به گزارش ایکنا از کردستان، شاهین فکور، رئیس دانشگاه علمی - کاربردی استان کردستان امروز، ۲۲ مهر در جمع خبرنگاران رسانههای گروهی گفت: سفیران آرامش بخش جامعه نمایندگان واقعی افکار عمومی جامعه هستند.
وی افزود: اطلاعرسانی مفید و آگاهسازی جامعه جزئی از حقوق شهروندی است، اگر حقوق شهروندی به خوبی رعایت شود، عدالت اجتماعی رعایت شده است و این امر زمینهساز امیدآفرینی در جامعه خواهد شد.
رئیس دانشگاه علمی - کاربردی استان کردستان با اشاره به اینکه اساس تشکیل این نشست به مناسبت سالگرد تأسیس دانشگاه علمی کاربردی بوده است، افزود: ۱۸ مهر دانشگاه علمی - کاربردی در سطح کشور به دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه علیرغم تولد مبارک دانشگاه علمی - کاربردی و اعلام خطرها، سال به سال به جرگه جامعه فارغالتحصیلان بیکار اضافه خواهند شد، بیان کرد: در این راستان در برنامه ششم توسعه تصویب شد که تا پایان برنامه ۳۳ درصد آموزشهای دانشگاهی مهارتی باشد که ۱۴ درصد آن محقق شده است و در برنامه هفتم باید ۵۰ درصد آموزشهای مهارتی باشد.
فکور افزود: دانشگاه علمی - کاربردی استان کردستان به تأسی از جریان کلی کشوری گاهی از مأموریتش دور شده و گاهی نزدیک مأموریت خود حرکت کرده که هرگاه در راستای مأموریت و رسالتش گام برداشته توانستیم در حوزه مهارت آموزی رشد خوبی در کشور داشته باشیم. طی سه سال اخیر جهتگیری مناسب و مطلوبی با مأموریت اولیه داشته است، این جهتگیری با دو رویکرد آموزش متناسب با نیاز روز و بازار کار و کمک به اشتغال بوده است. برای تحقق این جهتگیری سه محور دورههای آموزشی مقطعدار و دورههای آموزش کوتاه مدت و دورههای متناسب با نیاز بازار را اولویت خود قرار داده است.
رئیس دانشگاه علمی - کاربردی استان کردستان اظهار کرد: در راستای رویکرد آموزشی متناسب با نیاز بازار دانشگاه علمی - کاربردی در رشتههای تحصیلی مقطعدار ۸ هزار کد رشته را به چهار هزار کد رشته تغییر داد و در استان از 350 رشته 155 کد رشته حذف شد.
وی به فعالیت 9 مرکز آموزش علمی - کاربردی در سطح استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دو هزار و 100 نفر دانشجو داریم که با احتساب دانشجویان ثبتنامی مهر به سه هزار نفر دانشجو افزایش خواهد یافت.
فکور با اشاره به اینکه 43 درصد دانشجوهای دانشگاه علمی - کاربردی شاغل هستند، افزود: با انجام برنامههای آموزشی مختلف توانستیم این میزان را به 78 درصد ارتقا دهیم. در کل ۷۸ درصد دانشجویان در خروجی شاغل بودهاند.
وی بیشترین اشتغال را در حوزه فرهنگ و هنر و صنعت داشتیم، اظهار کرد: در آمایش سرزمین بعد از حذف کد رشتههای دانشگاه به سراغ برنامههای درسی رفتیم و سرفصلهای درسی در گروههای آموزشی بازنگری و اصلاح شد.
فکور با اشاره به اینکه ۵۸ دوره کوتاه مدت تک درس آزاد و ۱۷ پودمان مکمل تخصصی در سطح دانشگاه علمی کاربردی استان داشتیم، افزود: طی این سه سال در دورههای کوتاه مدت و دورههای آموزشی مقطعدار، با نیازسنجی صورت گرفته خلأ آموزشی را برای افراد خارج از دانشگاه مرتفع کردیم.
رئیس دانشگاه علمی - کاربردی استان کردستان با اعلام اینکه دانشگاه متولی اشتغال نیست، افزود: امروز در نسل بندی دانشگاههای جهان در حال ایجاد اشتغال برای دانشجویان فارغالتحصیل هستند اما دانشگاه علمی - کاربردی در راستای مسئولیت اجتماعی خود اشتغال دانشجویان را مورد توجه قرار داده است.
وی به ایجاد اشتغال برای هشت هزار نفر در سال 1402 و اشتغال چهار هزار نفر در 1403 اشاره کرد و گفت: سهم استان کردستان از این اشتغال متناسب با نیاز بازار 23 نفر بوده و سهم استان در سال جاری 13 نفر بوده است.
فکور به قرارداد بستن با مراکز آموزشی جدید در بانه و مریوان اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا در سال جاری یک مرکز آموزش جدید در ارتباط با صنعت را در استان تأسیس کنیم.
وی به اجرای طرح آباد، طرحی آموزشی برای اشتغال دانشآموختگان بیکار اشاره کرد و یادآور شد: با نگاه آسیبشناسانه به آموزشهای دانشگاه علمی - کاربردی و رفع خلأهای مهارتی طرح آباد در کردستان اجرا شده است.
رئیس دانشگاه علمی - کاربردی استان کردستان با اشاره به اینکه طرح «آباد» به آموزش مهارتی در محیط واقعی کار میپردازد، گفت: سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۴ به دانشآموختگان اعطا شد.
انتهای پیام