کد خبر: 4242392
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

۱۳۰ دانش‌آموز دارای آسیب بینایی در مدارس کردستان تحصیل می‌کنند

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در سال تحصیلی جاری ۱۳۰ دانش‌آموز دارای آسیب بینایی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی استان بهره می‌برند.

طالب محمدی، رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان

به گزارش ایکنا از کردستان، طالب محمدی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان امروز، 23 مهرماه در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان که به‌صورت نمادین در مدرسه استثنایی امید شهرستان دیواندره برگزار شد، با تبریک روز جهانی نابینایان (عصای سفید) گفت: امروز انگیزه، توان، اراده، دستاورد و موفقیت‌های نابینایان را جشن می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه 130 دانش‌آموز آسیب‌دیده بینایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل می‌باشند، افزود: دانش‌آموزان دختر و پسر دارای آسیب بینایی در دوره‌های مختلف تحصیلی مدارس با نیازهای ویژه شهرستان‌های سنندج، سقز، دیواندره، مریوان و قروه تحصیل می‌کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان بیان کرد: دانش‌آموزان تحت آموزش تلفیقی - فراگیر دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید نیز در کنار همسالان خود و در مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به «دسترسی به فناوری نویدبخش مشارکت اجتماعی نابینایان» به عنوان شعار روز عصای سفید امسال ادامه داد: با تمرکز هر چه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا و کم بینا و آگاه‌سازی جامعه می‌توان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق کرد.

محمدی با اشاره به موفقیت‌های بزرگی که نابینایان در طول تاریخ موفق به کسب آن شده‌اند، افزود: رودکی شاعر بزرگ ایرانی، هلن کلر نویسنده‌ و فعال اجتماعی، کلود مونه نقاش فرانسوی و بنیان‌گذار مکتب امپرسیونیسم و فرانکلین دلانو روزولت از جمله تاریخ سازترین نابینایان می‌باشند.

وی با بیان اینکه صحبت از دانش‌آموزان استثنایی صحبت از تفاوت‌ها، صحبت از ایفای مسئولیت و احیای انسان‌هاست، گفت: آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان تعلیم و تربیت را جزو حقوقه حقه انسان‌ها برشمرد و افزود: متولیان تعلیم و تربیت و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش باید زمینه‌ای را فراهم آورند تا دانش‌آموزان بتوانند با هر استعداد و محدودیتی، توانمندی‌های خود را بروز دهند. این حق در مورد دانش‌آموزان استثنایی ویژه‌تر است چون استعداد و توانمندی در دانش‌آموز با نیاز ویژه خاص و نهفته‌تر است.

وی با بیان اینکه این دانش‌آموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقت خود نیازشان ویژه نیست بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است، افزود: این مهم و تکلیف سنگین کار متولیان جامعه است.

محمدی اظهار کرد:  درصد بالایی از یادگیری از طریق بینایی انجام می‌شود و معلولان نابینا و کم‌بینا با اراده و انگیزه بالا توانسته‌اند این محدودیت‌ها را دور زده ودر خیلی از موارد از جامعه بینایان هم در عرصه یادگیری موفق تر خود را نشان دهند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزش و پرورش استثنایی طی مدارج دانشگاهی نیست بلکه آموزش درس‌ها و مهارت‌های زندگی و افزایش آگاهی است.

وی با تأکید بر توانمندی دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی به‌عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: روز جهانی نابینایان، تبلور قابلیت‌ها، توانمندی‌ها، شأن و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با بهره‌گیری از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان فراهم شود.

رئیس آموزش‌ و پرورش استثنایی یادآور شد: نابینایان در بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استثنایی تلاش می‌کند که دانش‌آموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانش‌آموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند، گفت: ارتقای همکاری با بهزیستی، جلب مشارکت کتابخانه مرکزی و کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان، تعامل با مشاور امور معلولان استانداری، برگزاری کارگاه آموزش خط بریل، دوره‌های بازآموزی و ضمن خدمت جهت به روز نگه داشتن اطلاعات تخصصی همکاران در راستای آموزش دانش‌آموزان دارای آسیب بینایی را اهم فعالیت‌های آموزش و پرورش استثنایی استان در این حوزه ذکر کرد.

انتهای پیام
captcha