، مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان در ادامه این مراسم با اشاره به انتخاب ۲۵ گروه از ۱۸ قوم مختلف از سراسر کشور برای اجرا در اولین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در کردستان گفت: این جشنواره  ۸ تا ۱۱ مهر در سطح شهر سنندج، برگزار می‌شود.

وی به حضور هفت گروه موسیقی از کردستان در این جشنواره اشاره کرد و افزود: تاریخ اقوام ایرانی سرشار از اسطوره‌های بی‌بدیلی است و در کردستان هم آوازه این هنر به بلندای قله‌های سر به فلک کشیده‌اش می‌باشد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان با اشاره به اینکه اقوام ایرانی، رنگین‌کمانی هستند که هر رنگش به تنهایی نمی تواند کمال آن را به زیبایی روایت کند، یادآور شد: هر قوم در ترانه و روایت موسیقی‌اش داستانی دارد که یا روایت عشقی آسمانی است و یا اسطوره‌های مهر و ظلم ستیزی را در متن خود دارد.

یادآور می‌شود؛ نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی از هشتم تا یازدهم مهر به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت در استان کردستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha