کد خبر: 4263310
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷

دانش و پژوهش دو وظیفه اصلی اساتید دانشگاهی است

رئیس مرکز هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی کشور با بیان اینکه مدیران دانشگاه نقش مؤثری در اندیشه‌ورزی جامعه دارند، افزود: دانش و پژوهش دو وظیفه اصلی اساتید است، اما نقش تصمیم سازی و شاگردپروری هم دو ویژگی دیگر اساتید در فرهنگ و تمدن ما است.

ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، مرتضی فاضلی مقدم، رئیس مرکز هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی کشور امروز، ۱۳ بهمن در مراسم افتتاحیه ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه کردستان گفت: بخش عمده‌ای از تاریخ ادبیات و علم و فرهنگ ایران مدیون استان کردستان بوده و امید است که جامعه نخبگانی این استان برای اعتلای ایران تلاش داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدیران دانشگاه نقش مؤثری در اندیشه‌ورزی جامعه دارند، افزود: دانش و پژوهش دو وظیفه اصلی اساتید است، اما نقش تصمیم سازی و شاگردپروری هم دو ویژگی دیگر اساتید در فرهنگ و تمدن ما است.

رئیس مرکز هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی کشور، بیان کرد: تصمیم‌سازی به معنی کمک به حکمرانان فعلی است و شاگردپروری هم تربیت حکمرانان آینده توسط اساتید است.

وی ادامه داد: اساتید باید با هوشمندی به سمتی حرکت کنند که جایگاه خود را تقویت کرده و از حکمرانان هم باید انتظار داشت که سهم خود را برای ایفای نقش اساتید و حفظ این جایگاه ایفا کنند.

محرم وزیری، از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در این مراسم اظهار کرد: اساتید چرخ دنده حرکت روبه جلوی جامعه هستند، اما در این میان نقش کارآمدی اساتید بسیار مهم است و به عنوان افسران جنگ نرم می توانند در تربیت نیروهایی برای جنگ سرد نقش مهمی ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان با ایران مقتدر سر سازگاری ندارند، بیان کرد: دشمنان هر نوع بی مسئولیتی مدیریتی را به پای حاکمیت می گذارند، لذا اساتید باید در تربیت فرزندان و آینده ایران مقتدر دقت کنند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه دانشگاهیان می‌توانند در پرورش فکری جوانان تأثیرگذار باشند، ادامه داد: پیشرفت‌های کشور را نباید ساده انگاری کرد، آنچه که در کشور ما اتفاق افتاده مملو از شکوه و شتاب است و این مسیر باید ادامه داشته باشد.

شاهین فکور، رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان با اشاره به اینکه اثرات فردی دانشگاه در مهارت و برآیند دانش و مهارت افراد مؤثر است، اظهار کرد: حاصل این مهم بر شکل گیری شخصیت دانشجو به عنوان یک الگو مؤثر است.

وی دانشگاه را مأوای تحقق سرمایه اجتماعی دانست و افزود: سرمایه انسانی غنی جوامع در ارتباط و همکاری با افراد جامعه و حاکمیت، در سایه مولفه اعتماد، به سرمایه اجتماعی تبدیل می‌شود.

رئیس دانشگاه علمی - کاربردی استان کردستان تاکید کرد: دانشگاه باید به خانه گفت وگو تبدیل شود تا بتواند نقش مرجعیت و مؤثر بودن خود را ایفا کند تا بتواند از تک محور بودن خارج شده و تأثیرگذارتر باشد.

وی اظهار کرد: دیوارهای دانشگاه باید کوتاه‌تر شود تا همه بتوانند از فضای موجود بهره ببرند چرا که دانشگاه باید فضایی برای دولت، اصناف، مجلس و جامعه باشد.

دکتر مردانی، از اساتید دانشگاه پیام‌نور در کردستان در ادامه این مراسم با بیان اینکه می توانند زمینه ساز پیشرفت علمی کشور باشند، اظهار کرد: اساتید در نوآوری و حل مسائل کشور نقش کلیدی دارند.

وی با بیان اینکه اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها مشکلاتی دارند که به عنوان مرجع باید به آنها توجه کرد، افزود: ضرورت ارتباط موثر میان صنعت و دانشگاه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه پیام نور استان بیان کرد: فرهنگ پژوهش نیاز محور در استان باید تقویت شود، در این حوزه مشکلات فراوانی از جمله کمبود اعتبار برای انجام پژوهش های کاربردی وجود دارد.

بهرام نصراللهی‌زاده، از اعضای هیأت علمی دانشگاه کردستان در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت نقش کاربردی دانشگاه هااظهار کرد: دانشگاه یک سیستم بوده که استاد رکن محوری آن است و باید جامعه را متحول کند، اما تحقق این مهم تلاش همه جانبه ای را می طلبد.

وی افزود: دانشگاه‌ها امروز مسایل و مشکلات زیادی دارند و با نقش کاربردی خود فاصله زیادی دارند، افزود: حجم زیاد ورودی دانشجویان به دانشگاه ها باید بازخورد مهارتی و علمی زیادی در جامعه داشته باشد، اما امروز این امر به یک بحران تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: تولید علم و پژوهش رسالت اصلی دانشگاه است و امروز معلم بودن تحت تأثیر قرار گرفته و ویژگی‌های پژوهشی بر این نقش غالب شده است.

وی گفت: شرایط اقتصادی دانشگاه و اساتید از دیگر نکات مهم موانع ایفای نقش اساتید و دانشگاهیان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha