به گزارش ایکنا از کردستان، طالب محمدی، رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان با بیان اینکه ورزش علاوه بر ایجاد تأثیرات مثبت جسمی و روانی بر افراد موجب تحکیم روابط خانواده از طریق حس مشارکت و ایجاد فضای درک متقابل میشود، گفت: به منظور توسعه فعالیتهای جسمانی و ورزش همگانی، ارتقای جایگاه و نقش تربیتی خانواده، ایجاد انگیزه و حفظ نشاط دانشآموزان، جشنواره ورزشی خانواده محور در مدارس استثنایی استان اجرا میشود.
وی افزود: این فعالیت شامل اجرای یک جشنواره ورزشی یک روزه در سطح مدرسه(با حضور دانش آموزان یک مدرسه)، سطح منطقه(با حضور دانشآموزان چند مدرسه همجوار) یا سطح استان(با حضور دانش آموزان از چند منطقه همجوار) می باشد.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان بیان کرد: در این برنامه دانشآموزان با نیازهای ویژه(با اولویت دوره اول و دوم ابتدایی) به همراه خانوادههای خود(پدر و مادر، سرپرست)، در فضایی شاد و مفرح، در۷ مسابقه/ بازی که در قالب ۷ ایستگاه تعریف میشوند، شرکت کرده و پس از اتمام بازیها و جمعبندی امتیازات، به خانوادههای حائز رتبههای برتر جایزه و گواهینامه اهدا خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت توجه به فعالیت بدنی و اجرای برنامههای پیشگیری از کمتحرکی دانشآموزان با نیاز ویژه ادامه داد: فعالیتهای ورزشی باید متناسب با سن و جنسیت دانشآموز باشد و سیستم ایمنی بدن دانشآموزان را تقویت کند.
محمدی با بیان اینکه در هدفهای کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزایش مشارکت و اثربخشی همگانی به ویژه خانواده در تعالی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی مورد توجه جدی است، یادآور شد: تربیت بدنی در تمام دورههای تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه با فراهم آوردن زمینه سلامت دانشآموزان مورد توجه است.
وی آشنایی اولیای دانشآموزان با نیازهای ویژه با اهداف تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی، کاهش آسیبهای ناشی از گسست نسلی در خانوادهها، همسویی اولیا دانشآموزان با مدرسه در آموزش درس تربیت بدنی، مشارکت اولیای دانشآموزان در مجموعه فعالیتهای تربیت بدنی دانشآموزان با نیازهای ویژه و ارتقای سطح کیفیت زندگی اجتماعی از طریق توسعه روابط خانوادگی را از اهداف کیفی برگزاری این جشنواره برشمرد.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان با تأکید بر تأثیر ورزش بر روحیه و یادگیری دانشآموزان با نیازهای ویژه افزود: ورزش علاوه بر ایجاد شور و نشاط، کاهش آثار سوء جسمانی و روانی ناشی از معلولیت به آنها کمک میکند که مهارتهای زندگی را یاد گرفته به سطح جامعه بیایند و توانمندیهای خود را به نمایش بگذارند.
وی افزود: از طریق تربیتبدنی دانشآموز دارای نیاز ویژه یاد میگیرد با افرادی که با او در ارتباط هستند روابط بهینه و مؤثری داشته باشد و به سازگاری بهتر و خودکفایی در روابط اجتماعی دست یابد.
محمدی با بیان اینکه گستره ورزش تنها محدود به سلامت و شادابی جسم نیست، یادآور شد: انجام فعالیت های منظم و مستمر ورزشی باعث کسب اعتماد به نفس، کاهش فشارهای روانی، افزایش احساس سودمندی، تقویت دقت و تمرکز دانش آموزان با نیازهای ویژه می شود.
انتهای پیام