حجتالاسلام مرتضی شرفبیانی، مسئول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان در گفتوگو با ایکنا از کردستان به تفسیر فلسفه عزاداری امام حسین(ع) پرداخت و گفت: پیشوایان دین از زمان پیغمبر اکرم(ص) و زمان ائمه اطهار(ع) دستور اکید و بلیغ دادهاند که نام حسین بن علی(ع) باید زنده بماند و مصیبت واقعه کربلا هر سال تجدید بشود، حال این پرسش مطرح میشود که این دستور چه فلسفهای دارد؟ چرا این همه ائمه دین به این موضوع اهتمام داشتهاند؟ چرا برای زیارت حسین بن علی(ع) این همه اهتمام و ترغیب وجود دارد؟ ما باید به این «چرا» دقت کنیم.
وی با اشاره به اینکه استاد شهید مطهری در کتاب «حماسه حسینی» خود مفصل این بحث را توضیح میدهد، افزود: امام حسین(ع) مکتب عملی در اسلام تأسیس کرد و قیام وی نمونه عملی قیامهای اصلاحی است، چراکه خواستند مکتب حسین زنده بماند و امام حسین(ع) یک بار با آن نداهای شیرین و عالی و حماسهانگیزش ظهور پیدا کند، فریاد کند: «الا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لایعْمَلُ بِهِ وَالْباطِلَ لایتَناهی عَنْهُ لِیرْغَبِ الْمُؤْمِنُ فی لِقاءِ اللهِ مُحِقّاً» (بحارالانوار، جلد 44/ صفحه 381).
مسئول امور مبلغان ادارهکل تبلیغات اسلامی کردستان بیان کرد: مردی که میآید آنجا در مقابل یک دریا [انسان]، سی هزار نفر، میایستد، آنطور مردانه، در حالی که در نهایت شدت گرفتار است از ناحیه شخص خودش، از ناحیه خاندان خودش، مرد و مردوار میگوید: «الا وَ انَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکزَ بَینَ اثْنَتَینِ بَینَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ هَیهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ یأْبَی اللهُ ذلِک لَنا وَ رَسولُهُ وَ حُجورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ» (بحارالانوار)، خواستند اینها زنده بماند، مکتب حسین، تربیت حسینی زنده بماند و پرتوی از روح حسینی در این ملت بتابد.
وی با بیان اینکه انسانیت و شرف جهان اسلام بستگی به واقعه کربلا دارد و اسلام را با این وسیله میتوان زنده نگه داشت، گفت: احیای نهضت کربلا حقیقتی غیرقابل انکار است. متأسفانه عدهای خیال میکنند بدون اینکه مردم را با مکتب امام حسین(ع) و فلسفه قیام عاشورا آشنا کنیم میتوان اسلام را زنده نگه داشت.
شرفبیانی با تأکید بر اینکه مجالس عزاداری برای امام حسین(ع) همراه با آگاهی و اطلاع از عظمت عاشورا و تبیین اهداف قیام اباعبدالله(ع) باشد، افزود: فلسفه عزاداری این است که مثل امام حسین(ع) که گفت برای اصلاح امت جدم قیام کردهام ما هم برای اصلاح جامعه احساس مسئولیت کرده و برای احیای امر به معروف و نهی از منکرهای جامعه تلاش کنیم.
مسئول امور مبلغانن ادارهکل تبلیغات اسلامی کردستان با تأکید بر اینکه مجالس عزاداری حسین باید تبدیل به مجالس معرفتافزایی شود، اظهار کرد: تمام عاشقان و عزاداران حسینی باید پای منبرهای حسینی نشسته و معرفت حسینی کسب کنند و بعد از آن به عزاداری بپردازند.
وی افزود: بر این مبنا باید هدف منابر، مجالس و روضه به بحث جریان کربلا نه از روی احساس بلکه باید با معرفتشناسی همراه باشد و هر چقدر این مهم قویتر باشد، یک صیانت را بر انسان ایجاد میکند که خلاف حرکت یاران امام حسین(ع) قدم بر نداریم. امام حسین(ع) در روز عاشورا بارها به سپاه عمر سعد گفت من برای مبارزه با شما به اینجا نیامدهام، من فرزند زهرا(س) و علی(ع) و نوه پیامبر(ص) هستم و چندین بار خود را معرفی کرد تا اگر در سپاه مقابل کسی او را نشناخته بشناسد و این همان معرفتافزایی است.
شرفبیانی یادآور شد: زمانی که چندین هزار نفر در مقابل امام حسین(ع) ایستادند، امام حسین(ع) تمام دار و ندار خود را داد تا حرف خدا و دستورات الهی بر زمین نماند. دستور خدا این بود که همه مؤمنان و مؤمنات، مسلمین و مسلمات برای احیای دین اسلام و ادای فرائض دینی تلاش کنند.
مسئول امور مبلغان ادارهکل تبلیغات اسلامی کردستان افزود: در ماه محرم دینداری رونق بیشتری میگیرد و در ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) میزان ارتکاب گناه کاهش پیدا میکند. بعد از این ایام نیز باید مراقب اعمال خود باشیم، چراکه دین خدا یک دین مستقر است. یعنی دین باید در همه ابعاد زندگی ما استقرار داشته باشد.
وی تأکید کرد: بعد از ماه محرم در مراسم و مجالس دینی و مذهبی حقیقت قیام امام حسین(ع) باید بازگو شود، چراکه بیان حقایق قیام امام حسین(ع) فقط مختص زمان خاصی نیست و باید در طول سال معرفت، مرام، راه و روش امام حسین(ع) ادامه داشته باشد و احیای امر به معروف و نهی از منکر باید در طول سال تکرار شود.
شرفبیانی گفت: ما آیات مکرر در قرآن داریم که عنوان میکند مؤمنان نسبت به دیگر مؤمنان ولایت دارند، این ولایت داشتن یعنی نسبت به اطرافیان و جامعه خود احساس مسئولیت کنیم و برای هدایت جامعه تلاش کنیم و در مقابل هرگونه انحراف جامعه ایستاده و برای اصلاح جامعه خود تلاش کنیم.
انتهای پیام